Beter jag mig egoistiskt?
Hej!
Jag behöver reda i lite trådar och önskar kritik tillbaka.
Jag är en 20 årig tjej från Gotland som är gravid i vecka 25. Jag träffade min kille i november förra året och allt gick jättesnabbt. Bodde fortfarande hemma när vi träffades och det gjorde även han, hos sin pappa, med sin fyraåriga son som han i stort sett har på heltid. Allt gick så snabbt och vips var vi förlovade och efter några månader blev jag gravid. Starka kärlekskänslor? Nja, snarare så att han blev min trygghet eftersom jag mådde dåligt innan vi träffades med massa ångest och depression.
Vi hittade en egen lägenhet i juni och min ångest kom i kapp mig ännu mer. Samtidigt som jag var gravid och trött så jobbade jag fulltid som kassabiträde på ICA och våra tjafs blev bara fler och fler. Jag störde mig väldigt mycket på honom och han beter sig väldigt barnsligt många gånger för att vara 30 år. Dessutom hade vi inte förmågan att kunna lösa våra problem, utan allt blev bara värre och många gånger slängde vi förlovningsringen och drog därifrån för att nån timme senare inse att trygghetsbehovet var för stort. Och i augusti åkte jag in på psyk för det gick så långt, jag mådde så jävla dåligt och kände mig otillräcklig. Jag förstod då att jag måste ta tag i det här.
Nu till själva frågan! Jag är egentligen uppvuxen på Gotland och har alltid bott där men i januari flyttade min familj upp till fastlandet till Skövdetrakterna. Och jag är i den åldern att många mina vänner har lämnat ön för att testa lyckan på fastlandet, likaså har jag många släktingar som också flyttat från ön. Så jag kände att jag inte hade mycket att hämta på Gotland, inte stödet jag behövde för att klara den här graviditeten eftersom jag innerst inne visste att det inte kommer hålla mellan mig och honom. Så jag har nu valt att flytta upp till mina föräldrar. Har tagit en lägenhet i närheten av dom för att ständigt ha det stödet jag behöver för att må bra men samtidigt också få lära mig att vara ensam och deala med alla läskiga känslor kring det. Och som jag känner nu så mår jag väldigt bra utan honom, även om det känns tomt och ibland saknar jag honom jättemycket. Det är väl egentligen inte slut, men vi är heller inte ihop. Vi är något. Vet inte vad.
Som jag känner nu vill jag absolut inte tillbaka till Gotland, som han då tycker jag ska göra. Han skuldbelägger mig något enormt och tycker jag beter mig sjukt egoistisk och barnsligt och tänker inte alls på vårat kommande barn som behöver båda sina föräldrar. Anledningen till att jag inte vill tillbaka som det känns nu, är för att även om jag inte har någon koppling alls till staden jag bor i nu förutom mina föräldrar så har jag åtminstonde dom och på Gotland har jag väldigt få som jag kan räkna med på det sättet. Han menar på att jag tar barnet ifrån honom. Jag säger att han får isådanafall flytta hit men nej, det skulle bli så krångligt att försöka få ensam vårdnad om sin son och krångligt med jobb och allt tycker han. Är jag egoistisk? Hans son älskar mig över allt annat så honom hade det gjort allt förutom skada att flytta hit. Han ser mig som sin mamma eftersom han inte har någon klok relation med sin egen, trots att de har gemensam vårdnad.
Behöver stöd och råd.