marimekko86 skrev 2011-09-20 18:14:26 följande:
Nej givetvis finns det folk som inte borde hålla på med sitt yrke eller som inte är så vidare bra i alla yrkeskategorier. Men om man går en utbildning i flera år och arbetar så pass mycket som vi gör under vår utbildning så ska man ju vara bra. Det görs ju avancerade gesällprov mm för att man ska bli "godkänd" osv. Så den som är dålig brinner förmodligen inte för sitt yrke. Sen kan en frisör uppfattas som dålig om det brister i kommunikationen, och kunden blir missnöjd. Den frisören kan ju vara jättebra egentligen,men förstår inte vad det är kunden vill ha alla gånger.
Jag är KUNGLIG på hår

hahahahaha.!
Haha, det är du säkert ;) Jag tycker att en del i frisöryrket faktiskt är att kunna kommunicera med kunden så att den blir nöjd, det är liksom första steget till att kunna göra ett bra jobb, annars vet man ju inte ens vad man förväntas göra... Men det var inte det jag menade i första hand, jag har väldigt grova hårstrån (har vågigt/lockigt hår och inte alls den där skandinaviska hårkvaliteten fast jag är helsvensk) och jag vet inte hur många frisörer som skurit i det med kniv, klippt upp det jättemycket, sagt åt mig att "du måste köpa en plattång, ett sånt här hår bara måste man platta varje dag" osv. Har varit tvungen att läsa på riktigt ordentligt om hår och provat mig fram själv när det gäller vård och så vidare eftersom de flesta frisörer jag varit hos inte kunnat ge några relevanta tips över huvud taget. Nu går jag till en tjej som är färdig med sin lärlingstid eller vad det heter om ett år, och trots att hon inte har lika mycket erfarenhet som andra (svindyra) jag varit hos så är hon så mycket bättre och förstår sig faktiskt på mitt hår! Nu flyttar jag två timmar bort men jag tänker inte släppa henne! :P