• Anonym (snorfri)

Kanske larvigt. Men äckligt. Vad gör man??

För 2 år sedan träffade jag världens bästa man. Jag älskar honom oändligt och han älskar mig lika mycket. Vi har det jätte bra tillsammans och har precis köpt en lägenhet tillsammans som vi ska flytta in i nästa månad.

För ungefär 1 år sedan flyttade vi ihop och det var då jag på riktigt upptäckte det: han petar sig i näsan hela tiden!! Jag tycker att det är jätte äckligt, men har aldrig sagt något till honom om det mer än någon liten kommentar som till exempel "hittar du något därinne" och så har jag skrattat lite. Vi har det verkligen jätte bra ihop och har aldrig några bråk eller skäller på varann så jag vill inte säga något som kan göra honom ledsen eller sur och orsaka bråk heller. Och så är det ju hemskt pinsamt att säga det till en vuxen man "jag tycker att det är äckligt så kan du sluta?". Nej det kan jag inte göra.

Jag älskar honom så mycket och han är helt perfekt för övrigt men jag tycker det här är så snuskigt!! Oftast snärtar han i väg snorbusarna men jag har nu fått för mig att han kanske stoppar dem i munnen när jag inte är i samma rum och ser honom. Usch!! Jätte äcklig tanke och jag vill ju inte att detta ska förstöra för oss men jag kan ibland komma på mig själv att inte vilja kyssa honom för att jag tror att han har ätit snor.

Hur skulle ni ha löst detta? Eller är jag bara larvig?? Jag vill inte vara syrlig eller göra något som sårar honom men samtidigt tycker jag att det är ohyffsat och äckligt. Jag vill verkligen ha era förslag eller om det kanske finns någon som varit i samma skor och hur ni då löst det?

Lite tabu det här.

• Svar på tråden Kanske larvigt. Men äckligt. Vad gör man??
  • Oniq
    Madreh73 skrev 2011-09-08 09:57:46 följande:
    Men visst att peta näsan bland folk gör inte jag och det tycker jag är en aning äckligt. Som när man möter andra bilister och dom har halva fingret uppe i näsan.......Skrikandes vilket är vanligt har jag sett!
    *haha* Det där har vi diskuterat på en fest där tydligen majoriteten erkände (efter lite dricka) att en av få gånger de petar i näsan är när de sitter ensamma i bilen. De flesta försökte dock undvika det när de fick mötande trafik.

Vad denna betingning kommer av kunde ingen svara på Cool
    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • Anonym

Självklart ska du prata med honom om det!

Jag tycker också att det är snuskigt, men kan tycka att det är OK så länge man inte gör det bland folk. Och att sprätta iväg lobborna eller äta upp dem (uäck!!) är ju inte riktigt snyggt heller.

När jag var i Köpenhamn senast så såg jag massor med folk som helt ogenerat petade sig i näsan. Undrar om det är okej där?

• Anonym (snorfri)

Tack för alla svar och synpunkter!!

Jag tror inte att han blir arg när eller om jag pratar med honom men kan kanske blir sårad. Och det skulle kännas så onödigt att orsaka det. Om han hade haft många äckliga vanor så hade det varit en annan sak men när det bara gäller det här så kan jag känna att det kanske är bäst att lämna det därhän och att jag får börja vänja mig vid detta. Det är kanske inte hela världen. Undrar hur många restauranger man varit på i sitt liv som varit betydligt mer äckliga än så. Kräks

Jag vill inte göra någon stor grej av det så att sätta sig ner och "prata ut" känns helt fel. Möjligen att jag kan smyga in det någongång. Men då är risken att det liksom försvinner mitt i samtalet utan att det tas någon vidare notis om det. Och då var det ju inte mycket till hjälp.

Har någon ett konkret exempel på en liknande situation och hur ni löst det? Eller om det över huvud taget blev löst?

