• Tuttan80

    Någon som vet???

    Någon som vet va denna kostar på ett ungefär?



     


     

  • Svar på tråden Någon som vet???
  • Tuttan80

    Tror du den e så dyr?? Iom där e bara rosor o lite blad o den e ju nte så stor..

  • knyttan

    Det är ju rosorna (+ jobbet) som är det som kostar pengar.... och där är många rosor...

    Men varför inte gå till en florist istället och visa bilden så kan dom ge ett kostnadsförslag?  vi kan ju bara sitta och spekulera... Om inte Passionsblomman skulle råka dyka upp i tråden förståss.

  • passionsblomman

    Det här med pris måste vara den vanligaste frågan i blomämnet på BT. Tyvärr är det helt omöjligt att svara på vad en annan hantverkare tar betalt för sin produkt och sitt arbete. Det går inte att säga vad en bukett kostar, eftersom prissättningen är helt fri.

    Massor av faktorer spelar in i hur mycket bara en enskild ros kostar. Men, i Sthlms innerstad, där bla Bernzons, som du lånat bilden av, ligger, kostar rosor vanligtvis mellan 30 och 50 kr/st (spannet kanske tom kan sägas ligga mellan 25 och 90, men nu gränsar jag av det lite.)
    Tiden att binda buketten, konsultera bruden, specialbeställa blommorna, leta annat material osv kan man generellt säga handlar om åtminstone femhundra kronor.

    Låt oss säga att det är 30-35 rosor i buketten, á 35 kr /st, så hamnar man ju i enbart blomkostnad på dryga tusenlappen som minimum. Är det istället så att rosorna kostar 40 kr/st och det är 35 rosor, blir det 1400 utan att floristen ännu tagit en spänn i arbetstidskostnad.

    Det är alltså inget konstigt, ocker eller skumt om den buketten slutligen hamnar på 1500-2000 kr om du bor i en större stad, eller på en plats där butikenav andra skäl har höga kostander och därför ligger i det övre prisspannet.
    Kom också ihåg, att när man gör en liten specialorder som florist, får man oftast betala mycket mer för blommorna än när man köper stora mängder till erbjudanden som odlarna har. Detta beror på att man i branschen tillämpar sk "omvänd auktion" vilket innebär att ju tidigare man bokar blommorna, desto dyrare är de. Den som har is i magen och chansar, kan fynda, men riskerar också att bli utan. det har man inte möjligheten att riskera när n brud villha exakt den rosen med den speciella nyansen...
    Därför kan rosor som annars kanske kostar 30, hamna på 45. Det beror inte på att butiken lurar brudar, utan på att priset från odlaren blev dyrare. inget floristen kan styra.

    Bor man så att rosorna i ens butik istället kostar 25 kr, blir det 750 kr för 30 rosor. Utan arbetet alltså.

    Vad väldigt många brudar tycks helt bortse från när de jämför de "vanliga" buketterna de kan se i butiker, med brudbuketter, är att det helt enkelt oftast inte är 30-40 rosor i de buketter ni köper till nära och kära för uppvaktning.

    Det är faktiskt ytterst sällan som det är "dyrt" i bemärkelsen oskäligt, när man räknar på vad buketterna kostar. I synnerhet som många florister är otroligt dåliga på att faktiskt ta betalt för sin tid. (visa mig en manlig hantverkare som rörmokaren, snickaren etc som inte fattat att det är tiden han jobbar åt kunden som han sedan själv ska leva på) Vi tycker ofta lite synd om bruden, stressas av torgets och ICA´s priser osv, så vi räknar och avrundar ofta åt helt fel håll. Tex när det gäller prisökningen jag beskrev ovan. "Nä, så mycket kan jag inte ta ut" tänker man då, och så får man lägre förtjänst per blomma än annars, bara för att man inte kan med att ta vad det skulle behöva kosta. Visst finns det florister som har mage till lite vad som helst också, men det jag just beskrev är rätt vanligt.

    Sedan kan man ju som brud givetvis tycka att blommor till dagen D inte är värt si eller så stor summa, men det är en annan sak.

    Jättelångt svar på frågan...Tyst


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Någon som vet???