• iccy
    Äldre 23 Aug 14:38
    2612 visningar
    3 svar
    3
    2612

    Brudtärna som jag inte vill ha kvar! Vad ska jag göra?

    Hej!

    Jag och min fästman planerar ett bröllop som vi ska ha slutet av nästa år, dvs. i december.
    Vi har redan kommit en bra bit med planeringen.
    Bestman och brudtärna är redan fixade MEN här kommer problemet.

    Jag har länge varit en ensamvarg, Jag har inte många kompisar, knappt några nära kompisar och dem jag har är en aning konstiga. Den "närmste" jag har är en väldigt trevlig tjej men jag vågar aldrig göra något med henne för hon ska alltid vara bossen.
    Exempelvis när hon och jag åkte till Göteborg så var jag riktigt irriterad på henne. Vi skulle åka till Liseberg, väl där så åkte vi alla åkturer som fanns men man kunde aldrig göra något spontant med henne för hon ville bara åka allt en gång. När man frågade henne
    "- Kom igen då, vi åker igen det var ju kul!"
    Då svarade hon med ett bestämt nej, åk själv. Eller när vi skulle till en italiensk restaurang så letade vi efter en, och fann många. Gång på gång så sa jag till henne att vi går in till en restaurang nu, jag var jätte hungrig!
    Men hon vägrade, det skulle vara en som HON ville gå till.
    Det skulle ju vara en rolig liten resa men som blev bara tråkig. För hon ville göra saker som HON ville göra, dvs. ingen kompromiss. Detta är endast ett exempel av många, väldigt många!

    Men som jag nämnde innan så är hon även en trevlig tjej. När min pappa dog var hon den enda kompisen som ställde upp och kom till begravningen trots att jag bjudit ganska många.
    Eller när jag fyllde år så började min lillasyster göra hela dagen väldigt hemskt. Jag grät och min vän ringde mig flera ggr och frågade mig hur jag hade det. Hon ställer alltså upp när man behöver en vän men är inte mycket till vän när man ska hitta på något roligt.

    Nu har jag henne till brudtärna men sa till min fästman att jag valde henne till detta p.g.a. press då min fästman har en bästa kompis som han kommer väldigt bra överens med. En sådan vän har inte jag. Så jag valde den som jag har närmast kontakt med inte vem jag kommer bäst överens med.
    Jag har sagt till henne att hon inte ska ha så bestämda åsikter och istället samarbeta....men tror inte hon lyssnade.

    (FAN!!!! JAG VILL BARA HITTA RIKTIGT BRA KOMPISAR SOM ÄR RIKTIGA SOCIALA MÄNNISKOR MEN OCKSÅ STÄLLER UPP OCH SAMARBETAR MED EN VÄN)

    Vad tycker ni att jag borde göra?

    PS. tack ifall du orkade läsa allt. Behövde skriva ut min frustration.

  • Svar på tråden Brudtärna som jag inte vill ha kvar! Vad ska jag göra?
  • Guffi
    Äldre 23 Aug 15:11
    #1

    Hej!
    När jag läser dtt första stycke tänker jag autism...Inga fördomar alls men just det där kontrollerande. Att allt ska gå i hennes väg och gör det inte det så tycker hon att det är skitjobbigt.

    Ni har ju en bra stund kvar till bröllopet så "provkör" henne lite. Hon kanske klarar av sin uppgift hur bra som helst! Men kanske behöver du ge henne klara direktiv från början så att hon vet vad hon ska förhålla sig till.
    Det handlar nog inte om att hon är en "dålig" vän utan ni har nog bara olika bilder av verkligheten..

    Hoppas mitt svar inte är alltför luddigt.. Har egna erfarenheter av personer med autism och jobbar med mental utveckling (i andra avseenden dock) så jag kan kanske bli lite luddig i mina svar.. Flört

    I det stora hela tycker jag iaf att du ska ge henne en chans!

  • Annooo
    Äldre 23 Aug 15:12
    #2

    Nu har jag inte det direkt i samma situation som du.,. Men när jag frågade min bästavän om hon ville vara tärna då svarade hon såhär... Jaha jag som tänkte vara paparazzi eller hur det stavas.. ??? vad fasiken är det för svar?
    Sen frågade jag en annan gång och då svarade hon, beror på vad för slags klänning du tänkt dig?

    Men vaf*n vad är det för svar liksom? Ååh jag blir knäpp! Just nu vill ´jag inte ens ha henne som tärna & helre känner att jag vill ha mina låtsas syskon som mer skulle uppskatta att få vara tärnor..
    Men vet inte vad jag ska säga till henne att jag inte vill ha henne längre eftersom det inte känns som hon uppskattar det, menar det är ju inte direkt varjedag man blir frågad om att få vara tärna, hon verkar inte se det som något speciellt?! :( :(

  • Winter­candle­s
    Äldre 23 Aug 16:51
    #3

    Prata med henne. Berätta hur du känner. Kanske ni kan lösa det, det är trots allt långt kvar till ert stundande bröllop. Ge henne lite tid att visa att hon faktiskt vill själv. Kör ni fortfarande fast får du väl tyvärr prata med henne igen och berätta att det inte funkar.

Svar på tråden Brudtärna som jag inte vill ha kvar! Vad ska jag göra?