• martinoevalotta

När är det lagom att festen avrundas? (eftermiddagsbröllop)

Hej

Vi tänkte gifta oss kl. 15.45 och därefter ha buffe runt kl. 19.00. Vi har hyrt en festlokal med severing. I grundhyran ingår att gästerna kan vara kvar till kl.01.00 med sista beställning kl. 00.30.

Vi har möjligt att förlänga till kl.03.00 men betalar då ett tillägg för personal med 2500 kr per extra timme. Jag har hört att man ska undvika att dra ut för länge på festen, att folk ändå brukar vara trötta. Jag var nyligen på ett bröllop med liknande hålltider som slutade kl. 00.30 men där hade nattpigga gäster möjligt att forsätta kalaset på stan. I vårt fall är inte det riktigt möjligt och vi vill inte att långväga gäster ska tycka att det tar slut när det är som roligast.

Samtidigt vill vi inte dra på oss en onödig utgift. Vi tänkte ha ca 70 gäster med blandad ålder (20-80 år) varav hälften är någonstans mellan 25 och 35 år. Ett flertal med småbarn.  Kanske är kl.01.00 lagom trots allt?

Jag skulle vilja veta hur länge ni andra (med eftermiddagsbröllop och fest) har tänkt att era bröllopsfester ska hålla på (eller hur länge de höll på, om ni redan har gift er)

Kommentera gärna.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När är det lagom att festen avrundas? (eftermiddagsbröllop)
  • Berlan

Vi har samma dilemma! 

Restaurangen där vi ska vara har serveringstillstånd till 01.00 som kan förlängas till 03.00 mot en avgift på 3000 SEK. Dock gör de avdrag på den summan med det som gästerna betalar i baren mellan 01.00 och 03.00. Jag tycker att det känns som en ganska onödig utgift och tror inte att folk köper särskilt mycket alkohol efter 01.00 och att det alltså kan bli en dyr affär. Samtidigt tråkigt att, som du säger, tvingas avsluta festen när den är som bäst.

Så svårt detta! 

• ClaraH

Vi hade lokalen till kl. 03 och det innebar att vi skulle stänga av musiken och börja städa (dock inte vi utan våra barn som hjälpte oss) kl. 02. Det var några som höll igång ända tills vi stängde av ca 2:15, och de hade säkert kunnat hålla på längre men de flesta troppade nog av vid 1-tiden.

• Bettina

Tog med den sista gästen och gick 06.30.
    Många var kvar vid 03.00 men sedan trappade de av lite undan för undan

• Niini

Vi gifte oss kl. 16 o festen höll på till kl.1.30 (2 skulle alla vara ute). Helt ok tid enligt mig även om vi gärna hade fortsatt så var det himla skönt att krypa i säng!

• martinoevalotta
    Berlan skrev 2011-09-14 19:18:24 följande:
    Vi har samma dilemma! 

Restaurangen där vi ska vara har serveringstillstånd till 01.00 som kan förlängas till 03.00 mot en avgift på 3000 SEK. Dock gör de avdrag på den summan med det som gästerna betalar i baren mellan 01.00 och 03.00. Jag tycker att det känns som en ganska onödig utgift och tror inte att folk köper särskilt mycket alkohol efter 01.00 och att det alltså kan bli en dyr affär. Samtidigt tråkigt att, som du säger, tvingas avsluta festen när den är som bäst.

Så svårt detta! 
    Hej där! Ja, det är jätteklurigt. Men den dealen som ni har kanske lönar sig lite i alla fall. Ponera att 30 av era gäster köper en drink för cirkapris runt 60 kronor så blir det ju 1800 kronor. Och då kan man säga att ni betalar runt 1200 kronor för att förlänga festen två timmar. Eller tänker jag fel?

Verkar i alla fall här som om kl. 02.00 är ett säkrare kort... Men klart att det vore lagom surt att betala extra och att alla går hem vid 00.30...
  • martinoevalotta
    Bettina skrev 2011-09-14 20:03:31 följande:
    Tog med den sista gästen och gick 06.30.
    Många var kvar vid 03.00 men sedan trappade de av lite undan för undan
    Jisses 06.30, vilka nattugglor! Glad Själv vet jag knappt hur jag ska orka vara vaken till tolv! Drömmer
  • aniara

Vi har festlokalen till kl 01 och jag tycker det känns ganska lagom. Majoriteten kommer övernatta på samma ställe och huset är antagligen ganska lyhört, så det känns inte okej att festa hela natten. Jag och min blivande är heller inte några nattugglor. Men vi kommer också träffa alla våra gäster till frukosten dagen efter så jag ser inte att vi måste dra ut på festen maximalt då. På de bröllop jag har varit på, inte så många förvisso, har festen självdött kring midnatt.

