• Anonym (Nervös)

Hur snabb hantering?

Hej,

Behöver få höra från andra som gift sig...
    Jag ska försöka förklara det bra och kort. Vi gifter oss 24/9 och åker direkt efter på bröllopsresa = reser på mitt gamla pass och mitt nuvarande namn.
    När vi kommer hem är det ca 2 veckor tills jag åker på en tjänsteresa och det är bokat i mitt nya namn då det var tvunget att rapporteras idag.
    Så jag hoppas såklart på snarast handlägging från skatteverket så jag hinner ordna nytt pass med nytt namn.

Hur lång tid tog det för er att få det registrerat? Hade ni då "tryckt på"

Tacksam för erfarenheter om detta.

• Svar på tråden Hur snabb hantering?
  • fru2011kanske

Det verkar bero på ur snabb prästen är, en del har det tagit mindre än en vecka för och för andra upp till en månad. 

• Anonym (Nervös)
    fru2011kanske skrev 2011-08-29 19:01:03 följande:
    Det verkar bero på ur snabb prästen är, en del har det tagit mindre än en vecka för och för andra upp till en månad. 
    Prästen kommer skicka in de papper direkt på måndagen. Jag får hoppas att det går på en vecka.
  • Anonym (Nervös)

Puffar lite igen Skäms

• RogerJenny

För mig tog det ca 3 veckor, bor i Ystad.

• fru2011kanske

Jag mailade just skatteverket för att höra hur det går med mitt ärende, för att höra om alla papper kommit in och så, men jag vet inte om det gör så stor skillnad att "trycka på".

• Anonym (Nervös)
    fru2011kanske skrev 2011-08-30 14:23:43 följande:

Här hittade jag lite svar

www.brollopstorget.se/Forum-1-76/m4049409.htm...

Tack!
    Tyvärr lät det inte så bra där, långa väntetider...blev ännu mer nervös nu...har som sagt redan blivit bokad på tjänsteresan i mitt nya namn så håller tummarna att det funkar snabbt.
  • Anonym (Nervös)
    RogerJenny skrev 2011-08-30 14:25:51 följande:

För mig tog det ca 3 veckor, bor i Ystad.

Var detta under semestertider?
  • Anonym (Nervös)
    fru2011kanske skrev 2011-08-30 14:26:08 följande:

Jag mailade just skatteverket för att höra hur det går med mitt ärende, för att höra om alla papper kommit in och så, men jag vet inte om det gör så stor skillnad att "trycka på".

Bra! Hoppas du får svar, säg gärna till vad de sa Glad
  • Anonym (m)

Jag ringde när det inte registrerat mitt nya namn efter ett par veckor, just det kontoret jag hörde till hade lång kö på registreringen. Jag hade som dig jobbrelaterade anledningar till varför det var lite brådis med namnbytet, så då var de schyssta och la mig i en priohög. Det registrerades inom ett par dagar efter det. Så du kan ju alltid ringa och knuffa på dem lite eftersom det är jobbrelaterat.

• Anonym (Nervös)
    Anonym (m) skrev 2011-08-31 10:10:09 följande:
    Jag ringde när det inte registrerat mitt nya namn efter ett par veckor, just det kontoret jag hörde till hade lång kö på registreringen. Jag hade som dig jobbrelaterade anledningar till varför det var lite brådis med namnbytet, så då var de schyssta och la mig i en priohög. Det registrerades inom ett par dagar efter det. Så du kan ju alltid ringa och knuffa på dem lite eftersom det är jobbrelaterat.
    Absolut, ska ringa och trycka på sen. Har inte ett par veckor jag kan vänta utan måste få det reggat på 1 vecka så jag hoppas Skäms
  • fru2011kanske

Nu fick jag svar, inte vad varken jag eller TS hoppades på men men... Den som väntar på något gott.. (2011-08-31)
    "
    Vi har tagit emot vigselintyget från vigselförrättaren 2011-08-23. Vi har dock inte hunnit registrera vigseln ännu. När vigseln registreras ändrar vi även ditt efternamn och skickar ett bekräftelsebrev. Handläggningstiderna under sommaren kan vara något längre än i vanliga fall. Det kan ta mellan 2-6 veckor innan vigseln och namnändringen är registrerade.

Med vänlig hälsning
    Skatteupplysningen"

• ClaraH

Vi gifte oss 20 augusti och åkte på bröllopsresa den 22 augusti. Nu är jag tillbaka och ska på en tjänsteresa på tisdag nästa vecka, dvs. två och en halv vecka efter bröllopet. Jag har inte sett några papper på mitt nya namn ännu så länge så jag är glad att jag bokade i mitt gamla namn.

Jag har en ny tjänsteresa de 21 augusti och jag bokade även den i mitt gamla namn.. Min man bytte namn i vintras och vi kollade då upp hur det var med det gamla passet och polisen sa då att man har en viss rimlig tid på sig att skaffa nytt pass.

• Vi2alltid

Jag skulle inte ha bokat en resa i mitt nya namn så nära inpå vigseln. Risken är stor att du blir stressad av det här och att det inte blir klart i tid... har du kollat vad det kan kosta att boka om i ditt gamla namn?

• Anonym (Nervös)

Tyvärr är skadan redan skedd. För min del är det 4 veckor mellan vigsel och tjänsteresan...
    Fy nu mår jag dåligt! har jobbat med regflyg i många år innan och vet att man ej får ändra namn (endast SAS)

Jaha....

• Anonym (Nervös)

Nu tänker ni säkert att "om du jobbat med det så borde du veta att man bokar i rätt namn". Jag vet detta såklart men fick till svar av skatteverket att det skulle nog gå på 1 v och att passet i mitt gamla namn endast var giltigt i 1 månad efter vigseln och då kan jag inte ha det eftersom det går över 1 månad...

Usch!

• Jelica

Vi gifte oss den 23e juli och åkte två dagar efter det på smekmånad och kom hem 15 dagar senare och då låg pappret om att förnya körkort i lådan och dagen efter kom pappret från skatteverket.. så har du tur hinner du :)

• Anonym (Nervös)
    Jelica skrev 2011-09-01 14:32:52 följande:
    Vi gifte oss den 23e juli och åkte två dagar efter det på smekmånad och kom hem 15 dagar senare och då låg pappret om att förnya körkort i lådan och dagen efter kom pappret från skatteverket.. så har du tur hinner du :)

Grattis till bröllopet!
    Anledningen till att jag vågade boka i mitt nya namn på en resa totalt 4 v efter vigseln var att vi fick till svar att hindersprövningen skulle ta minst 4 v sa dom. Men vi la en lapp med att det var brådskande pga att vi tagit ett gammalt släktnamn och det var klart på mindre än 1 v och att de hade tagit prio på det. Då skickade vi även in anmälan om efternamn som redan ligger klart på deras bevakning. Det som fattas nu är pappret från prästen som skickas i på måndagen fter vigseln. Så jag kommer ju inte tro att det tar mindre tid om jag inte ligger på, och kommer självfallet ta kontakt med dom. Ja jag behöver nog en massa tur Obestämd
    Dock sa skatteverket att man endast kunde resa på sitt "gamla" namn och pass under 1 månad från vigseln och där går jag över gränsen ändå....puh!

Svar på tråden Hur snabb hantering?