• sofi 88

    Kommer ni ha fotograf eller inte?

    Ja, nu är jag lite nyfiken på hur ni andra gör med just fotografering.
    Var lite svårt att göra alternativen men gjorde mitt bästa för att få det tydligt.
    Har förstått att många tycker fotona är en av de viktigaste delarna av bröllopet och inte kan tänka sig att vara utan.

    Själva bryr vi oss inte alls om foton, mest att det kan vara kul att ha något att rama in men egentligen duger nog om någon gäst får till en bra bild när vi kommer ut ur kyrkan och någon tar en extra sekund och tar en bild på ringarna. 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer ni ha fotograf eller inte?
  • Aniara4

    Jag är själv intresserad av fotografering, så för mig var det självklart att anlita en fotograf för att få några fina bilder som minne. Och efter att ha fått gästernas foton (vilket iofs var jätteroligt) är jag ännu gladare att vi gjorde det. Det går helt enkelt inte att jämföra.

    Det kanske är fåfängt, men jag menar, en dag i livet är man så snygg man överhuvudtaget kan bli, med smink och håruppsättning och den dyraste och tjusigaste klänning man någonsin kommer att ha på sig. (Och karln är förstås sitt allra stiligaste jag även han, med ny kostym och blanka skor och blomma i knapphålet Glad .) Och just den här dagen i livet är det dessutom helt ok att vara fåfäng och vilja betala en professionell fotograf för att fotografera en på det allra mest smickrande sätt som går. Om jag skulle vilja sminka upp mig och betala en fotograf och hålla på och posera en vanlig torsdag skulle folk förmodligen tycka att jag var odrägligt fåfäng och trodde jag var nåt slags fotomodell. Så det är ju lite roligt att ha en ursäkt för att få ta riktiga egofoton också!

    Det är också kul att få familj och vänner fångade på ett riktigt bra sätt. Nu gör jag iofs det själv, eftersom jag har en bra kamera och intresse, så vi har bra foton på de flesta familjemedlemmar, men det är ju lite extra roligt när alla är glada och finklädda och samlade på samma ställe.

    Sen kompromissade vi väl på ett sätt. Jag hade gärna haft en riktig "konst-fotograf" och fått riktigt häftiga bilder, men ingen av oss var beredd att hosta upp 20 000, så vi valde ett "halvproffs" för några tusen och tycker att vi fick bra valuta för de pengarna. Vi tyckte inte heller det var nödvändigt att ha en fotograf med hela dagen - eller ännu mindre två fotografer som följer oss båda, som en del har. Det kändes inte så viktigt att dokumentera hur jag fick mascaran påsatt eller klänningen snörad. Jag var inte heller så intresserad av närbilder på ringar eller skorna, utan mer av att fånga oss två, hur vi såg ut, och samspelet mellan oss. Och från festen får vi klara oss med gästernas bilder. Det verkar som att ingen fått en riktigt bra bild på brudvalsen, men det finns bilder och man ser att vi dansar, och det duger.

    Mannen erkände när han såg bilderna att han nog inte hade tänkt på att ha nån fotograf alls, utan han hade nog tänkt att "det är ju bröllop, det är väl alltid någon som har en kamera och tar kort". Men han var glad i efterhand eftersom bilderna blev så fina. De flesta av gästernas bilder är trots allt lite mörka, ofokuserade, med röda ögon och någons överexponerade axel i förgrunden...

  • Cakemaker

    Vi ska ha en gammal arbetskolega till m2b som fotar. Han har fotat länge och fotat diverse tillställningar. Han har skickat bilder som vi fått se och vi tycker dom är tillräckligt bra. Vi har inte råd att lägga massa pengar på fotograferingen, även fast vi skulle vilja. Som tur var kunde den här killen annars hade vi inte haft nån alls...

Svar på tråden Kommer ni ha fotograf eller inte?