• petitemoi

Hjälp med funderingar angående tårta!!

Hej, nu behöver jag hjälp från er alla som har lite koll på tårtor.
    Vi skall ha en våningstårta där varje tårta ligger rakt på den andra, staplad liksom.
    Vet inte helt hur jag skall förklara, men ni förstår säkert, de skall inte vara luft mellan varje utan ligga på varadnra:P
    Man sticker ju pinnar ner i varje lager och har ofta en tunn pappbricka eller något mellan varje lager som man inte ser, men det jag funderar över är om det inte kommer se fult ut när man e färdig med översta lagret och går vidare på nästa osv.?

Tänker att folk kanske är lite ivriga med kniven och "mosar" nästa lager:P
    Vet inte om ni hänger med riktigt, vill ju inte att marcipanen skall fastna när man tar bort pappabrickan,
    Har någon haft en sådan tårta eller har erfarenhet av det? Hur gick det egentligen?
    Tacksam för svar:D

• Svar på tråden Hjälp med funderingar angående tårta!!
  • S2011

vi hade en sån tårta - inga problem med sugarpasten, ivriga tårtätare eller mellanläggen mellan tårtorna.
    däremot hade vi ett par stycken som fick med sig pinnar i sin bit och inte uppmärksammade dem förrän de tuggade på dem.... som tur var var det ingen som fick stickor i munnen eller lyckades svälja en pinne, men det är det enda jag kan komma på som är bra att tänka på - pinnarna Glad 

• petitemoi

Så bra:D Tack för svaret.
    hade ni väldigt hård papp mellan tårtorna eller bara vanlig "tårtpapp"?
    Förlåt konstiga frågor haha

• S2011

det var lite styvare papp emellan.
    vi gjorde inte tårta själva, så jag har ingen superkoll på exakt vad hon hade använt :)
    dock vet jag att det var lite styvare kartong/papp, alltså inte bara vanligt tårtpapper - det tror jag skulle gegga ihop och kladda med tårtorna. 

• petitemoi

OK, nej vi skall inte göra det själv heller, men är bara lite övernervös att det skall fastna ändå:P

Vill ju helst att tårtan skall var "hel" haha, tack för hjälpen igen!

• sacki79

Marsipan smälter lättare än SP så marsipanen kan komma att fastna men be konditorn att pudra på en del florsocker mellan lagren så kommer den inrte att "svettas" lika lätt...

• MySweetShadow

Jag bakar tårtor, o när jag gör våningstårtor har det aldrig varit några problem med att dom fastnar... O då brukar jag ändå ha lite kristyr mellan våningarna, så dom inte kan glida av varandra. Jag brukar "stacka" med sugrör förresten ;) O mellan våningarna har jag tårtbrickor som jag klippt till i samma storlek som våningen ska vara. Det är en lite tjockare papp i silver/guld...

• förlovadflicka

På restaurangen vi har bokat brukar de alltid skära tårtan åt folk (förutom brudparet förstås) och det var vad vår tårtbakerska rekommenderade också. Det verkade på henne som att det inte spelar någon roll att det blir fult med kartong osv när man skär upp den, alla har ju redan kollat på tårtan innan, och en sugarpastetårta utan grädde kan visst stå framme rätt länge så folk hinner kolla ordentligt. :)

• fruTrobben
    MySweetShadow skrev 2011-08-29 10:26:56 följande:
    Jag bakar tårtor, o när jag gör våningstårtor har det aldrig varit några problem med att dom fastnar... O då brukar jag ändå ha lite kristyr mellan våningarna, så dom inte kan glida av varandra. Jag brukar "stacka" med sugrör förresten ;) O mellan våningarna har jag tårtbrickor som jag klippt till i samma storlek som våningen ska vara. Det är en lite tjockare papp i silver/guld...
    med vanliga sugrör alltså??? var brukar du köpa tårtbrickorna?
  • SaJo1981

Vi hade en sådan tårta också och vår tårtbakerska skar upp tårtan åt alla gäster så slapp folk få pinnar i :) inget som fastnade eller liknande heller ändå var det 50/50 med marsipan ochi sugarpaste ( ett hett tips om man tycker sugarpaste är för sött)

Svar på tråden Hjälp med funderingar angående tårta!!