• emelie och Jonas

Betalbar

Hej,
    Vi hade tänk ha en betalbar efter middagen.
    Där kan man köpa Öl/vin/cider/drink.

Först tänkte vi en 5:a eller en 10:a per styck, oavsett vad man köper,
    men nu har vi nog funderat på att sälja dryckesbiljetter till de som vill ha när de kommer till festen.
    (smidigare och lättare för 15 åriga killarna i baren)
    Frågan är vad det ska kosta..

Vi är just nu inne på att man får ett kort med 4 rutor, för 50 kr..
    Man ska alltså kunna välja vad man vill från baren så får man en ruta i kryssad för varje dryck man väljer, oavsett om det är en öl eller en drink.

Om man vill köpa styckvis kostar det 15 kr istället.

Men jag kan känna att 12,50-15 kr blir dyrt, iaf för en öl, fast billigt för en drink, så det kankse jämnar ut sig?

Å andra sidan så har vissa i släkten tyckt att 4 för 100 har varit ok, 25 kr styck!!!? :O det känns ju alldeles för dyrt tycker ju jag, är ju ändå inte så vi ska tjäna massor, är ju inte krogen utan ett bröllop...

Vad tycker ni?
    Ni andra med betalbar, hur gjorde ni?

• Svar på tråden Betalbar
  • capobranco

Vi kommer oxå ha bar till självkostnadspris. Men vi har en förtroende skål med växel tänkte vi. 10:- för ölen 15:- för Cidern och 20:- för vinet lite krångligt men vill varken gå plus lr minus. Känns konstigt att ta en 20 rakt av och tjäna på det även om detta säkert är lättast. Vad säger ni kan man gå plus i en själkostnadsbar??

• Meeru

Själv är jag lite emot betalbar, men det finns antagligen vettiga anledningar till varför man har det. Med mina tips nedan vill jag alltså inte klaga på dem som väljer att ha det, utan bara ge mina synpunkter.

Om man väljer att ha betalbar, tycker jag att man ska vara väldigt noga med att skriva det i inbjudan, så att gästerna tar med kontanter. Man kan ju redan där ange vad drickan kommer att kosta (enklast om allt kostar samma), och uppmana gästerna att ta med jämna pengar (t.ex. tior eller tjugor). Som gäst skulle jag tycka det kändes lite märkligt att köpa drinkbiljetter redan i början av festen, under minglet. Då har man ju ingen koll på hur mycket dricka man kommer att serveras till maten, för det kan ju variera från bröllop till bröllop. Det är ju ganska stor skillnad på om man får ett glas vin till förrätten, ett till huvudrätten och inget dessertvin, eller om det är fri påfyllning under hela middagen. En bröllopsmiddag kan lätt bli 4-5 timmar lång, och är det fri påfyllning hinner man med ganska många glas vin.

Alltså, min slutsats är att det verkar enklast om gästerna får betala drinkarna i baren när de väl är sugna på en drink.

• Januaribruden
    capobranco skrev 2011-09-04 16:27:08 följande:
    Vi kommer oxå ha bar till självkostnadspris. Men vi har en förtroende skål med växel tänkte vi. 10:- för ölen 15:- för Cidern och 20:- för vinet lite krångligt men vill varken gå plus lr minus. Känns konstigt att ta en 20 rakt av och tjäna på det även om detta säkert är lättast. Vad säger ni kan man gå plus i en själkostnadsbar??
    Vi kommer gå plus eftersom vi köpt alkoholen i tyskland. En ölburk tex. kostade 2,50 kr. Men vi vill inte ha fribar för då är det risk för fylleslag och vi vill också att gästerna ska känna ansvar för sin drink och inte bara ställa bort den och ta en ny gång på gång.
    5 kr skulle kännas som en fjantig summa. 10 kr är inte heller så mycket men det får funka för oss.

Däremot så behöver vi ju betala en bartender och köpa in drinkingredienser. Eventuellt så hyr vi en bar eller bygger en själva. Vi ska köpa is, frukter och sugrör m.m och även lite finare plastglas. Jag tänker att pengarna går dit också, då har jag inte lika dåligt samvete för vårt "överpris" eftersom vi inte går plus egentligen.
    Men vi kommer ju räkna med dessa utgifter i bröllopsbudgeten och de pengarna vi får in från baren blir ett extra bidrag till bröllopsresan.
  • Januaribruden
    Meeru skrev 2011-09-04 16:51:35 följande:

Själv är jag lite emot betalbar, men det finns antagligen vettiga anledningar till varför man har det. Med mina tips nedan vill jag alltså inte klaga på dem som väljer att ha det, utan bara ge mina synpunkter.

Om man väljer att ha betalbar, tycker jag att man ska vara väldigt noga med att skriva det i inbjudan, så att gästerna tar med kontanter. Man kan ju redan där ange vad drickan kommer att kosta (enklast om allt kostar samma), och uppmana gästerna att ta med jämna pengar (t.ex. tior eller tjugor). Som gäst skulle jag tycka det kändes lite märkligt att köpa drinkbiljetter redan i början av festen, under minglet. Då har man ju ingen koll på hur mycket dricka man kommer att serveras till maten, för det kan ju variera från bröllop till bröllop. Det är ju ganska stor skillnad på om man får ett glas vin till förrätten, ett till huvudrätten och inget dessertvin, eller om det är fri påfyllning under hela middagen. En bröllopsmiddag kan lätt bli 4-5 timmar lång, och är det fri påfyllning hinner man med ganska många glas vin.

