• Mace
    Äldre 19 Aug 15:16
    3657 visningar
    3 svar
    3
    3657

    Vårt trädgårdsbröllop

    Måste bara få dela med mig av lite erfarenheter från vårt bröllop.

    Vi hade vigseln i kyrkan och sedan festen hemma i trädgården med cirka 100 gäster. Vi hade sådan fantastisk tur med vädret så det var nästan overkligt. Lite mulet på förmiddagen och strålande sol på kvällen.

    Dagen började med frukost för tärnor och marskalkar på olika ställen, sedan sågs vi och tog kort tillsammans och åkte till kyrkan ihop. Vigseln var jättefin och naturligtvis var vi rätt nervösa. Min slöja var dessutom lite väl lång (det ser lite ut som en spökbrud på de första bilderna tycker jag ) så det var fruktansvärt varmt därunder när vi väntade på själva vigselakten.

    Efter kyrkan åkte gästerna med buss hem till oss och vi åkte båt (en helt  vanlig motorbåt). Här var en miss i och med att folk dels gick rätt fort från kyrkan för att de fick för sig att det var bråttom och dels att många helt struntade i bussen (och det vi förberett på den) och hellre åkte med dem som hade bil. Lite tråkigt, för när folk kom fram hamnade de då på "fel ställe" i trädgården, så toastmaster fick jaga ned dem till rätt ställe. Tips för de som har både buss och bil är alltså att be bilarna åka EFTER bussen. 

    När vi kom av hade alla gäster fått en varsin björkkvist som de höll upp så det blev en tunnel för oss att springa i. Billigt och kul!

    Därefter välkomstdrink i glasburkar och sedan fikabuffe.

    Efter det var det dags för tre aktiviteter som gjordes med det bord man satt vid. Tipspromenad om gästerna (typ "Bruden åkte  runt Sverige med en av sina vänner, hur åkte de?" och så ett poäng för rätt svar och ett poäng om man visste vem det gällde), diktverkstad (dra tio ord och skriv en kärleksdikt) och fotostation där folk blev fotade med ramar och/eller svarta tavlor (de korten blev superbra, otorligt hur mycket mer avslappnade folk blev när de hade något att hålla i! Vi skrev ut korten direkt och satte upp inne i mattältet.)

    Under tiden hade vi ett band som spelade, och de kunde stå ute och spela medan folk minglade i trädgården och därefter var det mat.

    Middag blev jättebra, men som vanligt drog den ut väldigt mycket på tiden. Det var lite synd, men inte så mycket att göra åt. Ett tips till att som skall vara toastmasters är att lägga så många tal som möjligt i början av middagen, för alla bröllop jag varit på har slutat med sådär fem-tio tal på raken på slutet.

    Efter maten blev det mer live-musik (tyvärr fick vi korta ned den eftersom vi var så sena),  tårtätning (jättefin våningstårta från Ica Maxi), brudvals och sedan disco. 

    Innan det var dags för hemresa fick alla ett varsitt stearinljus och så gick alla ned till sjön där det var fyrverkeri och sedan åkte vi och strax därefter bussen.

    En helt fantastisk dag!!

    (Även om jag måste erkänna att jag är lite perfektionist och tyvärr bäst minns det som blev glömt eller inte fungerade...)



     





     

  • Svar på tråden Vårt trädgårdsbröllop
  • anders­son197­0
    Äldre 19 Aug 15:18
    #1

    Så fint, allting. Finfin tårta..sa du ICA maxi? Mysigt med ljusen på kvällen. Grattis!

  • Mace
    Äldre 19 Aug 15:39
    #2

    Japp, tårtan var från ICA Maxi i Karlstad. Jättetrevlig tjej som hette Amanda.

    Några fler bilder... (sorry, kan inte låta bli)








     


     
  • raring
    Äldre 31 Aug 19:56
    #3

    Jättegrattis!

    Hemskt fina bilder - och vilka bra pyssel! Gillar idén med ramarna skarpt!!

    All lycka!

Svar på tråden Vårt trädgårdsbröllop