• Anonym (S)

    "Slösaktig" sambo

    Jag och min sambo har varit ihop i ca 5 år, och vi har en fin lägenhet i centrala Sthlm ihop. Han har ett bra jobb och har ungefär dubbelt så mkt kvar efter skatt som jag har (jag är nyutexaminerad och har precis börjat jobba). Vi har i princip delad ekonomi. Vi har varsitt konto, men vi har båda tillgång till dem och om den ena behöver pengar så säger man till när man tar vad man behöver.

    Mitt "problem" är att han spenderar väldigt mycket pengar på kläder och restaurangbesök (luncher etc med jobbet). Denna månaden var det över 7000 på kläder och ca 3000 på restaurangbesök (utöver vanliga matinköp). Han har iofs en mycket högre inkomst än vad jag har, men i slutet på varje månad så är det oftast jag som har mest pengar kvar på kontot.

    Vi bor i centrala Sthlm då det är hans stora önskan att bo där och för mig spelar det ingen roll. Dock gör ju detta att vi har högre utgifter än vi hade haft i vår hemstad ca 15 mil utanför vad gäller mat och boendekostnad. Hans jobb ställer stora krav på kläderna, men det är också ett stort intresse han har och han älskar märkeskläder. Jag har också en dyr hobby då jag rider, men då har jag dragit ner på annat - man kan inte få allt helt enkelt.

    Det går runt, och vi går inte back, men jag tycker det är så tråkigt att det går så mycket pengar till hans kläder och hans restaurangbesök istället för till t ex gemensamma resor och saker till vårt gemensamma hem (där jag hade haft råd att betala hälften, men inte hela summan). Eftersom vår överenskommelse är att vi har så gott som gemensam ekonomi så tycker jag också att man har ett ansvar att inte göra av med för mycket pengar på sådant som bara kommer den ena till gagn (vår "hobbykassa" är ungefär lika stor per person, och den har jag inte räknat in i detta).

    Vi försöker göra matlådor åtminstone 3-4 gånger/vecka, och dessa tar han med sig och äter, men han jobbar ofta sena kvällar och då blir det ofta ett oplanerat restaurangbesök på eftermiddagen istället. Men det är klädkontot som är det största och för mig onödigaste, tillsammans med andra spontana grejer som han "unnar" sig när han behöver peppa upp sig när det är tungt på jobbet eller så (en ny elektronikpryl, nya skor etc).

    Han håller med om att det är tråkigt att konsumera alla pengar och säger att han ska bättra sig därför att han också vill ha resepengar, men i nästa sekund så "unnar" han sig en ny märkeströja eller dylikt, och motiverar det med att det är viktigt för hans image på jobbet (vilket det är, men han har garderoben full redan).

    Jag delar alltid på mina pengar, och han också. Han är verkligen inte snål, men det är lite av hans problem... han har växt upp ganska kärvt, och nu när han har pengar så spenderar han dem i samma takt de kommer in, vilket jag tycker är jobbigt. Jag har en klump i magen varje gång vi ska betala räkningarna därför att det rinner ut så fruktansvärt mycket pengar från kontot... Vad gör man?

  • Svar på tråden "Slösaktig" sambo
  • Vott

    "Vad gör man?"

    Jag vet inte riktigt vad jag ska säga mer än att man tar upp det lugnt och sansat absolut inte när man är arg eller upprörd utan när man är nykter och logisk och sams.

    Prata om vad ni ska ha era pengar till och gör en budget - inte bara en budget på "så här mycket mat ska vi äta" och "det här kostar lånen" utan vad ni vill göra i framtiden.

    Vad har ni för drömmar som ni delar? Var vill ni åka på semester och när? Har ni andra saker som ni vill göra/köpa tillsammans? Gör upp planer på vad ni ska spara varje månad utifrån vad ni vill göra. Att bara spara för att spara är inte alltid så roligt om man inte är lagd åt det hållet.

    Och om du ser kläderna som ett problem, diskutera hur mycket kläder det är vettigt att ha och köpa för varje månad. Har han "för mycket" kläder diskutera om man kan sälja av en gång i halvåret och få igen lite pengar på kläder som inte används. 

  • passionsblomman

    Det var bra råd du fick ovan av Vott. Jag tror att det dessutom är helt nödvändigt att ni börjar föra över pengar till helt andra konton, som ni inte får röra alls. Faktiskt tycker jag att ett gemensamt besök på er bank och rådgivning vore en bra idé. Det behöver man ibland för att gå igenom posterna. Inget konstigt, utan en del av servicen i att ha en bank.

    Kanske skulle upplägget bli bättre om ni delar ekonomin så att ni för över det mesta till era gemensamma olika konton, som tex
    *gemensamt nöjeskonto
    *gemensamt buffert-och katastrofkonto
    *gemensamt konto för löpande utgifter
    *gemensamt sparande på längre sikt, som för husköp eller så

    *Eget pensionssparande
    *Eget fondsparande på sikt
    *Eget lönekonto, där fickpengarna man bestämt får stå kvar

    De egna kontona tycker jag inte den andre ska ha tillgång till.

    Man kan ju också låsa matpengarna genom att ha dem på sitt ICA-kort etc

    Hur ni än delar upp allt, så måste ni ta er samman och göra en budget. Det kan vara en rejäl väckarklocka att se vad man egentligen spenderar på ett år och vad det istället kunnat räcka till.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden "Slösaktig" sambo