Solist, hur funkar det?
Har förstått att en kyrklig vigsel ofta inkluderar 2-3 solosånger och då undrar jag om församlingen brukar han någon solist för detta ändamål eller om det är något man skall leta upp själv? Vart bör jag leta i så fall?
Har förstått att en kyrklig vigsel ofta inkluderar 2-3 solosånger och då undrar jag om församlingen brukar han någon solist för detta ändamål eller om det är något man skall leta upp själv? Vart bör jag leta i så fall?
Vi har en solist och en kille som kompar henne (de jobbar ihop med musiken)
Sen har vi såklart en kantor i kyrkan som kommer spela psalmerna.
För oss är musiken viktig och valde då att ha en etablerat sångerska.
Du kan finna många via nätet eller som Aleta skriver kan du hitta flera här på BT.
Lycka till!
Du kan leta själv, men du kan förstås även fråga kantorn/organisten i kyrkan om de känner till någon att rekommendera, för även om de inte har några "egna" så har de säkert jobbat med flera stycken tidigare.
Vi hade en "egen". En vän till en vän som är duktig på att sjunga. Man kan dock leta lite överallt efter en solist om man vill ha det, tex Blocket, Facebook, anslagstavlor, höra sig runt bland vänner och bekanta, musikskolor och på musiklinjen på gymnasiet osv.
Till skillnad från vad Aleta skriver, så fick vi veta från "vår" präst och övrig personal i församlingen/kyrkan där vi vigde oss att det hör till vanligheterna att man har 1-3 (vanligast 2) solosånger. Man kan fråga där man ska viga sig om de har någon musiker som kan sjunga och kanske kan ställa upp, eller om de kanske har någon kör i kyrkan där man kanske kunde få kontakt med någon. Tror dock inte att det hör till vanligheterna att kyrkan har en solist som är till för att sjunga på tex bröllop.
Jag håller snarare med Aleta - jag tror att det är vanligare att vigseln är utan solosånger. Hur som helst så är det dels inget som ingår i vigseln (vilket däremot 2-3 psalmer gör) och därför också något som ni som brudpar kan välja själva. Det behöver inte vara solosånger på en vigsel!
Kyrkan har inte anställda solister som sjunger på bröllop, dop och begravningar, men oftast har kyrkomusikern koll på någon eller några i regionen som kan komma och sjunga eller spela. Så mitt tips är att ni hör med kyrkomusikern om han eller hon har några bra tips!
Jag var på ett bröllop där församlingen hade fixat en solist... Och det var FRUKTANSVÄRT! Personen i fråga kunde inte alls sjunga! Dom kan inte ha lyssnat på henne innan vigseln...
Nu förstår jag inte ens varför dom la det på församlingen att fixa när dom har så många bra musiker i släkten som säkert hade ställt upp gratis.
Det värsta vara att hon även skulle leda de gemensamma sångerna. Och jag och mina musikbegåvade släktingar tog i som bara tusan för att överrösta henne... :P
Usch! Vd sånna tillfällen är man lessen att man inte är tondöv! :P