Vad är det för fel på mig?
Ja... det kan väl knappast ni svara på, för ni vet ju inte vem jag är. Men ni kanske kan ge mig något nytt sätt att se det hela på.
Är det för mycket att begära att man ska bli tillfrågad när resten av umgänget träffas?
Är det för mycket begärt att få vara en del hela tiden och inte bara när folk vill ha något av en?
Igår satt jag och grät, för jag insåg, att trots att jag vill att det ska finnas så finns det ingen självklar tärna till bröllopet. Jag kommer knappast ens att få en möhippa och det gör mig uppriktigt sagt jätteledsen.
Nu gnäller jag bara, men jag förstår inte vad jag gör för fel.
Jag är generös, ställer nästintill alltid upp för mina vänner och lyssnar alltid på deras problem och historier. Trots att jag själv egentligen inte alltid mår så bra (problem med depressioner och dylikt) så belastar jag inte vänskapen med gnäll eller ångestsnack. De vet att jag mår dåligt men jag försöker i det längsta inte låta det påverka vår relation. Jag är noga med att ingen ska hamna utanför när jag anordnar saker.
I gengäld så får jag vara med när det inte finns någon bättre. Jag kan ha planerat en helg tillsammans med en vän, bara för att på morgonen få ett "Jag är sjuk"-sms. Helt okej med det, om det inte hade varit för att jag sedan kan se på facebook att personen har varit och gjort något annat.
Jag får höra att folk ska göra något annat än vad de ska, och om jag påpekar det så kan jag få höra något mumlande om att det blev väldigt snabbt bestämt och att jag nog inte hade gillat att vara med ändå.
Jag duger att tröstas av, men jag duger inte att någonsin, någonsin få tröst.
Man kan lova mig saker och sedan helt skita i dem.
Man kan utnyttja mig när man behöver mig till något men när detta är gjort stänga kontakten snabbt som bara attan.
Jag försöker vara självkritisk, för jag inser att det knappast kan vara så att jag är en perfekt människa och att alla andra är dumma, men jag vet faktiskt inte vad mer jag kan göra. Jag ger av min tid, mina känslor och mina (få) slantar för att vara en så bra vän som jag bara kan, men ändå duger jag inte. Det har jag aldrig gjort, men nu börjar det verkligen bli ledsamt.
Jag vill bara få vara med. Utan att behöva anpassa mig och betala hela tiden. Få vara med som jag är jag. Är det för mycket begärt?