• Chicita

    Det blir nog ingen möhippa och svensexa för oss :D

    Kände att det var dags att starta en mot-tråd eftersom det finns en uppsjö av "jag får ingen möhippa" eller "jag vet när jag blir hippad" Obestämd -trådar.

    Mina tärnor var ner i onsdags för att vara med om provsminkning inför bröllopet. De köpte då tyg till sina klänningar som dom ska sy.
    Vilket innebär att jag vet att dom kommer ha rätt fullt upp nu fram till bröllopet och troligtvis inte har tid att arrangera något för oss.
    Tärnorna är tillsammans med marskalkerna (vi håller det inom familjen så att säga Tungan ute) så jag vet att marskalkerna också är rätt upptagna.

    Detta passar oss utmärkt.
    Dels har vi inte tid med nåt sånt just nu. Och dels är ingen av oss intresserad av nån fyllefest med utskämningsmoment. Så det hade ändå bara blivit något lugnare...

    Är det fler som känner att det skulle vara skönt att slippa, eller har sluppit...

  • Svar på tråden Det blir nog ingen möhippa och svensexa för oss :D
  • Tiisa
    Chicita skrev 2011-08-20 10:06:50 följande:
    Kände att det var dags att starta en mot-tråd eftersom det finns en uppsjö av "jag får ingen möhippa" eller "jag vet när jag blir hippad" Obestämd -trådar.

    Mina tärnor var ner i onsdags för att vara med om provsminkning inför bröllopet. De köpte då tyg till sina klänningar som dom ska sy.
    Vilket innebär att jag vet att dom kommer ha rätt fullt upp nu fram till bröllopet och troligtvis inte har tid att arrangera något för oss.
    Tärnorna är tillsammans med marskalkerna (vi håller det inom familjen så att säga Tungan ute) så jag vet att marskalkerna också är rätt upptagna.

    Detta passar oss utmärkt.
    Dels har vi inte tid med nåt sånt just nu. Och dels är ingen av oss intresserad av nån fyllefest med utskämningsmoment. Så det hade ändå bara blivit något lugnare...

    Är det fler som känner att det skulle vara skönt att slippa, eller har sluppit...
    Jag slipper helst, men nu får jag nog inte välja själv.. :) Men känner som du/ni; jag har inte TID! Jag pluggar, arbetar, har barn och ideelt arbete och all planering inför bröllopet, det räcker :)
  • andersson1970

    Jag kommer vänligt men bestämt att undanbeda mig möhippa. Mannen känner likadant. Vi är för gamla för sånt,,hehe,,,nä skämt åsido, finns väl ingen ålder på det men jag iaf har inte alls lust med "det där".
    Däremot kan jag tänka mig en hippa i form av mys med mina bästa 2 väninnor nån helg innan. Typ middag hemma eller ute & kanske en runda & svinga de lurviga, inte mer. Men ingen kidnappning tack och inga överraskningsmoment. Till största delen för jag tycker det är rätt tramsigt.

  • Chicita

    Nehepp... där fick vi så vi teg... *S*

    I förrgår kväll fick vi ett sms från sambons lillebror som undrade om han kunde komma förbi och fika innan han åkte till köpcentret.
    Ok egentligen inget konstigt. Dom har 14 mil hit och dom brukar åka till vår stad och handla ibland eftersom dom bor på en liten ort som man missar centrum på om man blinkar när man kör igenom *typ*...
    Men han är inte den morgonpiggaste, så vi misstänkte att det nog låg något annat bakom.
    Jag hade migrän i fredags så vi svarade helt enkelt att jag hade migrän och att vi nog inte orkade besök. Men gärna en annan dag och att vi kunde höras på morgonen ifall att jag kände mig bättre.

