• gbg2012

    Besviken på familjen!

    Jag måste skriva av mig är så upprörd!

    Jag vet att många inte får ekonomisk hjälp till bröllopet och jag har aldrig krävt det av mina föräldrar. Men det som stör mig så mycket nu är att min pappa först lovade( för ett år sedan)att vi skulle få pengar och sen ändrade än sig, från 20 000 kr till Inget! Jag vet att de har sämre ställt nu och har förstått det. Men det som stör mig så är principen att det känns inte som att de ens försöker, de bara lovar saker som de inte håller. Jag har studerat på högskolan fram till nu och tog min examen för tre veckor sedan. De lovar igen att jag ska få delar av bröllopsklänningen betald. Jag får 600 kr, det är inte ens en 10-del! Nu låter jag som en bortskämd idiot, men de sårar mig. Jag har alltid klarat mig själv, flyttade hemifrån när jag var 18 år och har aldrig fått någon ekonomisk hjälp. Men det här med att de lovar och min pappa slänger ut sig precis innan jag fick min present att han gått och köpt skor för 1000 kr och man får inget för mindre än det nuförtiden. Allt känns så arrogant, jag vet inte...

    Hur hade ni känt?

    Sedan det här med praktiskt hjälp för att hålla nere kostnaderna det kan jag ju glömma, köra till gbg det vill ju min pappa helst inte behöva göra och min mamma har inte körkort!

    Så trött på allt bara!!!

  • Svar på tråden Besviken på familjen!
  • fruhgan

    Men om nu föräldrarna situation har förändrats till det sämre, kan du inte förstå att de inte kan hjälpa till ekonomiskt? Jaha, din pappa köpte skor för 1000 kr och du får 600 kr i examenspresent.......men väljer de inte själva vad de ska lägga sina pengar på?
    Ska du bestämma hur de ska spendera eller inte spendera sina pengar?
    Du skriver att du aldrig krävt att de ska hjälpa till ekonomiskt, men det verkar som om du räknat med det i alla fall? Jag förstår inte heller att det där 600 kr "inte ens är en 10-del" av klänningen? Jaha så du hade tänkt köpa en klänning för mer än 6000 kr, men är det hela världen om du köper en billigare?
    När gifter ni er? Är det de närmsta veckorna?

    Du skriver att du vet att deras situation försämrats men du har ändå under hela tiden utgått ifrån att ni ska få 20000 kr till bröllopet? Du har under hela året aldrig tänkt tanken att själv säga till föräldrarna att de inte "behöver" ge er pengar till bröllopet?

    Ni får helt enkelt rätta mun en efter matsäcken och välja billigare alternativ.

  • gbg2012
    fruhgan skrev 2011-09-30 11:57:37 följande:
    Men om nu föräldrarna situation har förändrats till det sämre, kan du inte förstå att de inte kan hjälpa till ekonomiskt? Jaha, din pappa köpte skor för 1000 kr och du får 600 kr i examenspresent.......men väljer de inte själva vad de ska lägga sina pengar på?
    Ska du bestämma hur de ska spendera eller inte spendera sina pengar?
    Du skriver att du aldrig krävt att de ska hjälpa till ekonomiskt, men det verkar som om du räknat med det i alla fall? Jag förstår inte heller att det där 600 kr "inte ens är en 10-del" av klänningen? Jaha så du hade tänkt köpa en klänning för mer än 6000 kr, men är det hela världen om du köper en billigare?
    När gifter ni er? Är det de närmsta veckorna?

    Du skriver att du vet att deras situation försämrats men du har ändå under hela tiden utgått ifrån att ni ska få 20000 kr till bröllopet? Du har under hela året aldrig tänkt tanken att själv säga till föräldrarna att de inte "behöver" ge er pengar till bröllopet?

    Ni får helt enkelt rätta mun en efter matsäcken och välja billigare alternativ.
    Problemet är att de lovar saker som de inte håller! De visste hur mycket klänningen kostade och de lovade betala därefter. Jag hade inte sagt någonting om de inte lovade! Jag hade redan köpt klänningen då jag fick pengarna...de sa inget om att jag skulle få mindre. 

    Jag visste det och sa att det var ok. Då lovade de hjälpa till praktiskt och nu vill de inte det heller. Det är lätt att dömma andra. Detta handlar om att jag är besviken och inte pengarna i sig!!

    Inget problem, vi har pengar. Så ja vi har bröllop efter våran inkomst!
  • fru i augusti

    Jag förstår dig. Som jag uppfattar ditt inlägg handlar det om att bli lovad och sen hålls inte det löftet. Bättre att säga från början att om vi kan så hjälper vi er gärna ekonomiskt, men vi får se hur ekonomin ser ut längre fram. Eller att inte lova något alls och sedan ge en gåva som då blir en glad överraskning. Mina föräldrar gjorde så. En vecka innna bröllopet satte dom in några tusen på mitt konto. Det var inte något vi räknat med alls men som vi blev mycket glada över.

    Att lova saker och sedan inte hålla sina löften gång på gång blir oerhört frustrerande för omgivningen. Kan du inte prata med dina föräldrar om det?

  • gbg2012
    fru i augusti skrev 2011-09-30 12:11:38 följande:
    Jag förstår dig. Som jag uppfattar ditt inlägg handlar det om att bli lovad och sen hålls inte det löftet. Bättre att säga från början att om vi kan så hjälper vi er gärna ekonomiskt, men vi får se hur ekonomin ser ut längre fram. Eller att inte lova något alls och sedan ge en gåva som då blir en glad överraskning. Mina föräldrar gjorde så. En vecka innna bröllopet satte dom in några tusen på mitt konto. Det var inte något vi räknat med alls men som vi blev mycket glada över.

