• Ihöst

Vad har ni fått ge för en solist som sjunger en låt på vigseln?

Jag undrar vad ni fått ge för att en solist sjunger en låt vid vigseln? Någon som har anlitat en kompis?

Vi tänkte ha en barnsomvän till mig som sjunger på vigseln då hon erbjöd sig. Vi är fortfarande kompisar och trodde väl att jag skulle få ett kompispris eller så.
    Men hon säger att hon brukar ta mellan 700-1000 kr och jag kunde ju såklart inte säga nej. Har ju knappt ens hört henne sjunga så vem vet om jag köper grisen i säcken.

Jag har väldigt begränsad ekonomi och det vet hon om då jag långtidssjukskriven och ensamstående mamma.

Tänkte bara fråga lite fint om ni tycker att det är en rimlig peng att ta av en vän när man erbjudit sig att sjunga?

En annan kompis skall fixa mina naglar konstadsfritt och en tredje gör min brudbukett för några hundra. Mina andra vänner har reagerat på detta så jag undrar vad ni tycker?
    Vigseln skall bara vara för våra familjer.

• Svar på tråden Vad har ni fått ge för en solist som sjunger en låt på vigseln?
  • Bettina

1000 kr gav vi för två låtar för en utomstående. Fick höra henne innan via mailen

• Ihöst
    Pinkgrape skrev 2011-08-28 11:23:48 följande:
    Hur lång tid har hon på sig? Vi bokade vår solist ca 3 veckor före vigseln och hon lärde sig och sjöng 2 hela låtar. Hm. Nåja.. huvudsaken det känns bra för er. Jag hade nog avbokat.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    3 veckor fick hon också på sig. Skall nog fråga henne hur det går med repandet och hur priset blir.
  • Ihöst
    plin skrev 2011-08-28 11:35:29 följande:
    Jag hade aldrig någonsin tagit betalt av en vän! finns inte en chans i världen.

Jag hade nog däremot sett det som min gåva till brudparet och inte gett någon present... det är ju trots allt tid man lägger ner på att repa in osv. men att inte palla repa in en hel låt ens skulle kännas väldigt snålt och dåligt.
    Så där känner jag också. Skulle aldrig ta betalt av en vän men kanske frågat om skjuts eller så istället.
  • Pinkgrape
    plin skrev 2011-08-28 11:35:29 följande:
    Jag hade aldrig någonsin tagit betalt av en vän! finns inte en chans i världen.

Jag hade nog däremot sett det som min gåva till brudparet och inte gett någon present... det är ju trots allt tid man lägger ner på att repa in osv. men att inte palla repa in en hel låt ens skulle kännas väldigt snålt och dåligt.
    Så tänker jag också. Vi fick betala 1000kr för två låtar på kort varsel av en utomstående. Till det hade vi en vän som kompade på gitarr, han betalade vi inget för, men eftersom vi hade kuvertbröllop så bjöd vi honom på kuvertavgiften istället då (350kr) och det blev han jätteglad över :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Madelen867

Vi ska ha en ung tjej, 16 år, som har ganska liten erfarenhet. Vi ger henne 500 för två låtar.
    Men vi har sett henne på youtube, jätteduktig tjej.

• fruhgan

Vi gav 1000 kr för 2 låtar i kyrkan. Det är en fd kollega till mig som är väldigt duktig, han brukar sjunga på fester, uteställen,bröllop, dop etc. 1000 kr är definitivt ett kompispris om det är en bra sångare/musiker. Det är mer jobb innan ett framträdande än man kanske tror, det är inte bara att komma till vigseln och dra ett par låtar om någon trodde det. Det tar tid att förbereda sig, öva in låtarna alternativt repetera låtarna om man sjungit/spelat dom tidigare osv så det är inte bara tiden och jobbet vid vigseln som musikerna gör, det är en del jobb innan också.

• Vi2alltid

Vad solister kostar beror ju även på om det blir svart eller vitt. Det beror också på om man kan låtarna sen innan och hur långt det är att köra. Jag brukar vilja ha ut 800-1200 kronor för 2 låtar, beroende på. Det betyder alltså kring det dubbla för vitt arbete.