    Sen började vi fundera, jag sa att "det där är nog din svensexa som är på väg..." och när vi fick ett sms som sa "Hoppas hon mår bättre i morgon då ;) " så kände vi att Jo det är nog så... frågan var bara om dom skulle samköra oss eller bara ta honom...
    Det blev att glömma migränen och panikstäda. Jag hade bakat innan jag fick migrän, vi hade inte diskat efter middagen och köket såg ut som ett bombnedslag. Vi skulle ju ta det dagen efter eftersom jag inte mådde bra liksom...
    Panikröj - panikdisk och sen slänga oss i sängen så vi kunde upp tidigt och duscha samt hinna ut med hunden och äta frukost.
    Vi gick upp och duschade, sen slängde sambon iväg ett sms innan vi gick ut med hunden och skrev att "hon mår bättre i dag, när kommer du?"
    När vi kom hem efter 25 min morgonpromenad så hade vi svaret "bra, vi kommer om 30 min" - skickat för 24 minuter sen...

    Hmm... Vi??? Inte Han...
    Här växte funderingarna  ännu mer.
    När dom kom så var det båda våra tärnor + båda marskalkerna (alltså sambons bröder och deras flickvänner)... Efter frukost, kaffe och lite sånt så fick jag ta med en osthyvel och en halv tandpetare och följa med tjejerna.
    Sambon fick ta med en potatisskalare och en liten burk och följa med killarna som skulle till "den där affären", vilket visade sig vara systemet där dom köpte lite vin...

    Sen sammanstrålade vi allihopa på ett ställe för att köra go-cart.
    Resterna efter min migrän uppskattade inte riktigt motorvrålen och däckskriken, så jag fick hoppa av efter 3 uppvärmningsvarv. Men tjejerna gav sig rätt fort då också och följde med mig hem för att vila lite och rasta hunden innan lunch och avfärd till "nästa uppdrag". - Som visade sig vara make upp på Makeupstore inför kvällens middag på restaurang. Dom blev också sminkade och så fick vi plocka våra produkter :)
    Medans dom sminkades fick jag en tavelduk och uppmanades att måla en bild av min blivande med hjälp av 2 penslar, lite vattenfärger (8 st) och två tuschpennor... Hmm vattenfärg och tavelduk går inte så bra ihop, men efter lite pillande så fick jag till en bild.

    under tiden så var killarna och bowlade. Dom åt sin mat i en park också, och hade lite picknick, där fick sambon måla sin bild av mig med exakt samma utrustning (han kan inte rita en streckgubbe ens så ni kan tänka er hur det såg ut ;P )

    När vi sammanstrålade hemma så fick vi duscha av oss lite försiktigt och så fixade ena tärnan mitt hår... Sen bar det av till restaurangen. God mat, gott vin och trevligt sällskap :)

    Sen åkte vi hem och drack vin, drinkar och spelade sällskapsspel halva natten.
    Precis vad vi hade önskat oss...
    enda problemet var ju att vi faktiskt inte hade tid... så nu lär vi lägga på en rem och jobba in lite tid ;)
    Men det var helt klart värt det...

    Ena tärnan som har lite svårt att sitta still, passade på att stryka de flesta av linneservetterna i alla fall. Så nu blev det gjort :)
     

  • Houdini

    Jag har ju gift mig två gånger och avsagt mig möhippa båda gångerna.


    Jag är en sådan person som inte tycker om att fira min födelsedag för jag tycker det är pinsamt nämligen att stå i centrum och få presenter och så.


    Så bara tanken på en möhippa fick mig att må fysiskt illa, och det respekterades, för folk känner ju mig de vet hur jävligt tjurig och irreterad jag kan bli om folk gör precis tvärt emot hur jag uttryckligen har bet dom göra.

  • Future Mrs S
    Chicita skrev 2011-08-28 19:44:06 följande:
    Nehepp... där fick vi så vi teg... *S*

    I förrgår kväll fick vi ett sms från sambons lillebror som undrade om han kunde komma förbi och fika innan han åkte till köpcentret.
    Ok egentligen inget konstigt. Dom har 14 mil hit och dom brukar åka till vår stad och handla ibland eftersom dom bor på en liten ort som man missar centrum på om man blinkar när man kör igenom *typ*...
    Men han är inte den morgonpiggaste, så vi misstänkte att det nog låg något annat bakom.
    Jag hade migrän i fredags så vi svarade helt enkelt att jag hade migrän och att vi nog inte orkade besök. Men gärna en annan dag och att vi kunde höras på morgonen ifall att jag kände mig bättre.