• Aniara4

Vi hade också lite senare eftermiddagsvigsel och kom till festlokalen 18, satte oss till bords vid 18.30. Jag tyckte det var stressigt att hinna med allting och hinna dansa och festa innan vi var tvungna att sluta klockan 2! Jag tror inte vi kom igång med brudvalsen förrän vid halv tolv.

Det beror ju också lite på hur mycket ni har inplanerat (trerätters, efterrätt OCH tårta, om ni ska ha presentöppning etc.) och hur mycket andra hittar på i form av tal, uppträdanden, spex osv.

• martinoevalotta
    Aniara4 skrev 2011-09-15 09:41:15 följande:
    Vi hade också lite senare eftermiddagsvigsel och kom till festlokalen 18, satte oss till bords vid 18.30. Jag tyckte det var stressigt att hinna med allting och hinna dansa och festa innan vi var tvungna att sluta klockan 2! Jag tror inte vi kom igång med brudvalsen förrän vid halv tolv.

Det beror ju också lite på hur mycket ni har inplanerat (trerätters, efterrätt OCH tårta, om ni ska ha presentöppning etc.) och hur mycket andra hittar på i form av tal, uppträdanden, spex osv.
    Oj, bröllopsvals kring midnatt! Hjälp. Det är inte lätt det här med planering. Vi har ju buffe så det går ju lite fortare än en trerättersmiddag (eller??) men vi ska också ha bröllopstårta lite senare. VI har inte så mycket underhållning efter middagen (såvitt jag vet, kan ju alltid hända att gästerna hittar på något) utan tänkte mest ha dans. Om man äter kl. 19 kanske man är klar kl.22 och då har man ju tre timmar att dansa...

Sen så är ju 2500 kronor mycket pengar. Det kan räcka till en annons i tidning, en natt på hotell, eller drinkar åt närmsta vännerna...

Oh så klurigt!

Tack så jättemycket alla ni som svarar och röstar! Glad För mig är det verkligen till en hjälp (och säkert är det fler än jag som funderar på detta)
  • Insanire

Vi har hyrt en lägergård där minst hälften av gästerna har möjlighet att sova över. Så vi kommer festa tills folket somnar. :) Eller ja, vi kommer ju att åka tillbaka till stan för att spendera natten tillsammans bara vi, men festen fortsätter så länge folket vill. =)

• martinoevalotta
    Insanire skrev 2011-09-15 10:00:23 följande:

Vi har hyrt en lägergård där minst hälften av gästerna har möjlighet att sova över. Så vi kommer festa tills folket somnar. :) Eller ja, vi kommer ju att åka tillbaka till stan för att spendera natten tillsammans bara vi, men festen fortsätter så länge folket vill. =)

Åh det låter som ett roligt bröllop! Får man fråga, av ren nyfikenhet endast, vad ni betalar för att hyra en lägergård?
  • Aniara4

Vi hade förrätt och varmrätt (med bordsservering till 64 personer), ganska många men korta tal. Sen hade vi underhållning ca 20 minuter, därefter serverades tårtan. Jag hade låtit mig övertalas till att ha presentöppning fast jag egentligen inte ville, efter att våra föräldrar försäkrat att det inte var så många presenter eftersom många gått ihop, och jag minns att den började vid 22.30 eftersom brudvalsen enligt schemat skulle ha börjat då.

Man får räkna med att allt går lite segt, det är inte bara att säga "nu tar vi tårtan" och så står den framme, utan folk är av någon anledning lite tröga och det är alltid något som strular. I exemplet med tårtan kom den fram som den skulle, men tårt-brudgummen gjorde ett kamikaze-hopp och tappade huvudet (avstår från att tolka in någon symbolik i det), så då tog det en liten stund att leta fram huvudet under baren, hitta något att laga honom med, och ställa tillbaka honom på tårtan. När vi skulle börja med presentöppningen irrade folk omkring och kunde inte samla sig, och ingen hittade lyseknappen till presenthörnet.

Skulle tro att förvirringen och trögheten ökar i takt med vindrickandet under kvällen dessutom...

• Insanire

vi kommer betala ca 5000 kr, då hyr vi från fredag kl 12 till söndag kl 17.
    Dock jobbar både jag och min sambo inom kyrkan och lägergården ägs av samfälligheten.
    Så vi får hyra till internpriser, men externpriserna skulle ha landat på ca 7000 kr.
    Då är det en huvudbyggnad med en stor sal, en liten mindre sal (dans för oss) ett full utrustat stor-kök, och 4 rum - 2 st 2bäddar, 1 enbädds och 1 st 4 bädds.
    Logimentet består av två våningar med sammanlagt ca 40 bäddar i 6, 4 och 2 bäddsrum.
    Vi hyr också ett hus som kallas husmorsvillan, där finns inga sovrum med en kök som gästerna får använda till frukost och lunch. Ev kommer vår tärna och bestman ta med sig tältsängar och sova i ett grupprum i det huset för att kunna hjälpa gästerna på morgonen.

