• Anonym (frustrerad)

Styvmamma

Har blivit styvmamma till en superhärlig 4-årig liten flicka, vi kommer jättebra överens och jag älskar detta lilla yrväder jättemycket. Problemet är hennes mamma.....hon är ju helt sanslös....jag får inte lov att passa hennes dotter, får inte närma mig dagis och gud nåde om hennes pappa sätter upp mig som anhörig på dagisets telefonlista. Hon lägger sig ständigt i vad vi hittar på med under "vår" vecka och det verkar som att hon korsförhör sin dotter när hon varit hos oss. Är så trött på hennes dumma kommentarer och vill bara bli lämnad ifred. Är det någon här som sitter i samma sits som jag och hur hanterar ni detta dilemma. För risken finns att jag gör något väldigt olämpligt snart, har än så länge hållt mig i bakgrunden och inte sagt något till henne.

• Svar på tråden Styvmamma
  • Anonym

Jag har varit där, mamma var inte sund och om pappan orkat ta striden så hade hon förlorat vården.  Det enda rådet  jag kan ge dig  är att be pappan att prata med familjenrätten och be dem om att få samtals terapi så ni kan komma till roten med varför hon känner sig så hotad av din närvaro.

Dock är detta något som måste tas mellan mamman och pappan och inte dig.

• Anonym (Lisen)

Jag minns en kompis jag hade. Hon hade separerat och hennes ex träffade en ny tjej. Hon tyckte det var så fruktansvärt jobbigt. Hon var svartsjuk! Hennes dotter och exets nya flickvän kom jättebra överens och hade en jättefin relation. Ju bättre relation de fick desto jobbigare var det för min vän. Hon kände sig "hotad" och var rädd att dottern skulle tycka bättre om "styvmamma" än sin egen mamma.

Detta var förstås heltokigt, och hon visste om hur illa hon tänkte och kände. Hon lyckades dock lägga band på sina känslor och inte visa nåt.

Kanske är det så i ert fall? Men med skillnaden att hon inte kan bete sig på ett moget sätt.

Kan förstå att det är jobbigt för denna mamma, men det är inte acceptabelt att bete sig som du beskriver. Hoppas att det snart lägger sig. Att någon kanske kan ta ett vettigt och behövligt samtal med henne. Hon verkar inte må så bra..

Hoppas det löser sig för er alla!

• Anonym (frustrerad)

Nä hon mår verkligen inte bra......jag får väl försöka lägga band på mig och hoppas att hon lugnar ner sig snart men det är så frustrerande att hon skickar dumma sms till min man så fort hon tycker sig ha nåt och klaga på.
    Hon hittar fel överallt och förstorar upp allt som hennes dotter säger till henne. Och om ca en vecka så ska vi flytta till samma lilla samhälle som hon bor i, dottern går även på dagis där, och det var nog det värsta vi kunde göra för hon tar det väldigt personligt även om vi inte hade en tanke på henne när vi tog det beslutet utan vi tänkte framförallt på att det är bäst för barnen, både mina två och deras dotter.
    Men jag får väl som sagt bita ihop.....
    Tack för era inlägg kramizar Glad

• Anonym (frustrerad)

Shit vilket helvete hon har......tusen tack för att du lade upp den till mig, nu får man sig ju en riktig tankeställare.....
    Jag och min man får verkligen vara benhårda nu så att det inte ballar ur!!!

• Anonym (orolig)
    Anonym (frustrerad) skrev 2011-09-26 15:20:07 följande:
    Shit vilket helvete hon har......tusen tack för att du lade upp den till mig, nu får man sig ju en riktig tankeställare.....
    Jag och min man får verkligen vara benhårda nu så att det inte ballar ur!!!
    Varsågod. & du: Lycka till! Ni kommer klara det (för om ni får en svacka kan ni alltid titta in i den tråden och hitta motivationen igen).
Svar på tråden Styvmamma