• ellolysa

    Gifta sig utomlands med eller utan barn?

    Efter att ha varit förlovade i snart nio år har vi nu äntligen börjar funderat på bröllop =) Jag är 32 år och min sambo är 33. Vi har två barn som är 1 och 4 år. Mer och mer känner jag att jag inte vill ha det "klassiska" bröllopet, med all planering och stress runtomkring som detta kan innebära. Har dessutom skilda föräldrar och en superstor släkt så var ska man dra gränsen osv osv... 

    Istället tycker vi det skulle vara roligt att gifta oss utomlands någonstans. Var vet jag inte ännu, kanske åka tillbaka till Kina eller Hong Kong där vi var för några år sedan. Men vet inte riktigt.

    Till saken hör nu bara att jag funderar på vad som är det bästa, att vi gifter oss med eller utan våra barn. På ett sätt vill jag verkligen inte att de missar vårt bröllop, men samtidigt blir det verkligen ingen "smekmånad" (eller snarare smek-lång-weekend) om de är med. Vår stora kille är väldigt överaktiv och det krävs fullt fokus på honom från oss båda hela dagarna och då är det risk för att vi kanske inte alls får njuta av ögonblicket på samma sätt som om vi är själva, samtidigt som vi ju såklart älskar våra barn. Men kanske kan man gifta sig här hemma precis innan man åker...

    Hur hade ni resonerat/hur har ni andra gjort som gift er utomlands?

    Vore jätteglad för lite tips Skrattande 

  • Svar på tråden Gifta sig utomlands med eller utan barn?
  • Jeram

    Vi är i en liknande sits som er. Har en tvååring och en snart fyraåring. Vi kommer att lämna dem hos morföräldrar i en vecka och unna oss en vecka på egen hand. Barnen kommer att vara nästan tre och fem när vi åker och de är vana att vara med sina morföräldrar så jag försöker att inte ha dåligt samvete över detta. Barnen är ju också betjänta av att deras mamma och pappa jobbar på sin relation och tar sig tid för varandra, tänker jag!

  • ellolysa
    Jeram skrev 2011-09-27 09:33:46 följande:
    Vi är i en liknande sits som er. Har en tvååring och en snart fyraåring. Vi kommer att lämna dem hos morföräldrar i en vecka och unna oss en vecka på egen hand. Barnen kommer att vara nästan tre och fem när vi åker och de är vana att vara med sina morföräldrar så jag försöker att inte ha dåligt samvete över detta. Barnen är ju också betjänta av att deras mamma och pappa jobbar på sin relation och tar sig tid för varandra, tänker jag!
    Tack för ditt svar!

    Ja då tänker du likadant och är lite i samma sits. Enda skillnaden är att vår lilla kille bara kommer att vara 1,5-2 år och vår stora 4,5-5 år så de är lite yngre och det känns lite svårare då, men jag vet inte riktigt! Kanske bara att man får vara borta lite kortare tid. Sen får vi nog dela på dem när vi åker för vår stora kille är överaktiv så det är inte så enkelt att passa båda barnen på egen hand.

    Det är absolut sant att det är viktigt att mamma och pappa mår bra och jobbar på sin relation, är ju positivt även för barnen sedan :)

    Vart ska ni åka om man får fråga och när?
     
  • anne på grönkulla

    Det kan ju bero på hur långt ni reser också? Kolla var ni vill gifta er (och att det går att göra, juridiskt) innan ni helt bestämmer er, skulle jag föreslå.

  • AnnelieK

    Ni skulle kunna bjuda med er era föräldrar och/eller ev syskon och så få de ta hand om barnen i ett par dagar så ni kan åka någon annanstans och ha det lite mysigt på tu man hand.

  • Jeram

    Vi har tänkt Mallorca eller Kreta, antagligen blir det Mallis. Det funkar rent juridiskt på båda ställena eftersom det finns en svensk kyrka med vigselrätt som kan viga på de platserna. Vi komemr att åka i slutet av maj eller början av juni och stanna en vecka.

