• Aniara4

Hur många psalmverser?

Vi har bestämt oss för psalm 82, men inte hur många verser vi ska ta med. Jag gillar faktiskt vers 3, men det funkar inte riktigt att sluta där utan då måste man nog ta med 4 också - men då kanske det blir lite långt? Vi har redan lite längre vigsel eftersom vi har två solosånger.
    Hur skulle ni göra? 2 eller 4 verser?

1.
    Gud, se i nåd till dessa två
    som vi här se inför dig stå
    med löfte att i liv och död
    gemensamt dela lust och nöd

2.
    De slutit nu i denna stund
    ett heligt kärlekens förbund
    I nåd, o Herre, hos dem bliv
    och din välsignelse dem giv

3.
    Här levs ej blott i rosengård,
    och mången prövning kan bli hård,
    behåll dem då, o Herre god,
    i kärlek som ger tröst och mod.

4.
    Din Ande må ledsaga dem
    och bli en gäst i deras hem,
    att stilla fröjd och ljuvlig ro
    med honom där får bli och bo.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många psalmverser?
  • RosaMaggan

Jag tycker inte att det är ett problem att det är fyra verser. Under en vanlig konsert eller gudtjänst känns det ju oftast okej att sitta still i alla fall en timme, och såå lång tid tar det ju inte att sjunga några psamverser extra.

Men vill du gärna förkorta det så kan du ju ta bort första eller andra versen istället. Antingen så har ni texten tryckt i vigselprogrammet eller så sätter man upp vilka verser som ska sjungas med mindre siffror på psalmtavlan, efter själva psalmnummret.

• Aniara4

Vi kommer att skriva texten i programmet eftersom kyrkan har vanliga stolar istället för klassiska bänkar, så det kommer att bli lite jobbigare att hålla i både program och psalmbok när man inte har någonstans att lägga ifrån sig dem. Det är en del av funderingen - tar vi två verser får allt plats i det inre uppslaget och vi kan hålla baksidan ren och snygg, med fyra verser får vi skriva på baksidan också. Men det är inte hela världen.

• Syrinx

Jag tycker om att sjunga, så jag röstade på fyra verser! Precis som RosaMaggan säger, så tror jag inte det är ett problem för folk att sitta kvar i två verser till. Vigselceremonier enligt svensk tradition är ju ändå inte särskilt långa.

Svar på tråden Hur många psalmverser?