    Att lova saker och sedan inte hålla sina löften gång på gång blir oerhört frustrerande för omgivningen. Kan du inte prata med dina föräldrar om det?
    tack, du förstår precis vad det handlar om! Jag har sagt att jag tycker det är fel tidigare då de lovat en massa saker och inte hållt det. Nu blev jag extra frustrerad eftersom jag redan hade köpt brudklänning som de lovade betala en stor del av, de visste vad den kostade och jag köpte till och med en billigare än vad jag sa från början.

    Ska försöka prata med de.
  • fruhgan
    gbg2012 skrev 2011-09-30 12:09:33 följande:
    Problemet är att de lovar saker som de inte håller! De visste hur mycket klänningen kostade och de lovade betala därefter. Jag hade inte sagt någonting om de inte lovade! Jag hade redan köpt klänningen då jag fick pengarna...de sa inget om att jag skulle få mindre. 

    Jag visste det och sa att det var ok. Då lovade de hjälpa till praktiskt och nu vill de inte det heller. Det är lätt att dömma andra. Detta handlar om att jag är besviken och inte pengarna i sig!!

    Inget problem, vi har pengar. Så ja vi har bröllop efter våran inkomst!
    Men är det annat de lovat som de inte håller menar du?
    Om du skriver om att de lovat pengar som de sedan inte ger för att de bedömer att de inte har råd/inte vill/inte kan ge för att deras ekonomiska situation har försämrats men du tycker att de sviker ja då framstår inte du som speciellt förstående för DERAS situation heller.
  • fruhgan
    gbg2012 skrev 2011-09-30 12:09:33 följande:
    Problemet är att de lovar saker som de inte håller! De visste hur mycket klänningen kostade och de lovade betala därefter. Jag hade inte sagt någonting om de inte lovade! Jag hade redan köpt klänningen då jag fick pengarna...de sa inget om att jag skulle få mindre. 

    Jag visste det och sa att det var ok. Då lovade de hjälpa till praktiskt och nu vill de inte det heller. Det är lätt att dömma andra. Detta handlar om att jag är besviken och inte pengarna i sig!!

    Inget problem, vi har pengar. Så ja vi har bröllop efter våran inkomst!
    OM det hade varit mina föräldrar så hade jag förstått att de inte kunde ge pengar oavsett vad de hade lovat innan. Ja, du är besviken och det har du naturligtvis "rätt" att vara, men jag tycker även att du borde kunna förstå deras ekonomiska siuation och inte "gnälla" över uteblivet ekonomiskt bidrag.

    Vad har de för anledning till att de inte kan hjälpa till praktiskt då? Vad är det de lovat hjälpa till med och vad har de för anledning att dra sig ur?
  • gbg2012
    fruhgan skrev 2011-09-30 13:04:43 följande:
    Men är det annat de lovat som de inte håller menar du?
    Om du skriver om att de lovat pengar som de sedan inte ger för att de bedömer att de inte har råd/inte vill/inte kan ge för att deras ekonomiska situation har försämrats men du tycker att de sviker ja då framstår inte du som speciellt förstående för DERAS situation helle
    Nej jag tycker inte de kan lova pengar till brudklänning och sen låta mig gå och köpa en utan att säga att jag ska få mindre pengar, det är inte ok. Detta var nyss! Jag får jobba extra helger nu visst. Men jag tycker inte man gör så. Jag förstår att de har mindre pengar om de sa något, men de sa inget. jag fick bara mindre för två veckor sedan!!
  • ElinFalk85

    Hm svårt att råda! Jag tycker som princip att man ska hålla vad man lovar!, men har ens sitation försämras så har den det. men att säga inget är ju lite taskigt...kan tycka att dom då borde ha lagt undan pengar när dom hade eftersom dom lovat. ok hata mig inte nu gott folk :/

  • Silketuss

    Jag undrar över hur mycket de har lovat er att hjälpa till med, i samband med bröllopet? Bor de långt ifrån Göteborg nu? Hur mycket ska dina svärföräldrar hjälpa till med, bor de närmare eller längre ifrån, jämfört med dina föräldrar?  Kan det kanske vara så att du förväntar dig mer än de är medvetna om? Eller har det alltid varit så att de lovar mer än de kan hålla?

  • gbg2012

    Silketuss: De lovade först en del pengar, sen ändrade de sig(förståligt) men jag kan inte läsa tankar så de borde sagt något tidigare. De bor 6 mil bort svärföräldrarna bor 20 mil bort. 

    De ville först att vi skulle ha en billigare lokal då de ekonomsikt inte kan hjälpa nu. Då förklarade jag som det var att vi behöver hjälp med att köra stolar och fixa ordning lokal. Först sa de att de  kunde fixa grejer sen ändrade pappa sig och sa att han inte "vill behöva åka för mkt". Jag tror problemet ligger i kommunikationen. Ska prata med de. De vill ena studen och andra inte. Det blir lite jobbigt för mig. Det här med brudklänningen fick bägaren att rinna över. De sa inget utan bara gav mig mindre pengar. Vilket gjorde att vi översteg vår budget.

    Egentligen är det en principsak och jag är ledsen över att jag saknar ett engagemang. Vill ju inte tjata på de utan att de ska erbjuda sig och inte lova saker de inte kan hålla.  

Svar på tråden Besviken på familjen!