• martinoevalotta
    Insanire skrev 2011-09-15 10:08:56 följande:
    vi kommer betala ca 5000 kr, då hyr vi från fredag kl 12 till söndag kl 17.
    Dock jobbar både jag och min sambo inom kyrkan och lägergården ägs av samfälligheten.
    Så vi får hyra till internpriser, men externpriserna skulle ha landat på ca 7000 kr.
    Då är det en huvudbyggnad med en stor sal, en liten mindre sal (dans för oss) ett full utrustat stor-kök, och 4 rum - 2 st 2bäddar, 1 enbädds och 1 st 4 bädds.
    Logimentet består av två våningar med sammanlagt ca 40 bäddar i 6, 4 och 2 bäddsrum.
    Vi hyr också ett hus som kallas husmorsvillan, där finns inga sovrum med en kök som gästerna får använda till frukost och lunch. Ev kommer vår tärna och bestman ta med sig tältsängar och sova i ett grupprum i det huset för att kunna hjälpa gästerna på morgonen.
    5000 kronor, vilket kap! Glad
  • Berlan
    martinoevalotta skrev 2011-09-14 21:35:21 följande:
    Hej där! Ja, det är jätteklurigt. Men den dealen som ni har kanske lönar sig lite i alla fall. Ponera att 30 av era gäster köper en drink för cirkapris runt 60 kronor så blir det ju 1800 kronor. Och då kan man säga att ni betalar runt 1200 kronor för att förlänga festen två timmar. Eller tänker jag fel?

Verkar i alla fall här som om kl. 02.00 är ett säkrare kort... Men klart att det vore lagom surt att betala extra och att alla går hem vid 00.30...
    Du tänker helt rätt :) Frågan är bara hur många som kommer att stanna och fortstta dricka. Hade totalkostnaden varit typ 1500 had ejag inte tvekat, men 3000 är ändå mycket pengar. Vi är i valet och kvalet mellan att förlänga eller att föreslå en fortsättning på något etablissemang inne i stan!
  • martinoevalotta
    Aniara4 skrev 2011-09-15 10:08:06 följande:
    Man får räkna med att allt går lite segt, det är inte bara att säga "nu tar vi tårtan" och så står den framme, utan folk är av någon anledning lite tröga och det är alltid något som strular. I exemplet med tårtan kom den fram som den skulle, men tårt-brudgummen gjorde ett kamikaze-hopp och tappade huvudet (avstår från att tolka in någon symbolik i det), så då tog det en liten stund att leta fram huvudet under baren, hitta något att laga honom med, och ställa tillbaka honom på tårtan. När vi skulle börja med presentöppningen irrade folk omkring och kunde inte samla sig, och ingen hittade lyseknappen till presenthörnet.

Skulle tro att förvirringen och trögheten ökar i takt med vindrickandet under kvällen dessutom...
    Hihi jag kan inte låta bli att fnissa lite Glad Jag inser nu att jag i mitt huvud tänker mig att allt ska på räls och att gästerna ska liksom ett litet stim samlas vid min minsta vink. Men det är klart att så kommer det nog inte att bli. Man har ju varit med själv om vara på middag och när så fort det blir paus så går några på toaletten,  några ska köpa drinkar, någon ska ut och puffa eller bara ta lite luft, en annan ska pudra näsan och så har det gått 45 minuter innan man lyckats samla alla igen.

Kan hända att kl.02 är ett säkrare kort trots allt. Better safe than sorry, eller hur säger man? Men presentöppning tänker vi under inga omständigheter ha. Huh så besvärligt!
  • martinoevalotta
    Berlan skrev 2011-09-15 10:18:09 följande:
    Du tänker helt rätt :) Frågan är bara hur många som kommer att stanna och fortstta dricka. Hade totalkostnaden varit typ 1500 had ejag inte tvekat, men 3000 är ändå mycket pengar. Vi är i valet och kvalet mellan att förlänga eller att föreslå en fortsättning på något etablissemang inne i stan!
    Om ni har möjligheten att gästerna kan fortsätta ute på stan skulle jag personligen köra på det. Bröllopet som jag nyligen var på gjorde ju så. Toastmadamen annonserade redan vib början av kvällen att tillställningen skulle sluta kl.00.30 men om man var sugen på att fortsätta festen skulle man kontakta henne så skulle hon samordna så att festsugna gäster kunde bege sig vidare tillsammans. Jag vet ej hur det blev för själv gick jag hem vid ett och var nöjd med det. Men det var ju trevligt att den möjligheten fanns för mer nattpigga gäster.

Klart att senare klockslag kanske är mer optimalt men om ni har tight om pengar och tror att ni själva inte önskar festa längre än till ett så tror det kan vara en bra kompromiss...
Svar på tråden När är det lagom att festen avrundas? (eftermiddagsbröllop)