• meandmylove

    M2B är från helt annan kultur! Hjääälp!!

    Jag är precis förlovad tänker självklart inte på något annat än bröllop!
    M2B är från Krudistan (Irak) och vi har helt olika tankar ang. bröllopet!! 

    Jag vill helt klart ha ett vanligt svenskt bröllop ca 60 pers, kryka, brudtärnor, ris, fest, brudvals, tal och allt som hör till. 
    Däremot min älskade vill inte alls ha det så utan vill ha ett typiskt kurdiskt bröllop ca 400 pers där det inte finns någon vigsel utan bara kurdisk dans, buffé, dans o lite mer buffé.. .. o dans.. ingen fokus på brudparet.
    Han har satt sig på tvären och vill inte gifta sig i kyrka (eftersom han är muslim) och har sakt att han inte vill ha något svennebröllop. Jag har erbjudit mig att gå tilsammans med honom och bli "godkänd" av en mullah så det är okej att gifta sig.

    Jag och M2B har tilsammans varit på ett gigantiskt kurdiskt bröllop där det varit jättetrevligt och roligt, men som sakt ingen fokus på brudparet? inget honnörsbord, ingen dans utförd av brudparet, inga tärnor ingenting!!

    Finns det någon som är/har varit i samma situation? eller bara någon som han hjälpa mig på traven? 
    Ps. vad tycker ni om min förlovningsring? för blingig? vitguld med 1,0 ct diamant! 
     


    smygplaneraren..
  • Svar på tråden M2B är från helt annan kultur! Hjääälp!!
  • meandmylove

    Jo jag har försökt.. för försöka lite till men det betyder otroligt mycket för honom med.. 
    Tack så mycket, vill tipsa alla som löser detta om ringar på Lauritz.com (auktion) men GUDOMLIGA ringar. 

    tack förlovadflicka. 

  • Styrka

    Borde du inte läsa tråden "Mixbröllop (svenskt/armeniskt) - nån som har erfarenheter?" Där borde ju finnas fler i din sits med förslag på lösningar!

  • schmock

    Kan ni inte ha två fester då? En när ni viger er med svensk förrättare (får väl vara borgerligt för hans skull), med svensk bröllopsfest på det. Senare (eller ha det först) viger er på deras sätt med en jättefest. Eller så kombinera med svensk vigsel med tärnor, jätteparty eller tvärtom.

    I Fyra bröllop som gick på tv så var det flera kombinerade bröllop pga att de kom från olika kulturer. I ett par var bruden svensk och brudgummen kom från ett land i Afrika. De hade två präster, en svensk och en från hans land. Vigseln hade både svenska och afrikanska inslag. På festen kom ca 300-400 personer, men de hade honnörsbord och svensk bröllopstårta. Det kanske vore nåt? Hoppas det löser sig för er.

  • Fru Kopparskiöld

    Hej!
    Det verkar vara en jobbig sits! Dock så är jag av tycket att det inte är bara en som kan säga ja eller nej. Alltså, man får respektera bådas viljor och tyckor då att Schmocks idé låter superb!
    Det ska ju inte bli att du får glömma din dröm om ett traditionellt bröllop bara för att han säger det, eller? Gäller att kompromissa så båda blir nöjda och glada.
    Lycka till!

  • nötmix

    Jag tycker att du ska förklara för honom att "din" typ av bröllop är lika viktigt för dig som hans typ av bröllop är för honom. Det går verkligen att förena dessa två typer, har varit på flera sådana där även burdparet varit muslimer båda två. Ni kan ju strunta i kyrkan och hitta någon som kan viga er i festlokalen, ha ett honnörsbord ändå och samtidigt ha det där roliga kalaset med 400 gäster, dans och massor av mat. 

    Jag hade gärna haft ett liknande bröllop men vår budget håller inte för det. Detta är ju ER dag så en blandning av er båda två borde vara en självklarhet. 

