• joy

    roliga bröllopsvideo

    Hej alla Tjejer ( och killar?)

    Satt och tittade på Youtube igår och hittade några roliga video.
    Det är ett program från irlans där dom visar irläska romer och hur dom firar bröllop.

    Jag fastnade och tittade på alla dom har riktiga prinsess bröllop. Lite föööööööör mycket för mig men det var kul att titta hur långt tjejer kan gå.

    Bara en kul grej att se på om ni inte har nåt för er...

    Här är länken

    Big fat gypsy wedding (Episode 1 part 1)


    ">



    Kul o läsa vad ni tycker om ni ser på dom....

  • Svar på tråden roliga bröllopsvideo
  • niamh

    Nu har även jag fastnat! Väldigt intressant att se hur deras traditioner ser ut, men det fanns även en del saker som upprörde mig; kvinnosynen tex. Och det här med "grabbing" - sexuellt ofredande, någon?

    När det kommer till dopen, nattvarden och bröllopen är det verkligen så långt ifrån min egen smak man kan komma! Jag brukar tycka att det räcker med att titta på balfoton från svenska gymnasieskolor för att få en alldeles för stor fluff-och-prinsess-chock, men det här var ju tusen gånger värre!

    De verkar ju dock älska det och känna sig vackrast i världen, och det är ju bra! :)

  • Aniara4

    Jag blir förvirrad. Handlar det om romer (zigenare/gypsies) eller travellers? På Irland (och säkert också i Storbritannien) finns "travellers" som är etniskt irländska och blev hemlösa under den stora hungersnöden i mitten av 1800-talet.  De bor i husvagnar och tenderar att ha stora sociala problem.

    Stora kjolar är ju något man förknippar med romer, men Doherty är väl inte direkt ett romskt namn?

  • Aniara4

    Ok, nu har jag tittat lite till, och det är ju helt klart travellers det handlar om. Fattar inte varför de envisas med att säga "gypsies"?

  • niamh

    Enligt Wikipedia:

    "Travellers refer to themselves as Minceir or Pavees in their own language or in Irish as an Lucht Siúil, meaning literally "the walking people".


    Travellers are often referred to by the terms "gypsies",[5] "didicoy", "tinkers" or "knackers".[6] These terms refer to services that were traditionally provided by them, tinkering (or tinsmithing), for example, being the mending of tinware such as pots and pans, and knackering, being the acquisition of dead or old horses for slaughter.


    Other names, specifically derogatory, such as "pikey"[7] and "gypo" or "gippo"[8] (derived from "Gypsy") are also heard.


    "Didicoy" is a Romani term for a child of mixed Romani and non-Romani parentage; as applied to the Travellers, it refers to the fact that they are not "Gypsy" by ethnicity but Irish by blood and lead a similar yet distinct lifestyle.[9]"

Svar på tråden roliga bröllopsvideo