    Sen började vi fundera, jag sa att "det där är nog din svensexa som är på väg..." och när vi fick ett sms som sa "Hoppas hon mår bättre i morgon då ;) " så kände vi att Jo det är nog så... frågan var bara om dom skulle samköra oss eller bara ta honom...
    Det blev att glömma migränen och panikstäda. Jag hade bakat innan jag fick migrän, vi hade inte diskat efter middagen och köket såg ut som ett bombnedslag. Vi skulle ju ta det dagen efter eftersom jag inte mådde bra liksom...
    Panikröj - panikdisk och sen slänga oss i sängen så vi kunde upp tidigt och duscha samt hinna ut med hunden och äta frukost.
    Vi gick upp och duschade, sen slängde sambon iväg ett sms innan vi gick ut med hunden och skrev att "hon mår bättre i dag, när kommer du?"
    När vi kom hem efter 25 min morgonpromenad så hade vi svaret "bra, vi kommer om 30 min" - skickat för 24 minuter sen...

    Hmm... Vi??? Inte Han...
    Här växte funderingarna  ännu mer.
    När dom kom så var det båda våra tärnor + båda marskalkerna (alltså sambons bröder och deras flickvänner)... Efter frukost, kaffe och lite sånt så fick jag ta med en osthyvel och en halv tandpetare och följa med tjejerna.
    Sambon fick ta med en potatisskalare och en liten burk och följa med killarna som skulle till "den där affären", vilket visade sig vara systemet där dom köpte lite vin...

    Sen sammanstrålade vi allihopa på ett ställe för att köra go-cart.
    Resterna efter min migrän uppskattade inte riktigt motorvrålen och däckskriken, så jag fick hoppa av efter 3 uppvärmningsvarv. Men tjejerna gav sig rätt fort då också och följde med mig hem för att vila lite och rasta hunden innan lunch och avfärd till "nästa uppdrag". - Som visade sig vara make upp på Makeupstore inför kvällens middag på restaurang. Dom blev också sminkade och så fick vi plocka våra produkter :)
    Medans dom sminkades fick jag en tavelduk och uppmanades att måla en bild av min blivande med hjälp av 2 penslar, lite vattenfärger (8 st) och två tuschpennor... Hmm vattenfärg och tavelduk går inte så bra ihop, men efter lite pillande så fick jag till en bild.

    under tiden så var killarna och bowlade. Dom åt sin mat i en park också, och hade lite picknick, där fick sambon måla sin bild av mig med exakt samma utrustning (han kan inte rita en streckgubbe ens så ni kan tänka er hur det såg ut ;P )

    När vi sammanstrålade hemma så fick vi duscha av oss lite försiktigt och så fixade ena tärnan mitt hår... Sen bar det av till restaurangen. God mat, gott vin och trevligt sällskap :)

    Sen åkte vi hem och drack vin, drinkar och spelade sällskapsspel halva natten.
    Precis vad vi hade önskat oss...
    enda problemet var ju att vi faktiskt inte hade tid... så nu lär vi lägga på en rem och jobba in lite tid ;)
    Men det var helt klart värt det...

