• Anonym (Taskig?)

Inte be bästa vännen vara tärna?

Hej!

Jag behöver lite råd. Min bästa vän bad mig vara tärna på hennes bröllop i somras, vilket jag självklart gladeligen sa ja till. Hon hade bett sin allra äldsta vän först och hon hade tackat ja men hon ville inte vara tärna själv, så därför tillfrågades jag också. Men nu när jag själv ska gifta mig så är jag villrådig. Jag har alltid tänkt att jag bara ska ha min syster som tärna på mitt bröllop och då vi nu ska gifta oss borgerligt och inte ha något stort så känns det onödigt med två tärnor. Dessutom hade jag tanken inte ens slagit mig att ha min vän som tärna om hon inte hade bett mig först. Hur berättar jag för min bästa vän att jag inte ska/vill ha henne som tärna utan att göra henne ledsen?

• Svar på tråden Inte be bästa vännen vara tärna?
  • Anonym (ärlighet)

Säg som det är...att du vill ha din syster som tärna. Det tror jag att man som vän kan smälta. Det kanske hade varit värre om du hade valt en annan kompis.

• Anonym (Tärndilemma)

Ja du... det är alltid lika svårt sånt där, tycker jag! Spontant skulle jag bara råda dig att säga till din vän att det vid en såpass liten vigsel känns bäst med en tärna, och att det naturligtvis blir din syster, och hoppas på att hon förstår. Samtidigt vet jag att det inte är så lätt! :) Jag velar själv fram och tillbaka med hur jag ska göra. Min syster och jag står INTE när varandra, men tydligen förväntas det att jag låter henne vara tärna eftersom hon är min syster. Sedan har jag en nära vän, som också är min dotters gudmor, som i princip bjudit in sig själv till att vara min tärna. Hon är underbar och jag älskar henne mycket, men de två jag allra helst vill ha som tärnor inkluderar inte henne. Känner att det blir för mycket med 4 tärnor, men vill inte behöva såra någon :/ Nu har min fästmans syster också börjat antyda att hon vill vara tärna, fastän vi inte ens känner varann så bra! Dessutom tål jag henne knappt. Ska bli jätteroligt att komma med mitt slutgiltiga tillkännagivande sedan...inte :p

• brideo

Vad vill du själv? Jag var tärna åt en nära vän för ett tag sedan och har för egen del frågat en annan vän. Jag tycker inte att man "måste bjuda igen" bara för att man själv blivit tillfrågad. Kom ihåg att det är din dag och att folk faktiskt inte förväntar sig hälften så mycket av det man själv tror att de gör. 

• Kluster

Om jag förstod dig rätt så gifter hon sig före dig. Om det är så "kan" hon inte vara tärna enligt traditionen, eftersom en tärna ska vara ogift. Det kan du kanske hänvisa till om hon förväntar sig att bli tillfrågad?

• hannahsofia

Jag tycker inte alls det är konstigt att välja syster framför kompis, det hade jag förstått iaf. En syster är alltid en syster, och har man en bra relation som kommer hon alltid först tycker jag.

Och jag tycker absolut inte att  man ska behöva "bjuda igen" som någon nämner här tidigare. Plus att nu när ni har ett litet borgerligt bröllop så kanske det är lättare att motivera att man "bara" har en tärna :) Det absolut bästa är att bara prata om det, så löser sig säkerligen allt :)

• Anonym (Taskig?)

Tack för alla era råd! Beslutet om att säga till min vän att jag bara ska ha min syster som tärna känns lättare och lättare. Jag tror hon kommer förstå, hon är inte en sån som blir sur lätt, jag vill bara inte såra henne. 

Svar på tråden Inte be bästa vännen vara tärna?