Rolig fest?
Hej,
hur får man en lyckad fest?? Ska man bara ha mat, tal, fika och sen dans. Har inte bestämt någon toastmaster än, men är det upp till dom vad som händer på festen?!
Det är väl det jag oroar mig för mest.
Hej,
hur får man en lyckad fest?? Ska man bara ha mat, tal, fika och sen dans. Har inte bestämt någon toastmaster än, men är det upp till dom vad som händer på festen?!
Det är väl det jag oroar mig för mest.
Vi hade en väldigt bra toastmaster som peppade upp stämningen under maten, men i övrigt gjorde gästerna själva ett väldigt bra jobb med att göra festen lyckad :)
Ett bra band...sen kan ni ju fixa lite bus själva om ni vill.
Vi hade en 4 vån tårta (hembakad och inte dyr) som åkte i golvet när servetriserna bar in den. Uppgjort och det var underbart att HÖRA reaktionerna bland gästerna. Väntar på fotografier på gästernas reaktion
Går också om man har råd att hyra in en stand up eller någon duktig trollkunnig osv
Man kan bara försöka göra festen så rolig som möjligt, och se till att undvika stämningssänkare som att få vänta för länge på maten, att det är för varmt eller för kallt osv, men i slutänden är det upp till gästerna att vara på bra humör och göra ansträngningen att konversera med bordsgrannarna, dansa och delta. Inte lätt för ett kontrollfreak som mig att acceptera. Tack och lov var alla våra gäster på strålande humör och alla verkade ha jätteroligt. (Utom en tjej som drack för mycket och av olika skäl blev lite känslosam, men det var sent på kvällen.)
Jag tror det är viktigt att ha en toastmaster/toastmadame som vet vad han/hon ska göra.
Sen absolut inte för mycket långdragna tal eller liknanade, det ska även finnas plats för mycket mingel under festen tror jag.
Jag var på ett bröllop förra året och det var väl nästan skandal om man får säga så?
Brudparet hade ingen toastmaster eller något alls inplanerat!
Vi kom dit, ingen bordsplacering och det var små bord så det blev lite grupper. Sen fick vi veta att det var dags för maten och efter det satt man bara där. Efter någon timme bestämde sig brudparet för att dansa valsen och nästan hälften av gästerna var utomhus. Så bruden fick stå ensam på dansgolvet medan brudgummen sprang och försökte få in alla.. Sedan hände det inte så mycket mer under den festen! Några blev fulla och levde rövare, andra satt bara vid sitt bord med sina vänner och de flesta for hem rätt så tidigt..
Så efter den bröllopsfesten har vi sagt att det nästan är ett måste att ha en liten plan och en toastmaster som kan den planen! hehe
Svaret på frågan är ju helt beroende på ens egen definition av en rolig och bra fest. Som vi, vi vill ha en superromantisk middag och att stämningen ska vara jättetrevlig, inte party party, och vi gillar inte dans så vi skippar det helt faktiskt. För att göra en bra fest med vårt upplägg kommer vi ha stråkar och piano som spelar mingelmusik (vi går ner för en trappa till middagen till Mendelssohn), vi har lagt ner mycket möda på festprogrammen som iaf vi tycker blev riktigt roliga och dekorativa, min mamma är toastmaster och jag är inte superinblandad i allt hon hittar på men hon har hittat några riktigt roliga lekar och sedan kommer folk att hålla tal och musicera och spela upp sketcher.
Det är allt vi önskar oss, inte något håll-igång-party för det tycker inte vi är kul någonstans. :)
Hahaha helt underbart ju! Kan tänka mig vilket chockat sus som måste ha gått igenom hela salen. :)
Hur avslöjade ni sen att det var ett skämt?
vi hade ett så jä'la bra liveband på vår bröllopsfest så det vart helt galet, folk dansade hela natten lång och jag med. Min klänning var svart av smuts för vi hade dansat så mycket, så ett bra liveband gör mycket för att få drag på festen.
Vi hade inget band eller annan form av liveunderhållning, förutom gästerna.
Vi hade dock en jättebra toastmaster och toastmadame som hade hittat på roliga lekar som aktiverade både oss och gästerna. Sedan skötte ju gästerna om lite roligheter också i form av tal och annat. De pratade med varandra, dansade och alla hade jättekul :)
Våra gäster anlände till festlokalen vid 17.00 och då fick de gå en tipsrunda om de ville. Då var de ute på altanen. Vi anlände vid 17.30 och då tog vi brudskålen. 18.00 satte vi oss till bords, sjöng lite allsånger och vid 20.00 hade vi ätit klart förrätt och varmrätt. Då gjorde vi ett uppehåll för lite lekar och tal. Sedan åt vi efterrätt. Vid 21.30 var det dags för något till tal och ännu någon lek. Efter det serverades tårtan vid 22.30 efterföljt av brudvalsen. Strax efter 23.00 var dansen i full gång och det var glatt och party ända fram till 01.00 då vi var tvugna att lämna lokalen. (Tackar för det, för jag var helt slut!)
Kvällen blir ju vad man gör den till, går man in för att ha kul och vara på bra humör och sprida en god stämning, så kommer det bli en rolig och lyckad fest :)
Jag har nojjat mycket för att inte festen ska bli rolig, men nu släpper det. För jag får höra från olika håll hur peppade folk är på vårt bröllop och de längtar till dagen D. så jag är övertygad om att alla våra nära och kära som faktiskt toklängtar till bröllopet kommer att göra festen rolig.!
Sedan har vi liveband som fått många fina omdömen. De ska tydligen vara riktigta partyhöjjare.! Sen tror jag det är bra om man planerat och ser till att folk inte behöver vänta länge på mat och se till att de får mingla och ta sig en bensträckare nån gång. Har mina två toastmadames som jag litar på komemr styra upp så det inte blir kaos av allting