• plankton

    Vet inte hur vi ska lägga upp vigselakten. 2 alternativ!

    Vi ska ha en borgerlig vigsel utomhus och vi har 2 vänner som ska sjunga och min mamma ska läsa en dikt.


    Hur skulle ni göra:


    1. Kompis sjunger när vi kommer


    Vigselakt blalblalbla, ja, ja, nu är ni gifta, blablabla


    Mamma läser en dikt


    Kompis sjunger


     


    2. Kompis sjunger när vi kommer


    Mamma läser en dikt


    Vigselakt


    Kompis sjunger


     


    Vilket alternativ tycker ni?

  • Svar på tråden Vet inte hur vi ska lägga upp vigselakten. 2 alternativ!
  • JNT

    Alternativ 2! Då bygger ni upp lite mer stämning innan det är dags för vigseln. :)

  • chesa

    Jag ska också gifta mig borgeligt och utomhus därför svarar jag på den här tråden..
    Jag hade nog valt nr1 men jag hade nog tagit bort nån av de sista delarna, antingen mamma, eller kompis sjunger.
    Men annars skulle jag ha som dig : Kompis sjunger när vi kommer, vigselakt och sen kompis sjunger igen.

  • Pinkgrape

    Jag hade inte valt bort någon av delarna. Vi hade kyrklig vigsel och hade ungefär såhär, i stora drag.

    - Ingångsmusik
    - Psalm
    - Prästen pratade
    - Solosång
    - Tärna & marskalk läste varsin bibeltext
    - Frågor, ringväxling, löften
    - Solosång
    - Någon bön och knäböjning
    - Psalm
    - Vigseltal
    - Utgångsmusik

    Ja, allt är inte upptaget här, så det var ännu fler inslag i vigselprogrammet. Trots allt det, och vi tyckte att det var rätt mkt, så kändes själva vigseln kort. Det gick snabbt (ca 30min) och jag ångrar i efterhand att vi inte krämade in ytterligare några moment.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • JNT

    Ska också gifta mig borgerligt, så jag kan berätta lite hur vi har tänkt oss:


    - Ingångsmusik


    - VF hälsar alla välkomna


    - Solosång


    - VF håller ett kort vigseltal, läser eventuellt en dikt


    - Vigselakt med löften och ringväxling


    - Solosång


    - VF avslutar


    - Utgångsmusik


    Räknar med att detta kommer ta ungefär 30 min.


    Hoppas det kan bidra med lite inspiration!


     


     

  • plankton

    Jag tror inte det blir för mycket eftersom en borgerlig vigselakt är ca 1,5 min så tror jag inte det blir för många inslag.


     


    chesa skrev 2011-08-19 10:16:50 följande:
    Jag ska också gifta mig borgeligt och utomhus därför svarar jag på den här tråden..
    Jag hade nog valt nr1 men jag hade nog tagit bort nån av de sista delarna, antingen mamma, eller kompis sjunger.
    Men annars skulle jag ha som dig : Kompis sjunger när vi kommer, vigselakt och sen kompis sjunger igen.
  • plankton

    Tack! Då blir det alternativ 2 Jag hoppas bara att det inte blir för kort. Blir lite orolig nu när jag ser vissa av era andras ceremonier...

  • Cantaton

    Ja, jag säger också tvåan :) Och det kommer att bli perfekt så som ni har tänkt det. Oroa dig inte över vad andra gör. Det ni tänker om er vigsel är bäst för er!

  • JNT

    Äsch, det är ju fördelen med borgerlig vigsel - man får göra som man vill!! :)

Svar på tråden Vet inte hur vi ska lägga upp vigselakten. 2 alternativ!