  • ellolysa
    anne på grönkulla skrev 2011-09-29 19:35:38 följande:
    Det kan ju bero på hur långt ni reser också? Kolla var ni vill gifta er (och att det går att göra, juridiskt) innan ni helt bestämmer er, skulle jag föreslå.
    Ja precis, det har stor betydelse. Egentligen skulle jag gärna resa ganska så långt bort, t ex till New York eller Hong Kong (har rest dit tillsammans tidigare) men då blir det ju för tajt att bara åka en långweekend. Så kanske kan man då åka till en närmare stad. Såg någonting om att man i vissa länder behöver ha gift sig rent formellt på "pappret" i Sverige först men att man kan få en vanlig vigselceremoni på plats sedan utan att den då är den officiella. Men det blir ju den som blir minnesvärd så kanske inte spelar så stor roll. 
  • ellolysa
    AnnelieK skrev 2011-09-29 20:04:33 följande:
    Ni skulle kunna bjuda med er era föräldrar och/eller ev syskon och så få de ta hand om barnen i ett par dagar så ni kan åka någon annanstans och ha det lite mysigt på tu man hand.
    Har funderat på detta! Men tror ej jag skulle få med mig föräldrarna för de är skilda och inte alltför goda vänner så de kommer inte att vilja fira semester ihop och sedan har jag så himla många syskon. Detta är egentligen en av anledningarna till att vi funderar på att resa bort och gifta oss =) (just att släkt/familj inte är så goda vänner). Men det är inte enbart därför för de hade absolut försökt anstränga sig om det var vanligt bröllop. Men det känns viktigast att man själv kan vara glad och koppla av! 
  • ellolysa
    Jeram skrev 2011-09-30 11:04:55 följande:
    Vi har tänkt Mallorca eller Kreta, antagligen blir det Mallis. Det funkar rent juridiskt på båda ställena eftersom det finns en svensk kyrka med vigselrätt som kan viga på de platserna. Vi komemr att åka i slutet av maj eller början av juni och stanna en vecka.
    Låter härligt! Har en klasskompis som gifte sig i Alcudia i somras och verkar jättenöjd =) Har ni hunnit planera mycket ännu? Tänker du dig liksom hela kitet med vanlig brudklänning osv. eller gör ni en egen variant som är lite mer "enkel" nu när ni reser bort istället? 
  • Jeram

    Vi har inte hunnit planera nåt alls förutom ungefär när vi vill åka och vi har börjat titt lite på resor. Vi kommer att köra på en enklare variant. Kommer nog inte ens att ha brudklänning, utan kanske mer en fin, vit sommarklänning, fast ändå uppsatt hår och en liten brudbukett. Fint, men absolut inte nåt pampigt.


    Att ta med mor- och/eller farföräldrar utomlands är inte ett alternativ för oss heller. Helt enkelt för att vi inte har råd att bjuda och det känns lite förmätet att förvänta sig att de ska betala. Dessutom är ju själva grejen att vi vill göra detta med giftemålet för oss själva, en lite privat oas mitt i allt. Jag tror absolut inte att våra barn far illa av att bo hos dem de dagar vi är borta, så jag har aldrig ens funderat på att ta med hela konkarongen utomlands.

  • Väduren

    Vi kommer oxå gifta oss utomland. Jag tror helt klart att i vissa fall kan det vara en klar fördel om man gifter sig utan barn. Åkar man utan släktingar (vilket kommer bli fallet för oss) så tror jag att små barn har det minst lika roligt på "hemmaplan". För oss har det dock alltid varit självklart att ha barnen med oss. Vi har istället gjort så att vi skjutit bröllopet lite på framtiden  för att barnen ska bli större och kunna få ut mer av resan de oxå. Barnen är idag 2 & 5 år och vi räknar med att gifta oss om 3-4år.

Svar på tråden Gifta sig utomlands med eller utan barn?