Skulle ni ställa in för en mor/farförälders bortgång?
Jag kan börja med att skriva att jag och sambon kommer från olika kulturer för det spelar säkerligen roll i detta fall. Vi har bokat mesta inför ett större bröllop om lite mer än 6 månader. Vi betalar allt själva men behöver mkt hjälp av föräldrarna för att få logistiken att gå runt.
En av sambons morföräldrar har nu med största sannolikhet drabbats av cancer. Det kommer ta ett tag innan vi vet omfattningen men läkarna tror att det inte längre går att bota utan enbart försöka förlänga/förbättra återstående tiden. I nuläget kan de inte uppskatta tiden och jag tror inte de kommer kunna ge några exaktare siffror framöver heller.
Nu säger svärmor till mig att skulle hennes förälder gå bort innan bröllopet så måste vi ställa in. Det måste minst gå 6 månader ifrån bortgång men allra helst ett år. Hon uttrycker starkt att hon inte går med på att ha bröllopet om detta skulle hända.
Det är givetvis jättehemskt att diskutera någons ev bortgång men jag tror själv att risken att detta händer är ganska liten. Dock med ett så här stort evenemang så måste man ju vara visst mentalt förberedd.
Jag blev väldigt upprörd över detta krav men ville inte ställa till ett bråk där och då. Vi har planerat i två år för detta och det skulle komplicera mycket att försöka skjuta på alltihop. Då det är en populär lokal vet jag inte om vi kan få ett nytt datum samma år och det skulle innebära att byta ut temat helt då vi verkligen är vårinspirerade. Större delen av våra dekorationer är redan köpta, dyrt kan jag tillägga. Att skjuta på att allt ett helt år känns absolut inte ok. Mkt pga att vi har andra saker i livet som står på tur. Det passar bra med mitt jobb att försöka påbörja bebisverkstad mitten av 2012 men skjuter vi på det (eller inte lyckas) så måste vi vänta till 2015. Detta pga av att jag har en riktigt stor grej på jobbet som man måste jobba minst ett år i sträck inför. Det funkar därför att vara mammaledig ett bra tag innan eller skjuta på det tills efteråt, alltså 2015.
Det största problemet som jag ser det är ändå vår bröllopsresa .Vi har tänkt oss en dyrare resa på runt 50 000 som vi skulle bokat vid årsskiftet. Vi skulle garanterat inte få några pengar tillbaka för att en morförälder går bort då det inte är tillräckligt nära och ja det är ju ålderns gång.
Sambon själv känner att det är såklart jobbigt när någon går bort men det är ändå livets gång och personen är närmare 80. Personen själv skulle garanterat inte vilja att vi ställde in för dennes skull och det tror jag är en vanlig inställning hos äldre.
Vad som gör mig så arg över situationen är att hon la fram det på ett sådant sätt och bestämde tidsramar när vi får ha bröllopet. Hade hon sagt att skulle X gå bort så kanske vi får känna efter hur alla mår och om vi orkar ha bröllopet ändå och först och främst är det ju min sambos känslor som är de viktiga. Kan han glädjas ändå.
Detta känns väldigt tufft, hur skall vi kunna slappna av och planera när man inte kommer kunna veta in i det sista om det blir av? Det känns verkligen inte lika roligt längre. Förmodligen kommer vi sätta hårt mot hårt och inte ställa in men jag vet inte hur stort och infekterat bråk vi skulle skapa då och det känns himla onödigt att skapa bråk för någons bortgång.
Tycker ni det är ett rimligt krav att vi måste ställa in?