• Hotlena

Jag tycker du ska säga åt han. Jag är extremt känslig för ljud som har med mun och mat att göra, bland annat då tugga med öppen mun som min sambo gjorde när vi träffades. Det tog ganska länge innan jag sa åt honom att det störde mig och det var vid matbordet när det skedde. Jag sa "snälla kan du tugga med munnen stängd". Han blev lite så där du-är-inte-min-morsa sur först, men nästa gång vi åt så var det tyst. =)
    Nu händer det att han gör det ibland (omedvetet) men jag behöver bara titta på honom så slutar han. Men han har ju nu förstått hur extremt känslig jag är för det oxå. Man ska inte grisa med mat, tycker inte ens om matprogram där man får se när folk äter  =S å tuggummi låter verkligen hemskt! Hujja!

• Anonym

Jag kan peta mig i näsan nån gång ibland. Men att jag petar naglarna eller mellan tänderna med naglarna stör min m2b mycket mer.

Men jag tycker defenetivt att du ska berätt a det för honom.
    Så att han vet om det. Meningen med livet är ju att ni ska älska varandras bra och dåliga sidor. Och dessutom veta allt om varandra. just nu hemlighåller du ju nått som du upenbarligen tänker på en hel del.

Absolut nått du måste nämna innan bröllopet!!

• Silketuss

Jag har vant mig vid min älsklings ovanor, men det fanns saker som jag tyckte var lite jobbiga i början. Det var säkert samma sak för honom, att han störde sig på saker som jag gjorde. Jag låter bli att nämna vad han har gjort, eftersom jag inte är anonym. Det går säkert att lägga upp det på ett bra sätt, att du tycker att det är jobbigt att han petar i näsan, behöver ju inte använda order äckligt, kanske? Det finns andra ord, som är mindre laddade.
    Risken är annars att det enda han kommer höra, är att han är äcklig, och det är ju dumt och onödigt. 

Jag tycker att det är äckligt när folk "suger" så att det låter. Antar att de försöker suga bort saker som fastnat mellan tänderna? Hursomhelst, så gillar jag inte det. Inte att man låter bli att snyta sig, och istället drar upp snoret i näsan. Hua, då kan jag få riktiga kväljningar! Rinnande snor på mina barn, har varit jobbigt, jag har varit snabb med att torka näsan på dem, kan jag säga...och att lära dem att snyta sig! EFter att jag såg att folk stod och plockade med sina fingrar i en självbetjäningsdisk för tex torkade tomater, inlagd vitlök osv,och stoppade in i munnen, slickade av fingrarna och upprepade proceduren, kan jag inte tänka mig att köpa den typen av delikatesser. Nu hamnar jag nog väldigt OT? Hoppas att du kan hitta ett bra sätt att få fram det du känner, till honom, ts! Kanske öppna för att ni ska prata om känsliga saker i allmänhet och lirka in det på det du vill säga?

• Dejli

Det är inte ens säkert att han tänker på det... säg åt honom. Det hade jag gjort... jag störde ihjäl mig på att min sambo hostade i handen, det är äckligare än många av de saker som någon räknade upp där ovan (av vilka saker båda jag och min sambo är skyldig till flera en dålig dag). Det drabbar ju andra om han kletar sina hostbaciller på handtag etc.

Numer hostar han i armvecket efter att jag påpekat det ordentligt en gång och argumenterat för det utan att göra det personligt (han vill ju inte ta i andras förkylningsbaciller heller), och sen påmint honom ett par gånger efter det när han glömt bort sig (över 30 års vana är svårt att bryta).

• Anonym

Om min man störde sig på något som jag gjorde, något som skulle vara ganska lätt att ändra på t.ex näspetning, så skulle jag verkligen vilja att han sa åt mig att sluta. 