  • vårbrud2012

    Jag vet vilken sist du är i och vet vad den kulturkrocken vill säga. Jag ska gifta mig nu på lördag och min m2b är också kurd (irak). Vi har haft många disskussioner om hur bröllopet ska vara. Men dock har jag turen att han inte är troende muslim så han har gått med på att göra en liten blandning, men dock ingen vigsel i kyrkan eller med präst. Så vi ska vigas borgligt på bohus fästning och då gjort vigsel lite längre och personlig med musik mm. Där får bara de allra närmsta vara med. För mig är vigseln en viktig bit och vill att det ska vara en vacker stund . Festen efter kommer bli mest kurdiskt, kommer att få flera gäster. Lokalen rymmer max 250 pers så där är det stopp Skrattande men vi kommer ha kurdisk mat med lite inslag med svensk, sen vet jag att det planeras lite tal på min sida mm. Den yngre generationen i hans familj tycker detta ska bli jätte kul och de vill gärna ha svensk musik, medans den äldre kanske inte är lika glad. Men vad säger din m2B om att ha två bröllop som tidigare inlägg tipsar om. Det känns som de flesta löser kulturkrocken på detta sätt.  Hoppas det löser sig för er och lycka till med bröllops planeringen =))

  • imdelicate

    Det ar supersvart att mixa kulturer pa ett satt dar alla blir nojda har jag upptackt. Min blivande ar fran Armenien, och dar bestar brollopet till storsta delen av dans, dans, dans, och det upplagget kommer inte riktigt ga hem hos min sida av slakten (jag ar svensk). De brukar ocksa bjuda in hur mycket folk som helst, men vi har satt var grans vid 150 inbjudna gaster. Det kanns svart att hitta en lokal stor nog at fler, plus att det ar ju en kostnadsfraga ocksa...

  • queenelin

    Jobbig sits!

    Kan du inte kompromissa lite, och se om inte han också kan göra det. Är du troende och väldigt gärna vill vigas av en präst och är han välidgt troende och vill vigas muslimskt kanske ni kan ha båda prästerna på plats. Annars kanske ni kan enas om en borgerlig vigsel?

    Kanske kan ni ha 400 gäster men ett honnörsbord? !Buffé, dans,  och lite mer buffé" men en brudvals därimellan?

    Försök komma fram till vad som är viktigast för dig att ha med och sedan får han göra samma sak. Lista måsten och saker ni kan tänka er att skippa och se om ni kan komma överens om något.

    Stort lycka till och hoppas att ni får det drömbröllop som ni båda drömmer om!

    PS: Ringen är jättefin!

  • meandmylove

    tack så mycket för all hjälp! vi har idag pratat om det och bestämmer oss för det ni föreslagit! svensk vigsel (borgerlig) och kurdisk fest med svenska inslag. jag ska prata med svärmor då hon säkert är massa tips!! tack alla!

  • meandmylove

    tack så mycket för all hjälp! vi har idag pratat om det och bestämmer oss för det ni föreslagit! svensk vigsel (borgerlig) och kurdisk fest med svenska inslag. jag ska prata med svärmor då hon säkert är massa tips!! tack alla!

  • Dejli

    Vad skönt att det verkar lösa sig! Om man inte ens kan kompromissa och komma överens om bröllopet, som ju blir "första dagen i resten av era liv", då skulle jag nog allvarligt fundera på om det är en person man ska gifta sig med öht. Bådas önskningar och viljor är lika mycket värda, och om den ena bara benhårt säger nej utan förslag på lösningar, då är det inte mycket att bygga på tycker jag...

    Jag tror det kan bli en jätterolig fest med möjlighet att plocka det bästa från bådas kulturer, och där släktingar och vänner från båda sidor får chans att lära känna andra sedvänjor och bruk, vilket jag tror leder till större förståelse och tolerans (om det skulle vara ett problem).

  • meandmylove

    Jag ser nu fram emot den framtida intensivplaneringen och tror vi kan fixa en hejdundrande fest! Lycka till alla ni andra. Jag återkommer när vi bokat lokal osv. Kram alla

  • Kattpoet

    Mina vänner gifte sig borgligt eftersom tjejen var kristen och mannen muslim,  hon fick  tärna och snygg klänning och efteråt så hade de ett  arabisk bröllopsfest.  Båda fick vad de ville.,

  • Maddikken

    Meandmylove!

    Hur blev erat bröllop? Jag är inne på samma resa nu. Jag svensk ska gifta mig med en kurd från irak. Känner mig helt lost :D  

Svar på tråden M2B är från helt annan kultur! Hjääälp!!