Hej tjejen,
jag tror inte att någon av oss tjejer som är uppväxta i Sverige med svenska traditioner och svenska synen på kärlek riktigt kan sätta oss in i din situation. Jag förstår att du inte vill att dina föräldrar ska bli besvikna. Jag förstår också att det här är mer naturligt för dig än för oss.
Vill dock bara påminna dig om att en snygg man med bra jobb inte nödvändigtvis behöver vara en bra man för dig.
Mitt tips till dig är att du pratar med dina föräldrar. Är du 18 år gissar jag att du går på gymnasiet? Jag tror och hoppas att dina föräldrar värderar din utbildning och om du påpekar för dem att du vill vänta med bröllop tills efter studenten, kanske de förstår att du behöver fokusera på en sak i taget? Då har du ju inte sagt nej men du har köpt dig själv lite tid att lära känna den här mannen.
Jag känner tyvärr tjejer som råkat illa ut då de blivit gifta på detta sätt, men även de som det gått bra för. Så mitt råd är bara att gå på magkänslan. Känns det inte bra och om det är något du bara gör för dina föräldrar och den här mannen - berätta det för dem. Får du inget stöd råder jag dig att leta upp en annan vuxen som du litar på (lärare, släkting, kurator, fritidsledare, socialsekreterare eller vem som helst egentligen) och be dem hjälpa dig! Kanske kan ni tillsammans prata med dina föräldrar?
Säg till om du behöver hjälp med var du ska vända dig. Jag har lite telefonnummer om du bor i norra Sverige, om inte kan jag hjälpa dig leta fram dem på din ort.
Jag önskar dig all lycka och hoppas att du får fortsätta vara en glad ung tjej utan en massa vuxenbekymmer ett tag till! Kram