• saxomanix

Frågan ang. festlokal-bokning/Betalning i förväg

Hej!
    jag har en kort fråga som ni kanske kan hjälper mig med - igår fick vi bokningskontraktet från festlokalen. Jag visste att de vill ha en visst summa i förväg, det är helt ok men så står det på pappret att de vill ha nästan 10000sek NU (hela festen går på circa 90T) och 75% av summan 14 dagar INNAN själva festen? Vi kommer gifta oss i juni så det är ju väldigt tidigt???

Är det vanligt???? Jag menar, jag är inte från Sverige, men hemma hos mig så betalar man lite i förskott och sedan stora summan EFTER festen (på restaurangen betaler man ju inte heller innan man har fått maten?)

Dessutom fanns det inga detaijer om vad som ingår i paketpriset. Typ, det står att blomsterdekorationen ingår men jag har ingen aning om jag får beställa vad som helst eller om det finns nåt max-pris osv.

Jag är lite missnjöd, vi kommer ju betala jätte mycket pengar för festen och måste dessutom organisera allt från utlandet - då måste jag kunna lita totalt på folk där!

Jag skickade ett mejl nu men är nästan på väg att tacka nej . Men då blir det inget bröllop i Sverige fast vi berättade det redan till några vänner   Tycker att det är lite pinsamt att baka med hela planeringen.

Kanske finns det nån som kan berätta om deras regler är okej eller lite konstiga? Tack!

• Svar på tråden Frågan ang. festlokal-bokning/Betalning i förväg
  • Freakie

Kan inte svara på hur det brukar vara, kan bara berätta hur vi hade det...

Vi fick betala 5000 i förskott, ca 1 vecka innan bröllopsfesten. Resterande summa kom med en faktura på posten 1 vecka efter bröllopet och vi fick 30 dagar på oss att betala det.

I vårt fall så hade vi öppen bar vilket innebar att vi inte visste den exakta totalsumman förrän efter bröllopet. Kommer ni att köra på något fast pris? Hur kan de annars veta exakt vad kostnaden blir?

• hysch

Vi kommer betala hela lokalkostnaden ca 2 månader innan. Nu är dte dock en viss skillnad eftersom vi bara hyr en lokal och fixar mat och dryck själva.

• fru2011kanske

Vi betalade 50% vid bokning och resterande 50% två månader innan, och jag tyckte att det kändes lite obehagligt att betala så mycket så långt innan, men det gick bra

• Aniara4

Vi betalade 3000:- vid bokningen och resten kommer vi att få faktura på i efterhand.

• Moemoe

Vi betalade också en summa vid bokningen (10 % tror jag det var) och sedan resten en vecka innan festen. Om du är osäker på vad som ingår så maila och fråga och säg att du vill ha en offert med allt som ingår innan ni betalar en bokningsbekräftelse. Då vet ni att ni är överens om allt och att det inte blir några missförstånd.

Kärlek!
Svar på tråden Frågan ang. festlokal-bokning/Betalning i förväg