    Ena tärnan som har lite svårt att sitta still, passade på att stryka de flesta av linneservetterna i alla fall. Så nu blev det gjort :)
    låter som ett toppenupplägg! Skönt att dom kände av vad ni tyckte var ok! :D
  • längtaar

    Alltså, jag läste inte alla inlägg.. men vad är det för vänner man har om man tror att man ska få sälja kyssar eller bli
    helt utskämd?
    Jag fick tävla i femkamp med mina vänninor, softa på relaxavdelningen, äta trerätters och dansa på vanligt
    uteställe.. På min höjd blev jag utsläppd i en hamsterboll på en sjö, men det vara bara dem som såg..
    Skulle inte uppskatta att bli utskämd på något sätt.. och det vet dem. Därför arrangerad de något trevligt åt
    mig som jag uppskattade till en miljard procent. Det måste inte vara något hemskt. Jag är bara glad att jag har så
    fina vänner så att de faktiskt fixade något åt mig. en av de bästa kvällarna jag haft :)

  • Future Mrs S
    längtaar skrev 2011-08-28 21:20:21 följande:
    Alltså, jag läste inte alla inlägg.. men vad är det för vänner man har om man tror att man ska få sälja kyssar eller bli
    helt utskämd?
    Jag fick tävla i femkamp med mina vänninor, softa på relaxavdelningen, äta trerätters och dansa på vanligt
    uteställe.. På min höjd blev jag utsläppd i en hamsterboll på en sjö, men det vara bara dem som såg..
    Skulle inte uppskatta att bli utskämd på något sätt.. och det vet dem. Därför arrangerad de något trevligt åt
    mig som jag uppskattade till en miljard procent. Det måste inte vara något hemskt. Jag är bara glad att jag har så
    fina vänner så att de faktiskt fixade något åt mig. en av de bästa kvällarna jag haft :)
    endel vänner tror liksom att det "hör till" att förnedra och att ju värre man gör det desto bättre kompis är man, fråga mig inte hur dom kan tänka så men endel gör verkligen det.. :S :S 
  • Chicita
    Future Mrs S skrev 2011-08-29 10:21:05 följande:
    endel vänner tror liksom att det "hör till" att förnedra och att ju värre man gör det desto bättre kompis är man, fråga mig inte hur dom kan tänka så men endel gör verkligen det.. :S :S 
    Precis...
    Jag hade ju en kompis som fått för sig att hon skulle "hämnas" sin möhippa på mig. Trots att hon fick en hippa som hon bett om och jag absolut inte ville ha en sån hippa...
    Borde inte hon varit glad över att vi gjorde en sån hippa som hon ville ha, och därför försöka ge tillbaka en som jag ville ha?
    Nej nej... Här ska det "hämnas" och "förnedras" osv...
    Vilket innebär att jag inte direkt är vän med henne längre... 
  • bruden
    S2011 skrev 2011-08-20 16:38:17 följande:
    Jag avsade mig möhippa, har verkligen ingenting till övers för den typen av jippo och är tacksam för att jag inte behövde vara med om nåt sånt. 
    Detsamma här. Jag sa klart och tydligt ifrån till de få som visste att vi skulle gifta oss. Jag hade ingen på första bröllopet heller och ser absolut inget roligt i det. Hade någon ändå försökt ha möhippa hade de fått göra det utan mig. 
  • Milla 1979

    Fick ingen möhippa, har delade känslor inför detta. Glad för jag ville verkligen INTE ha en möhippa där man blir utsatt för dårgrejer. Men jag kan erkänna att jag blev lite besviken att det inte ens blev en mysig tjejmiddag hemma hos någon...
    Pratade med mien släkting 3-4 veckor innan bröllopsdagen och hon frågade MIG när möhippan skulle bli av!
    Öööh, jaha vad ska man svara på det? Fattade direkt att det inte skulle bli någon. När jag pratade med mamma om det så sa hon att det var svårt att få ihop folk så tätt inpå och mitt i semestern. Vad då tätt inpå, inbjudan skickades, 3,5 månad innan, i våras?  Någon kväll kunde de väl hittat?
    Ledsen oxå för att jag slet som ett djur helt själv förra året med en möhippa, som jag själv känner att jag inte skulle/borde hållt i egentligen. Dessutom hjälpte min man som skulle vara toastmaster åt brudparet.

  • blivandefruAson

    Först och främst, vilken underbar möhippa det lät som. Sådär överraskande verkligen, synd bara på migränen..

