• darkHorse

    Tycker du att religiösa samfund ska ha vigselrätt?

    För att inte gå för mycket OT i befintliga trådar startar jag denna omröstning. Eftersom kyrkan och staten har varit starkt sammanknutna under många år är det inte särskilt konstigt att kyrkor och andra samfund har vigselrätt. Vad jag däremot funderar över är varför det juridiska äktenskapet nödvändigtvis måste överensstämma med det religiösa.

    Hur ser ni på saken? Är tradition en tillräckligt stark anledning för oss att behålla gängse vigselordning? Är det fint att kunna vara i kyrkan? Ger det större legitimitet åt äktenskapet? Är det kanske helt onödigt? Förlegat? Töntigt? Romantiskt? Heligt? Diskutera gärna!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att religiösa samfund ska ha vigselrätt?
  • butterfly

    Själv gifter jag mig borgerligt eftersom jag inte hör till kyrkan. Trots det tycker jag att religiösa samfund skall få hålla sin vigselrätt. Jag har många vänner som det är väldigt viktigt för att de får vigas av en präst. Det är en så stark tradition bakom det. I mångas liv hänger ännu kyrkan med som en väldigt viktig del trots att det bara är vid de där några stora händelserna i livet som äktenskap, dop eller begravningar.

  • anne på grönkulla

    Sverige är ju rätt ovanligt, där Svenska kyrkan och vissa andra samfund har vigselrätt. I många europeiska länder måste man först gifta sig borgerligt för att sen (om man vill) ev ha en religiös ceremoni, av valfritt slag. Jag tycker det är en god ordning. Varför kyrkan ska ha uppgifter som rör medborgares status inför lagen (som ju äktenskap gör) när den inte ens längre är statskyrka utan frikopplad förstår jag inte alls. Ser man äktenskapet som en i första hand religiös fråga så har man ju frihet att välja till det.

  • darkHorse

    Som anne på grönkulla säger ovan har ju exempelvis Frankrike vigslar, där det religiösa och juridiska skiljs åt. Jag tror personligen att ihopblandningen av kyrka och stat är en bidragande orsak till att religion och tro har en såpass svag ställning i Sverige jämfört med många delar av Europa.

    Jag skulle vilja se att cermonierna var frikopplade, eftersom ett religiöst äktenskap inte behöver innebära samma saker som ett juridiskt äktenskap. I min omgivning finns många troende och jag har stor respekt för deras liv och leverne trots att jag inte själv tror. För många av mina vänner kommer det vara viktigare att vigas av sin präst än att lageligen ärva varandra, efetrsom relgigionen har en större plats i deras liv. Jag tror därför inte att vigselns betydelse kommer förminskas, utan snarare kommer en kyrklig vigsel bli mer betydelsefull när "slentrianvigslarna" minskar om man behöver en separat cermoni. Nackdelen kan vara att kyrkan får svårare att fånga upp församlingsmedlemmar som i princip bara kommer till kyrkan på bröllop, men kanske skulle ha ett utbyte av det andliga iaf. På plussidan tycker jag att det blir tydligare vad ett juridiskt äktenskap verkligen är.

  • darkHorse

    Kan det vara så att BT-medlemmarna inte är så intresserade av att diskutera vigselrätts-frågan kanske?

Svar på tråden Tycker du att religiösa samfund ska ha vigselrätt?