• izredam
    Hotlena skrev 2011-09-08 13:20:08 följande:
    Jag tycker du ska säga åt han. Jag är extremt känslig för ljud som har med mun och mat att göra, bland annat då tugga med öppen mun som min sambo gjorde när vi träffades. Det tog ganska länge innan jag sa åt honom att det störde mig och det var vid matbordet när det skedde. Jag sa "snälla kan du tugga med munnen stängd". Han blev lite så där du-är-inte-min-morsa sur först, men nästa gång vi åt så var det tyst. =)
    Nu händer det att han gör det ibland (omedvetet) men jag behöver bara titta på honom så slutar han. Men han har ju nu förstått hur extremt känslig jag är för det oxå. Man ska inte grisa med mat, tycker inte ens om matprogram där man får se när folk äter  =S å tuggummi låter verkligen hemskt! Hujja!
    Min sambo tuggar SUPERHÖGT ibland, och så dricker han jätteljuddligt också. Jag fattar inte ens hur han gör, jag KAN INTE låta så mycket när jag dricker, det går inte.

Jag säger dock till honom när han gör det och då brukar han sluta. Jag mår inte så jättedåligt av det, men det stör mig, jag kan liksom inte koncentrera mig på det jag gör utan jag måste titta på det som låter istället, i det här fallet hans mun, och då blir hela situationen helt fel.

Hursomhelst så tycker jag att TS kan ta upp det med sin man - vad är det värsta som kan hända liksom?
  • Anonym
    Anonym (snorfri) skrev 2011-09-08 12:23:39 följande:
    Har någon ett konkret exempel på en liknande situation och hur ni löst det? Eller om det över huvud taget blev löst?
    Ta upp det i samband med att han gör det, det gjorde jag... Gör ingen stor grej av det, jag tycker inte heller ni ska sätta er och "tala ut". Ta det bara i förbifarten, men se till att du har hans uppmärksamhet.

"Du, nästa gång du hostar kan du väl vara snäll och göra det i armvecket istället. Det är inte så trevligt att ta i dina händer sen".
  • Marys
    Anonym skrev 2011-09-08 09:29:49 följande:
    Jag tror att vi alla har något som vi gör, som omgivningen reagerar på. Jag förstår att du tycker att det är jobbigt, men frågan är om du kan tänka dig att lägga fokus på annat istället? Peta näsan, äta snorkråkor eller öronvax, rapa, fisa, tugga med öppen mun, dra upp snoret i näsan ist för att snyta sig, nysa eller hosta rakt ut i iuften, ta disktrasan och torka på golvet,sedan bordet och därefter barnets mun. Inte byta underkläder varje dag, inte tvätta händerna när man varit på toaletten, kräkas och inte borsta tänder efteråt, klippa tånaglar och lägga dem på soffbordet., skita ner toaletten bokstavligt talat, och inte skura ur den med toaborsten, pinka utanför toaletten...det finns många saker som är naturligt för en men vidrigt för någon annan. 
    Ha Ha Ha Ha jag tror du fick med det mesta fnitter !!!!!!!!!!!!!!!!!!Tungan ute
  • Nudax
    Hotlena skrev 2011-09-08 13:20:08 följande:
    Fan vad skönt att höra någon annan som är som jag!!! Jag har ju insett att det inte kan vara så att alla jag umgås med slaskar ovanligt mycket utan att det måste ligga hos mig =P Är extremt känslig för smask/slask ljud. Ogillar till och med allt tuggljud man hör även då munnen är stängd, på en del hörs det ju så högt ändå =P Usch! Jag har kanske varit mer klumpig när jag lagt fram det i min familj men jag har också varit tydlig med att jag vet att JAG är extra känslig och att det ligger hos mig. Men min sambo är inte riktigt lika bra på att mötas halva vägen som din verkar vara =P Han är kvar i "du är inte min mamma-stadiet" ännu känns det som =P
  • Trivia
    Anonym skrev 2011-09-08 09:29:49 följande:
    Jag tror att vi alla har något som vi gör, som omgivningen reagerar på. Jag förstår att du tycker att det är jobbigt, men frågan är om du kan tänka dig att lägga fokus på annat istället? Peta näsan, äta snorkråkor eller öronvax, rapa, fisa, tugga med öppen mun, dra upp snoret i näsan ist för att snyta sig, nysa eller hosta rakt ut i iuften, ta disktrasan och torka på golvet,sedan bordet och därefter barnets mun. Inte byta underkläder varje dag, inte tvätta händerna när man varit på toaletten, kräkas och inte borsta tänder efteråt, klippa tånaglar och lägga dem på soffbordet., skita ner toaletten bokstavligt talat, och inte skura ur den med toaborsten, pinka utanför toaletten...det finns många saker som är naturligt för en men vidrigt för någon annan. 
    Så sant så sant...ang. kräkas och inte borsta tänderna så måste jag ju bara få vara näsvis och säga att det ska man inte! Magsyran fräter på emaljen så då förstör man tänderna. Men man kan ju skölja munnen. Är man magsjuk så vill man nog iofs inte pussas så mycket heller..=) Eller fyllsjuk för del delen...

