• thelove

    Vallmo?

    Är det någon som har använt sig av vallmo, i krans eller som bordsdekorationer? Kan tänka mig att det är en svår blomma, kanske måste man behandla den på något visst vis för att det ska funka?

    Vårt färgtema ska vara med detaljer av vallmorött, så vore ju fantastiskt om det gick att använda just den blommanGlad

  • Svar på tråden Vallmo?
  • Sara 120707

    Använde vallmo för att panik göra min midsommarkrans förra året.


    Fick sambon att stanna i en åker på väg mot festen så ryckte jag några och flätade medans han körde.


    Mitt råd är; lita inte på vallmo, det är jättevackert men väldigt förgängligt: Har du tur så håller de några timmar men de kan lika gärna falla samman inom 5 min.
    Bifogar en bild från midsommar 2010


  • passionsblomman

    Inga blommor som inte fått vattendra håller mer än några timmar (ofta mycket kortare) innan de slokar. Man måste låta dem dricka vatten rejält-helst ett dygn innan man använder dem i binderier. Det man sk a binda sin krans av, behöver man alltså helst plocka dagen innan. Kallt, rent vatten är det som gäller för ängsblommor.
    Har blomman vedartade stjälkar, som fruktgrenar eller Syrener, rosor och liknande, ska de ha varmt vatten medan de vattendrar.
    Sneda snitt skurna med en ren, vass kniv är också viktigt.

    Vallmo från floristen kan du köpa från februari till maj, i färgerna vit gul orange och rosa. Hållbarheten är 3-5 dagar, dvs som tulpaner ungefär.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ida R

    Vallmo är jätte vackra men ska vara ett ganska dåligt tecken enligt gammla blomsterspråket...tyvärr annars skulle jag också kunna tänka mig

  • Kattpoet

    Vallmon betyder  allt från  evig sömn till evig kärlek, det beror på var i världen du är.  
     Remembrance Day  blomma är  vallmon, den är till för att hedra alla som dog under första världskriget, så om du inte har engelska gäster så kan du alltid köpa in vallmo dekorationer från där  och den är den 11 november.

  • thelove

    Tack för era svar! Tyckte det var fint i krans, men ska nog ändå fundera lite till...

Svar på tråden Vallmo?