Alltså, min slutsats är att det verkar enklast om gästerna får betala drinkarna i baren när de väl är sugna på en drink.

Ja det är klart det blir konstigt om man ska handla dem innan, hahaha. Det är det här jag älskar med BT. Man får åsikter och tips från ALLA håll.
    Nu fick jag en annan idé, om gästerna tycker det är jobbigt att betala 10 kr varje gång så kan ju bartendern erbjuda att köpa 5 drinkbiljetter för 40 kr? Bra för alla?
  • Svitchan

Jag förstår inte riktigt det här med att bestämma priser på drinkarna? Om det är alkohol som man har köpt själv så kan man väl inte ta mer betalt än vad man själv har betalat för den?
    Eller har jag helt missuppfattat?

• Januaribruden
    Svitchan skrev 2011-09-04 17:00:40 följande:
    Jag förstår inte riktigt det här med att bestämma priser på drinkarna? Om det är alkohol som man har köpt själv så kan man väl inte ta mer betalt än vad man själv har betalat för den?
    Betalbar eller inte har varit en ständig dikussion här hemma. Men eftersom vi vet att våra vänner skulle dricka massor och ställa ifrån sig nästan fulla drinkar och öl så ville vi ta betalt. 10 kr känns som minst även om ölen tex. kostade mindre. Du kanske kan ha en fri bar då dina vänner och familj klarar av det. Alla har ju olika förutsättningar.
  • emelie och Jonas
    Januaribruden skrev 2011-09-04 16:55:00 följande:
    Vi kommer gå plus eftersom vi köpt alkoholen i tyskland. En ölburk tex. kostade 2,50 kr. Men vi vill inte ha fribar för då är det risk för fylleslag och vi vill också att gästerna ska känna ansvar för sin drink och inte bara ställa bort den och ta en ny gång på gång.
    5 kr skulle kännas som en fjantig summa. 10 kr är inte heller så mycket men det får funka för oss.
    Det är så vi oxå tänker.
    Vi tar inte betalt för att tjäa på det i första hand, utan för att de som tar dricka ska dricka upp det och för att det inte ska bli mer fylla än nödvändigt..

Men samtidigt har vi en väldigt tajt budget, och går vi lite plus så är det ett stort plus!
    Jag har själv varit på bröllop med betalbar och för mig var det heöt OK med en 5:a eller en 10:a i baren..
    20 kr för en öl skulle jag nog tycka kändes lite mycket...
  • 123ost

Vi kommer som sagt också ha betalbar. Vi tänker så här att folk kommer dricka ovanligt mycket ifall det är gratis, sen dricker jag själv väldigt sällan och sambon är nykterist. Så han vill verkligen inte bjuda alla på en fylla.

20:- för en öl är inte så farligt ifall allt kostar 20:- (öl, cider, drink, vin). Om man tar 20:- för ett glas vin kanske man går "back" någon krona. Det jag ville säga var väl egentligen att man säkert går +/- 0..
    Fast det är klart, vissa kanske vill ta 12kr för en öl, bara ha massa mynt! Flört

• weddingdreams

Ja vi har också sagt 20 kr. Som min mamma sa - drinkar går minud och öl går plus. Så det går nog jämt ut.

Samtidigt ska man ha alkohol (sprit,whiskey,cider,öl, vitt vin, rött vin. rose vin mm.)sen ska man ha det som ska vara till drinken, glas, sugrör, bartenders och bensin samt biljett till tyskland. Så plus kommer vi inte gå i baren...

Jag har varit på ett bröllop med fri bar man tog själv. Det kändes inte så bra. Jag var nykter och högravid och såg allt med andra ögon..;) Däremot har jag aldrig klagat när jag varit på bröllop i ex. hotell eller restauranger där man betalar 70 kr för drink... Så vad är egentligen en 20 lapp... Man bjuder ju på så mycket annat...

Så vi kommer inte ta det till en bröllopsresa utan lösa in allt som baren kostar. Lovar att vi fortfarande kommer gå minus...

Men måste komma på ett bra sätt pengar- biljetter eller hur vi nu gör...

• Vi2alltid
    Svitchan skrev 2011-09-04 17:00:40 följande:

Jag har faktiskt också hört från flera håll att man inte får tjäna pengar på sin betalbar. Å andra sidan vet jag inte hur stor risken är att någon ska komma på det.

Vi tog en tia för allt. Det betydde att vi gick plus på några grejer och gick back på andra. Så i slutändan kanske det jämnade ut sig.

Håller med om att det är viktigt att tala om i inbjudan att det är betalbar och att det krävs kontanter. I övrigt bör man kanske bjuda på drickat till maten, men att ha en betalbar efteråt tycker jag löser många problem, framför allt har inte jag någon större lust att betala för andras fylla, man måste faktiskt inte dricka alkohol så fort man är på fest. Det hade ju dessutom spräckt budgeten något kopiöst.

• andersson1970

Jag tycker 20.- är ett jättebra pris oavsett vad man handlar. Och som gäst hade jag inte tyckt det var för dyrt heller.
    Selmor är lätta att hantera och man slipper skrammel. Ni kanske kan sälja biljetter under kaffet? Låt ett skrin tex gå runt med biljetter och låt alla lägga sina pengar direkt där i. Biljetterna kan vara hjärtan eller kanske spelmarker :)
    Håll er till 2-3 sorters enkla drinkar så blir det inte stirrigt för barkillen.

• Rosi

Vi kommer att köra på 100kr sen öppen bar efter det! =)

Svar på tråden Betalbar