    Jag har redan haft ett snack med den vän som för längesen har paxat för att hålla i möhippan (trots att jag inte ens då var förlovad..) nu vet hon inte att vi ska gifta oss än men jag har ändå dragit lite riktlinjer för henne och gjort klart för henne att ska det bli någon försäljning av något slag så går jag hem.
    Hon kontrade med att om det blir flygning eller fallskärmshopp så säger hon upp bekantskapen. (Det är så skönt med en vänskap där det är högt i tak.)

    Jag har aldrig förstått det där med förnedring som får den blivande bruden att nästan gråta..

  • AlwaysAndForever2012

    Oh, en tråd för mig. Jag vill heller inte ha en möhippa eller blivande maken en svensexa. Som sagt så kan man inte lita på vad de gör. Lite skämmas kan man väl göra, men det finns ju gränser, men frågan är hur mycket folk förstår gränserna. Hur väl de känner att vi har våra gränser så att säga.
    Vi tänkte skriva med nåt om detta på hemsidan. Men har ni något tips hur man avsäger sig det så det verkligen inte några. vi har dessutom en 1åring nu, som runt bröllopet kommer vara 1.5. Vi vill gärna inte åka ifrån henne och inte kul om en får svensexa och den andra inget osv eller att de ska göra sådant där som nån skrev ovan - sälja pussar osv. Avskyr när de ska blanda in andra tjejer/kilalr när det är folk som ska gifta sig. Då rör man liksom inte motsatta könet.

    Jag skulle kunnat tänkt mig nåt roligt kvällsmys med oss båda. om de hade bjudit ut oss ihop på nåt..kanske bowling..haha..eller sjunga in en låt i ihop i en studio eller nåt sådant kul :-9

    Har ni tips på hur man kan skriva?

  • Chicita
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-09-13 21:18:14 följande:
    Oh, en tråd för mig. Jag vill heller inte ha en möhippa eller blivande maken en svensexa. Som sagt så kan man inte lita på vad de gör. Lite skämmas kan man väl göra, men det finns ju gränser, men frågan är hur mycket folk förstår gränserna. Hur väl de känner att vi har våra gränser så att säga.
    Vi tänkte skriva med nåt om detta på hemsidan. Men har ni något tips hur man avsäger sig det så det verkligen inte några. vi har dessutom en 1åring nu, som runt bröllopet kommer vara 1.5. Vi vill gärna inte åka ifrån henne och inte kul om en får svensexa och den andra inget osv eller att de ska göra sådant där som nån skrev ovan - sälja pussar osv. Avskyr när de ska blanda in andra tjejer/kilalr när det är folk som ska gifta sig. Då rör man liksom inte motsatta könet.

    Jag skulle kunnat tänkt mig nåt roligt kvällsmys med oss båda. om de hade bjudit ut oss ihop på nåt..kanske bowling..haha..eller sjunga in en låt i ihop i en studio eller nåt sådant kul :-9

    Har ni tips på hur man kan skriva?
    Vi gjorde helt enkelt så här att vi skrev ut under rubriken Svensexa:
    Brudgummens önskemål om svensexa
    Jag vill helst bara göra något kul med några vänner, kanske åka gocart eller någon annan aktivitet och så en skön kväll med god mat och gott vin i goda vänners lag. 
    Men jag blir lika glad om det inte blir någon svensexa alls. 

    Och så här blev det:
    (här ska det in en beskrivning om hur det blev, men det gick inte att uppdatera sidan som det skulle göra)

    Och under rubriken Möhippa gjorde vi samma sak.
    Vi beskrev alltså tydligt vad vi ville och lämnade rum för "hur det blev". Vilket innebar att alla som läste på hemsidan skulle sen få kunna läsa om det inte blev enligt våra önskemål. (vilket satte lite press på dom som sen ju arrangerade det ;)  ) 
Svar på tråden Det blir nog ingen möhippa och svensexa för oss :D