Ang TS fråga...
    Jag tycker att du kan ta upp det lite fint med din man. Han kanske kan låta bli att peta i näsan när du är där? Eller gå in på toaletten å göra det.
  • CiaLia

du kan ju tex säga nån dag typ så här"åh det var så jäkla äckligt på bussen idag, hamnade bredvid en gubbe som satt å petade i näsan hela tiden, det är typ det äckligaste jag vet"....hehe asså i den stilen, då kanske han fattar att du tycker det är snuskigt....iof kan jag tycka att man ska kunna säga åt den man lever med om han behöver ändra på nåt utan att det ska behöva bli värsta grejen, ärlighet kommer man längst på så om du inte vill linda in det så säg åt honom nästa gång han gör det bara. Behöver ju inte låta taskig utan säg bara typ "hurru lägg ner petandet i näsan, inte så mysigt...." haha det där lät kanske taskigt men jag e ganska rakt på sak, nåja lycka till m snuskeriet

• Aniara4

Jag tror också på att säga till när han gör det, men inte göra någon stor grej av det utan mer lite lättsamt "hallå där, det där får du göra när du är ensam":

• Anonym (Skämsan)

Jag kunde varit din man... ;) Jag petar ofta i näsan. Inte bland folk då, men hemma, och i smyg på andra ställen. Därför att jag AVSKYR att känna snorkråkor i näsan. Måste ha bort dom på en gång!

Funderar på hur jag skulle ta det om min man sa nåt.. Skulle tycka det var pinsamt. Men skulle ju tänka mer på att gå undan för att pilla bort de små rackarna. De är ju såklart inte så trevligt att pilla näsan, men det går ju inte att få bort dem på annat sätt :/

• Anonym
    Anonym (Skämsan) skrev 2011-09-09 07:27:21 följande:

Jag kunde varit din man... ;) Jag petar ofta i näsan. Inte bland folk då, men hemma, och i smyg på andra ställen. Därför att jag AVSKYR att känna snorkråkor i näsan. Måste ha bort dom på en gång!

Funderar på hur jag skulle ta det om min man sa nåt.. Skulle tycka det var pinsamt. Men skulle ju tänka mer på att gå undan för att pilla bort de små rackarna. De är ju såklart inte så trevligt att pilla näsan, men det går ju inte att få bort dem på annat sätt :/

Man kan iaf ha papper emellan...
  • Anonym

Haha det låter som min blivande!

När vi träffades petade han aldrig i näsan nästan men när vi väl flyttade ihop så fick jag även se den sidan av honom. Till en början skämtade jag bort det som du gör, men efter ett tag bad jag honom sluta för att det ser så äckligt ut.. Men han säger fortfarande att det är något han måste få göra och visst, nu håller jag faktiskt med honom! Peta näsan är inte något som är så hemskt egentligen, så länge man inte gör det när man är bland annat folk.

Nä, jag tycker du ska berätta vad du känner.. han kanske slutar? Eller så är det bara att acceptera! Det finns säkert saker du gör som han stör sig på, men han låter det vara. Det är ändå honom du älskar så då kan du säkert ta lite "skit"? :)

Svar på tråden Kanske larvigt. Men äckligt. Vad gör man??