• gastin81

Vad tror ni om denna buffen

Gifter mig nu i slutet av september och vi har bestämt oss för kall buffe. Tänkte bara höra om ni tycker det ska tillkomma ngt mer.

Är inte riktigt hundra vilken marinad köttet o det blir

kycklingfilé
    fläskfilé
    nötkött, lutar åt tjälknöl
    rökt lax

3 dressingar
    tzatziki
    thousand island
    dill sås eller ngt annat som passar till laxen

potatis cheececake

Tomat och mozarellsallad
    Grönsallad med fetaost

marinerade champinjoner
    oliver
    o ev lite mer tilltugg

Frallor, smör och ost

senare efter buffen tänkte jag ta fram ostbricka med kex och lite frukter.

Tror ni att jag ska ha ngt mer som kanske paj eller pasta sallad. Potatissallad ska vi ej ha.

• Svar på tråden Vad tror ni om denna buffen
  • litehemlig

Vi hade bröllopsfest i helgen (vi vigdes i hemligheti juli) och bjöd på den här buffén:

Rosenbröd
    Valnötsbröd med rosmarin (plus smör och ost givetvis)
    Kallmarinerad fläskfilé med soltorkade tomater (med pestovinigrett)
    Citronmarinerade kycklingspett (med tsatziki)
    Rökt makrill (med romsås)
    Pastasallad med pesto och soltorkade tomater
    Ljummen potatissallad med fetaost
    Bönsallad
    Tomat och mozzarella sallad
    Laxsnurror (tunnbröd med fyllning)
    Ost och kex.

Efterrätt:
    Kokospannacotta med ananas
    Crisptårta
    Frukt

Godis och snacks.

Kanske fick du något tips! :) Säkert har jag glömt en massa..

• gastin81

litehemlig: mums vad gott,
    får jag fråga lute om hur många personer ni var och hur stor mängd som gick åt, sitter här o försöker räkna även tagit hjälp av vissa sidor där det stårt hur man ska räkna.
    tänker lite på tomat o mozarellsalladen, bönsalladen likaså ost o kex.

• gastin81
    vifyra skrev 2011-08-22 13:36:55 följande:
    Okej! Nu har vi bestämt:
    flöskfile med basilika och edelost i inlindat med bacon.
    Rostbiff
    potatisgratäng
    grönsallad
    bröd ost
    Fruk o ost fat
    något vegitariskt

räcker det tro?
    Jag hade ätit med god aptit iaf :)
    Hade gärna oxå haft potatisgratäng men blir lite bökigt att varmhålla gratängerna o jag är rädd att det hinner kallna innan alla fått ta mat.
  • Dolly P

Vi ska ha grillbuffé. Vi kommer göra allt på plats

Kycklingfile
    Kottletrad
    Kryddiga korvar
    Grillad potatis
    Potatissallad
    grönsallad + en annan sallad
    Kall bea
    tzatziki
    bröd m tillbehör

Tror det kommer bli såhär iaf.

• Kattpoet

Dolly P, har du någonsin provat att göra beanaise  smör istället för  kall beaniase?  Det är helt underbat med grillat kött.

• Dolly P
    Kattpoet skrev 2011-08-22 14:57:17 följande:
    Dolly P, har du någonsin provat att göra beanaise  smör istället för  kall beaniase?  Det är helt underbat med grillat kött.
    Nej det har jag inte. Hur gör man det?
  • vifyra
    gastin81 skrev 2011-08-22 13:47:18 följande:
    Jag hade ätit med god aptit iaf :)
    Hade gärna oxå haft potatisgratäng men blir lite bökigt att varmhålla gratängerna o jag är rädd att det hinner kallna innan alla fått ta mat.
    I vår lokal finns det 2 värmeskåp och de 2 som ska servera har lovat oss att de ska vara varmt :P Inge kul med kall gratäng så då hade jag också valt bort det :)
  • Dolly P

Vi pratade också om att ha potatisgratäng. Men vi valde bort det just för att det blir svårt att hålla det varmt. Annars är det ju super gott Skrattande

• gastin81

Vi ska testlaga dessa o se om de är goda.

http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=14809

eller:

Potatischeesecake med västerbottensost

Ingredienser

800 g kokt potatis
    400 g philiadelphiaost med gräslök
    4 ägg
    2 ½ dl créme fraiche
    400 g riven västerbottensost
    Salt
    Peppar
    Sätt ugnen på 180 grader. Smör en rund form med löstagbar kant och lägg smörpapper i botten. Skär den kokta potatisen i skivor. Mixa färskost, ägg och créme fraiche. Rör ner den rivna västerbottensosten.

Varva potatis och oströra i formen. Salta och peppra. Baka i ugnen i 45-50 minuter tills cheesecaken har fått fin färg och stannat. Kan serveras varm, kall eller ljummen.
  • litehemlig

Bastin81: Vi gjorde alldeles för mycket mat. Vi var totalt 25, skulle varit 31. Bland dessa var det 7 barn, men de vuxna är riktiga storätare. Jag gjorde all mat själv, vid en buffé behövs ju inte alls lika mycket av varje sort som det skulle behövts om det var en ensamrätt. Alltså står det i receptet 4 portioner, så kanske det räcker till 8 på en buffé! Jag tyckte det såg ut som alldeles för lite pastasallad. Det var det INTE. Det blev en jätteskål och en mindre kvar kvar. Likadant med potatissallad och fläskfilén. Grillspetten var lagom många, gjorde ungefär 40 små spett. Det var "bara" 8 kvar. Tsatsiki har jag över så vi kan bada i den, hummus och sallad likaså. Mozzarellan var lagom, tog 4 små runda ostar och lite fler tomater. Fläskfiléer hade vi köpt 5, det hade behövts MAX 3. Får slänga en massa som jag inte fått plats att frysa in.. Men hellre för mycket mat än att det tar slut!
    :) Ser också att jag glömt skriva att vi grillade champinjoner och majskolvar också..

• gastin81

Har provlagat denna innan:
    http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=14809

var verkligen jättegod o smakrik, testade även o lägga den i en stor muffinsform och det blev bra så lutar åt denna nu iaf, vill se hur färgen blir på den imorgon tänkte med avokadon eftersom jag måste laga maten dagen innan bröllopet
     har även lagat den andra potatischeececaken men den måste svalna innan jag vet om den är god.

Svar på tråden Vad tror ni om denna buffen