Däremot skulle jag inte ta det priset om det var en närmare väns bröllop. Då sjunger jag för glatta livet utan att ta en krona, och även köpt present. En god kompis men inte så nära vän hade jag nog sjungit men skippat presenten. Hade det varit mer en ytlig bekant - som inte hade bjudit mig till bröllopsfesten, hade jag nog tagit "normalt" pris.

Summa: Hur väl känner ni varandra och hur nära står ni varandra idag? Att hon inte skulle kunna lära sig en hel låt på tre veckor är lite konstigt. Texten kan hon väl ha framför sig som stöd? Jag försöker printa in texten så gott det går, och ha noter att titta ner på ibland. Nä, ska hon ta "fullpris" får hon åtminstone göra ett proffsigt arbete.

• Sörön10

Det beror på färg (svart eller vit) samt relation (jag har aldrig tagit betalt av familj eller vänner, däremot kompispris av bekanta) samt erfarenhet. 

Vi betalade 5000 för vår duo vid vigseln. Mycket mer än vad jag själv skulle ta, men jag orkade inte bry mig, blev mest glad att vi fick tag på solister en vecka innan vigseln (hade ringt närmare 30 kontakter när vår solist hoppade av en månad innan). 

• Emelie777

Eftersom det är ett arbete att vara sångerska som kräver daglig övning och flera års erfarenhet kostar det också en del att anlita någon.  Vill man ha någon som är bra kräver det att man betalar för det. Jag tar själv ca 1500för två sånger.

• Chicita

Vi betalade inget alls eftersom det var makens lillebror som sjöng. Han var även en av marskalkerna...
    Däremot har alla i bröllopsföljet fått en hel del annat inför bröllopet, under bröllopet och efteråt.

Men när min mamma dog nyss så rekommenderae Fonus en solist. Vi trodde det ingick eftersom dom aldrig nämnde något om att han skulle ha betalt. Det lät som om det skulle vara en del av servicen / paketet vi köpte frå Fonus...
    Men på räkningen satt det sen ändå 750:- för solisten + 375:- i arbetsgivaravgift.
    Så här i efterhand så tycker jag inte att priset var något att klaga på. Men just kändes det som ett slag under bältet. Som att dom pressade in extra saker på notan "bara för att dom kunde"...

Om jag skulle anlitat någon annan än makens lillebror så hade jag nog ändå räknat med ca 1500:- - 5000:- för en solist.
    Prisuppskattningen varierar så mycket beroende på hur populär och anlitad denne är. Men jag skulle begärt att få höra personen först innan vi spikade avtalet.

• Dannedo
    Ihöst skrev 2011-08-28 11:22:10 följande:

För att hon var tvungen att lära sig låten sa hon. Visste väl inte om hon hann att göra det.

Jaja, vi får väl se hur detta blir

Nä, nu blir jag faktiskt sur! Vad är det här för människa??? Först erbjuder hon sig att sjunga på sin väns bröllop, sen vill hon ha betalt och därefter hinner/orkar hon inte lära sig låten..! Vad är det då hon vill ha betalt för? 
    Är hon bjuden på bröllopet?  Om inte så förstår jag iof att hon vill ha betalt, om hon jobbar som sångerska så måste hon ju, precis som alla andra, få in pengar. Men isf ska hon vara såpass proffsig att hon lär sig sången.
  • Aniara4
    Dannedo skrev 2011-10-01 12:32:23 följande:
    Nä, nu blir jag faktiskt sur! Vad är det här för människa??? Först erbjuder hon sig att sjunga på sin väns bröllop, sen vill hon ha betalt och därefter hinner/orkar hon inte lära sig låten..! Vad är det då hon vill ha betalt för? 
    Är hon bjuden på bröllopet?  Om inte så förstår jag iof att hon vill ha betalt, om hon jobbar som sångerska så måste hon ju, precis som alla andra, få in pengar. Men isf ska hon vara såpass proffsig att hon lär sig sången.
    Jag tycker nog också att det låter lite väl sniket. Jag menar, antingen är hon en kompis som erbjuder sig att ställa upp för att hon är snäll, och då gör hon det gratis eller till kompispris. Eller också är hon ett proffs som tar betalt därefter, och då får hon tamejtusan bete sig som ett proffs också och inte hålla på och gnälla över att hon måste lära sig sången.

