• Äldre 12 Sep 21:32
    2179 visningar
    9 svar
    9
    2179

    Hur betalar de in kuvertavgiften??

    Hej, vi har tänkt ta kuvertavgift ist för presenter. Hur ska vi skriva de ska betala? och var ska vi ha med den infon?

  • Svar på tråden Hur betalar de in kuvertavgiften??
  • Pinkgr­ape
    Äldre 12 Sep 21:36
    #1

    Vi valde att skriva ut ett kontonummer på bröllopshemsidan där de kunde sätta in kuvertavgiften. Vi bad dom också att skriva sitt namn som meddelande, så visste vilka som betalat.

    Såhär såg inbjudan ut, all övrig info fanns på bröllopshemsidan.



    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Äldre 12 Sep 21:45
    #2
    Pinkgrape skrev 2011-09-12 21:36:04 följande:
    Vi valde att skriva ut ett kontonummer på bröllopshemsidan där de kunde sätta in kuvertavgiften. Vi bad dom också att skriva sitt namn som meddelande, så visste vilka som betalat.

    Såhär såg inbjudan ut, all övrig info fanns på bröllopshemsidan.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Ah perfekt. det va den inbjudan jag sett nånstans och letat efter
    Tuff men stilren

    Ja jag funderade också på skriva banknr så. men de som inte kan gå ut på internet då tro.
    skrev ni nåt slutdatum då de skulle betalt?
  • Pinkgr­ape
    Äldre 12 Sep 21:48
    #3
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-09-12 21:45:46 följande:
    Ah perfekt. det va den inbjudan jag sett nånstans och letat efter
    Tuff men stilren

    Ja jag funderade också på skriva banknr så. men de som inte kan gå ut på internet då tro.
    skrev ni nåt slutdatum då de skulle betalt?
    Haha jasså, där ser man..

    De som inte kan gå ut på internet.. har ni koll på vilka det är? För då kanske ni eller era föräldrar eller toastmaster/madame skulle kunna kontakta dom via telefon och lämna kontonummer? Alternativt att ni skriver ut det i inbjudan. Vi skrev definitivt ett slutdatum då det skulle vara betalt, samma datum som OSA skulle vara inne. Vi ville ju ha lite koll på hur många vi blir, så vi kunde beställa maten, göra bordsplacering och sånt.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • 4everw­e2
    Äldre 12 Sep 22:15
    #4

    Vi slrev på inbjudan att vid OSA får dom kontonummer. Vi ville inte skriva nummret öppet till alla


    Fru Björk
  • Pinkgr­ape
    Äldre 12 Sep 22:20
    #5

    Behöver man inte använda pengarna förrän efter bröllopet och litar på att alla som kommer betalar, så kan man ju också be att folk tar med sig pengarna i ett kuvert på bröllopet.

    Vi kände att vi kunde sätta ut kontonumret, då det är ett sk. servicekonto vi använde oss av. Det står vanligtvis tomt och är inte kopplat till våra andra konton, så det gjorde inte så mkt om någon obehörig råkade se.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Äldre 12 Sep 22:25
    #6

    Samma här. Jag har också ett konto som inte är nåt vidare på för att jag kan använda det till tex tradera mm


    Så det tänkte jag sätta som kontonr.


    frågan är om det inte är säkrare att ha det i inbjudan än hemsida som nån kan ta sig in på..hmm..ledsamt att världen ska vara så otrygg

  • miasve
    Äldre 3 Oct 21:55
    #7

    Är det allmänt OK att betala för sig på bröllop? Att sätta ut kontonummer känns som tiggeri... men vi vill verkligen inte ha prylar eller spabesök, utan vi vill ha en fest och skulle gärna se att man la en slant till den. Men det känns lite jobbigt att uttrycka det...

  • Aniara­4
    Äldre 4 Oct 10:38
    #8
    miasve skrev 2011-10-03 21:55:56 följande:
    Är det allmänt OK att betala för sig på bröllop? Att sätta ut kontonummer känns som tiggeri... men vi vill verkligen inte ha prylar eller spabesök, utan vi vill ha en fest och skulle gärna se att man la en slant till den. Men det känns lite jobbigt att uttrycka det...
    Det är ju skillnad på att önska sig pengar i present och att ta ut kuvertavgift för bröllopet.  Kuvertavgift är omdiskuterat, det verkar vara en no-no i vissa kretsar och helt ok i andra. Om man inte är beroende av att få in exakt så mycket som man behöver till festen kan man ju önska sig ett bidrag till festen eller till bröllopsresan som man i så fall får i ett kuvert på bröllopsdagen (vi fick flera kuvert med pengar trots att vi inte önskat oss det).

    När en kompis gifte sig ville de absolut inte ha fler prylar eftersom de bodde lite trångt, däremot behövde de nya möbler. Då gick nästan alla gäster ihop i en insamling, och den som höll i insamlingen växlade sen in pengarna till en postväxel (eller liknande), så de fick en stor fet check och ett kort med namn på alla som bidragit. Men det framgick inte hur mycket var och en hade gett. Det var en väldigt trevlig idé tyckte jag!
  • Aniara­4
    Äldre 4 Oct 10:43
    #9

    (Fast mitt inlägg hade förstås inget som helst att göra med TS, som undrar hur man ska göra med kuvertavgift som är en förutsättning för festen och betalas in i förväg.)

Svar på tråden Hur betalar de in kuvertavgiften??