Ledsen för min exmans reaktion på vår sons val av flickvän
Kanske OT det här men jag hänger ju här en hel del och behöver skriva av mig. Min son, 20 år, träffade för ett tag sen en ny flickvän (21) som jag kände att jag gillade. Hon är ordningssam, omtänksam och jättetrevlig. Jag var glad för att hade träffat en tjej som var lite mognare, han har haft så himla unga jejer innan. För några dagar sedan ville min son prata med mig och vi satte oss ner och han berättade att hon har en dotter på drygt 2 år. Först kände jag att ”varför tar du upp detta som ett problem, du är ju myndig att träffa vilken tjej som helst”. Sen förstod jag att han var ute efter ett godkännande och gillande från min sida, han hade själv trott att jag skulle reagera på att det är ett stort ansvar för honom då har ju är rätt så ung. Och det är ju ett stort ansvar, framför allt för hans tjej eftersom hon är ensam vårdnadshavare, men min son vill ta aktivt ansvar. Vi diskuterade då att jag tycker att det är viktigt att han skaffar sig en utbildning och att jag hoppades att också hon vill göra det. Och han sa att de planerna inte har ändrats och att hon också ska börja skolan igen. Annars blev jag faktiskt mest glad över att få börja träffa en bebis igen. Min man som inte är min sons pappa blev också glad, han är väldigt barnkär.
Så igår träffade sonen sin pappa och berättar om sin nya tjej och att hon har barn. Min exman reagerar på att tjejen inte är svensk (hon har ett sydländskt utseende och har bott i Sverige sedan hon var 5 år). Han sa att han tycker att svarta ska ha barn med svarta och vita människor ska ha barn med vita. Han kommer aldrig känna att det här barnet är hans barnbarn osv. Jag bara gapade när jag hörde vad han hade sagt, är det i 30-talets Tyskland eller apartiedSydafrika han tror att han lever?
Sen kanske jag inte heller känner att det är mitt barnbarn, jag tycker att det ska bli väldigt kul att få träffa barnet, men som en annan vuxen med en kanske kommande nära relation. Barnet har ju redan en mormor och farmor osv. Men jag ser absolut inte negativt på att de kommer att skaffa gemensamma barn i framtiden, men det verkar som att min exman inte var glad åt det heller.
Ja, egentligen vill jag bara skriva av mig, både min son och jag känner oss ledsna över min exmakes reaktion och för mig kom det helt oväntat, jag trodde jag kände honom. Hur hade ni reagerat som mamma eller pappa (antar att det är flest mammor här iofs).?