Fröken Emma skrev 2011-09-23 15:05:32 följande:
Jag tycker du har fel i att man bara ska tänka på barnets bästa. Ni är ju 3!!
Ditt bästa och pappans bästa är minst lika viktigt.
Om han inte vill vara hemma på heltid halva tiden, så mår ju varken barnet eller pappan bra av att han är det isf. Och på köpet mår du dåligt o blir stressad för att du ska skynda dig hem och låta pappan komma iväg lite för att han vantrivs i rollen som hemmapappa! Och vips mår ni alla tre dåligt. Fast ändå är det barnet som mår bäst eftersom den är så liten och inte förstår. För ingen av er vill ju igentligen smitta av er stress o oro på barnet.
Ja det är ett drastiskt exempel, men så kan det mycket väl bli om man inte är flexibel, och tar dagarna som dom kommer.
Jag tjänar mest, så vi "förlorade" ganska mycket på att jag var hemma. Men vi vann så otroligt mycket mer. Okej att vi har det så bra så pappan är hemma på fredagar.
Det blir ju till vad ni gör det. Klart han ska kunna ha eget ansvar över barnet, känna sig lika säker som du. Men det blir INTE bättre för att du tvingar honom att ta ut halva föräldraledigheten.
Det handlar om hur ni sköter hemmet idag! Delar ni på ALLT?! Disk, tvätt, städ, mat o handling?
Om inte så är det där ni ska börja. Annars löser sig det där med blöjbyten mm om du bara släpper in honom när han är hemma på helgerna mm.
Självklart är vi tre, och jag menar inte att vi ska försvinna (ve och fasa att tappa sin egna identitet och att bara bli "hej det är jag som är Adas mamma" när man är bland folk, hellre dör jag). Men jag anser också att det är upp till var och en att göra det bästa av att vara hemma. Trivs man inte hemma får man hitta på saker att göra. Är man två att skaffa barn så är man också två att dela på både det roliga och jobbiga. Dessutom är han den som är mest drivande i barnfrågan. Jag har inget emot det nu - vi har alla förutsättningar färdiga som jag vill ha innan jag vill skaffa barn, men hade det enbart varit upp till mig hade jag nog väntat ett eller två år till (han är några år äldre, jag är 24).
Varför är det så självklart att han är den som kommer trivas minst med att vara hemma? Jag ser det verkligen inte som självklart att jag kommer trivas bättre hemma än vad han gör, och jag tror faktiskt inte han hade skyndat sig hem för att avlösa mig i samma situation... han tycker liksom att det är inbyggt i mammor att ta hand om andra, meden jag aldrig varit en tjejig tjej på något sätt, och har inget omhändertagande inbyggt i mig alls annars. Jag är inte uppfostrad att sköta ett hem på det sättet, utan har hjälpt pappa i hans verkstad och bara lekt med pojkar eftersom det var de som bodde nära när jag var liten. Jag är värdelös att laga mat, men jag kan köra vilken stor maskin som helst (fast ju jobbar jag på kontor) :P
Dock är han lite "gnälligare" och gör sig till ett offer när han ledsnat på något medan jag är lite mer typen som gillar läget när det kanske inte är så kul, vilket gör att han förmodligen kommer tycka att han vantrivs med det så himla mycket mer än jag (om han vantrivs dvs, det är ju inte alls säkert) och att jag kanske ger mig bara för att jag inte orkar lyssna på honom. I ett par månader får man faktiskt bita ihop, sedan är jag mer än öppen för att vi ska dela på det några dagar i veckan var. Det tror jag är hälsosamt för både barnet och dess föräldrars relationer med varandra och "livet utanför".
Nu veckopendlar ju han, så i veckorna sköter jag självklart hemmet mest eftersom det är jag som är där och stökar ner... på helgerna storstädar vi (vi börjar i varsin ända och jobbar oss mot mitten). Storhandlar gör vi också alltid gemensamt på helgerna. Tvätten gör jag eftersom han tvättar sitt i lägenheten, så det är i princip bara mitt, och det gör jag helst i veckorna ändå. Jag byter däck på bilen (bara jag som använder den), klipper gräset etc och annat "manligt", han lagar nästan all mat och diskar när vi är hemma båda. Så vi delar faktiskt på det mesta nu också... Vi tycker det är lika tråkigt båda två, så då delar vi på det så ingen behöver "lida" mer än den andre :P