Vi frågade en bekant, som inte är så nära att hon skulle varit bjuden på bröllopet annars, som studerar sång och brukar sjunga i olika sammanhang ibland. Hon sa att hon brukar ta 1000:- plus reseersättning, och det tyckte vi var rimligt. Hon sjöng två sånger, och båda var helt nya för henne.
    Vi hade iofs inte heller hört henne sjunga, i alla fall inte på många år, men vi visste ju att hon går på en rätt bra utbildning, och hon sjöng också väldigt bra!

Jag förstår att det blir väldigt svårt för er att prata med kompisen och säga att hon tar för mycket betalt. Kan någon av de andra vännerna som reagerat prata med henne, om de också är kompisar? De andra som hjälper till skulle kanske kunna nämna att det är klart man inte tar betalt av en kompis, det skulle aldrig falla dem in. Eller om hon klagar på att hon inte hinner lära sig sången kanske du kan tänka högt att ni funderar på att anlita någon profesionell ändå, då vet man vad man får och det kostar inte så mycket mer. Det kanske får henne att tänka till?
  • Vingilot

Min barndomsvän kommer att sjunga en eller två sånger för oss på vigseln. Det har varit bestämt länge och jag måste medge att jag aldrig ens tänkt tanken att vi skulle betala henne... Känner mig övertygad om att hon inte har tänkt sig det heller, hon kanske rent av skulle ta illa upp om jag föreslog det, jag vet inte.
    Hon är förstås bjuden på bröllopet, det är även hennes sambo och deras 3 barn varav ett är mitt gudbarn.

Men sånt där beror väl på vilken sorts relation man har till varandra.

• appelbiten

Angående solist - man får ju tänka på hur många timmar personen i fråga faktiskt lägger ner på att lära sig de två-tre låtarna. Det är ju ofta att man får lära sig nya låtar, och det tar tid. Min sambo tar 2000 för två låtar, 2500 för tre låtar. Han lägger ner flera timmars arbete på att öva, lära in texten och göra det personligt. Det är en stor dag och allt ska vara perfekt! Visst - själva spelningen i sig tar 15-20 min i sin helhet, men det ligger timtal av övande bakom. 

Musik är ett hantverk - om du vill ha kvalitet så får du nog vara beredd att betala lite. 

Sara 

• Dannedo
    appelbiten skrev 2011-11-18 21:43:08 följande:
    Angående solist - man får ju tänka på hur många timmar personen i fråga faktiskt lägger ner på att lära sig de två-tre låtarna. Det är ju ofta att man får lära sig nya låtar, och det tar tid. Min sambo tar 2000 för två låtar, 2500 för tre låtar. Han lägger ner flera timmars arbete på att öva, lära in texten och göra det personligt. Det är en stor dag och allt ska vara perfekt! Visst - själva spelningen i sig tar 15-20 min i sin helhet, men det ligger timtal av övande bakom. 

Musik är ett hantverk - om du vill ha kvalitet så får du nog vara beredd att betala lite. 

Sara 
    Jag jobbar också som sångerska och tar samma ersättning som din sambo. Men jag skulle aldrig vara så fräck så att jag erbjöd mig att sjunga och SEN be om betalt, speciellt inte av någon som var långtidssjukskriven. Och skulle det vara en inte så nära vän så skulle jag erbjuda mig att sjunga för kompispris. Och den här kompisen verkar ju inte vara beredd att lägga ner dom där extra timmarna för att få det personligt och perfekt. Usch, pinsamt tycker jag!
Svar på tråden Vad har ni fått ge för en solist som sjunger en låt på vigseln?