• Annika611

Hjälp mig med make-upen!

Jag har absolut inga idéer kring min make-up! Jag är rödhårig (eller mera röd-brun kanske) och ljus i hyn, blå-grå ögon. Har ni några bilder med smink som skulle kunna passa mig? Jag skulle gärna vilja ha med några bilder till salongen där jag ska bli sminkad.

• Svar på tråden Hjälp mig med make-upen!
  • fru2011kanske

Jag gick till make up store och fick helt suverän hjälp! Jag sminkar mig inte alls annars, men efter att ha fått hjälp där har jag börjat använda lite smink på jobbet, och får massa komentarer om att jag ser så pigg och fräsh ut, så att gå till dem är mitt tips!

• FelizLane

jag hoppas att dom på salongen hjälper dig med färgval osv... Är man åt det röda hållet passar man väldigt bra i jordiga toner och grönt :) Aubergine,, stavas det så? :P 

• förlovadflicka

Tycker också att grönt brukar vara jättesnyggt på rödhåriga (eller ännu bättre, rödhåriga med gröna ögon!!! :D) men jag tycker det beror lite på vad ni ska ha för färgtema, jag menar jag skulle inte kunna ha rosa ögonskugga eftersom vi har rött med i färgtemat osv... :)

• Annika611

Jo, säkert kommer dom att kunna hjälpa mig, men det skulle ändå kännas bra att själv kunna visa  någon bild på något som jag gillar. Jag har hittat en bild på en tjej med ungefär samma hårfärg och hennes make-up var jättevacker. Men hon hade väldigt sotiga ögon, och även om det var det som gjorde det snyggt, så vet jag inte om jag själv skulle känna mig bekväm med det. Svårt...

• Lilique

Tutt-lisa (haha) här på bilden har en svart-grå sotning, men i den här stilen kan man även byta ut det gråa mot någon jordig grön nyans, utan att tappa effekten, som jag själv tycker är riktigt fint.

Ja, nu är ju hennes hårfärg rätt extrem i jämförelse med "rödbrunt" som beskrivet, men bronze kan vara tjusigt, och det passa bra till blå-gröna ögon också, en allround-färg liksom. Behöver ju naturligtvis inte vara lika kraftig som hennes.

En lätt halvsotning med espresso-effektskugga och lite crémevitt för att ljusa upp. Passar de flesta, och kan tänka mig att det skulle vara fint till rött/rödbrunt hår.
  • Annika611

Tack för alla tips! Jag kollade på bilderna i länken som Charmina postade och konstaterar att alla bilder jag tycker om har ganska mörka ögon och lite mer diskret mun. Kanske jag ska satsa på något sånt då. Eller åtminstone berättar åt henne som ska göra min make-up att jag gillar sånt, och så får hon anpassa det till mig.

• RiNa

Favoritar denna tråd då jag själv behöver tips

• Chicita

Som rödhårig med ljus hy och isblå ögon och nygift så kan jag ju bara säga att jag tycker att du ska satsa på den orangea färgskalan.
    Det låter tokigt. Men orange är en motsatsfärg till blått och gör att ögonen nästan "poppar"

Och man behöver inte använda just orange heller, koppar är en bra färg, eller brunt som går mot orange/ koppar.

Jag förstår om du vill ha inspirationsbilder med dig. Men en makeupartist bör kunna säga vad som passar dig bäst, annars bör du välja någon annan Tungan ute 

Du borde väl få en provsminkning? Berätta hur du tänkt dig och fråga henne om vad hon tror att du passar i och se vad hon lyckas med.
    Ibland har jag blivit sminkad i färger som jag undrat om dom varit helt vansinniga när dom valt, och det har blivit otroligt bra i slutänden...
    (jag har suttit makeupmodell på en skola för blivande makeupartister i ett par år, men den är nedlagd nu)

Grönt komplementerar blåa ögon, men gör inget för att förstora dom eller lyfta fram dom. (dock är grönt som färg skitsnyggt på rödhåriga - blåögda Solig )

Brunt / jordfärger passar de flesta i och är ett relativt säkert kort. Om du inte är van att ha smink så är det en rätt trygg zoon att hålla sig i.

Svart sotning kan göra att du känner dig utklädd om du är ovan vid lite hårdare smink.

Den orangea skalan är som sagt den som jag har märkt är bäst för mig, och jag har samma färger som dig verkar det. Det är även det som dom flesta makeupartister jag suttit för har rekommenderat. Och det är vad jag hade på mitt bröllop...
    Ska se om jag kan hitta nån bild där man ser mitt ansikte lite bättre och skicka till dig...
    Kan du inboxa din mailadress till mig eftersom jag inte vill lägga upp såna bilder här Glad 

Svar på tråden Hjälp mig med make-upen!