• Januaribruden

    Hur mycket förväntas man lägga på bröllopspresent?

    Ska på bröllop snart och det är en vän till mig som gifter sig, men ingen nära vän. Vi sparar massor och har inte mycket över. Var jobbigt att betala möhippan tom. Dem har önskat sig bidrag till bröllopsresan och vi skulle vilja lägga 500 kr men är det aldeles för lite? Eller försåtr dom? De har säkert lagt 2-3000 på oss (mat och dryck på deras bröllop)
    Tacksam för svar!


  • Svar på tråden Hur mycket förväntas man lägga på bröllopspresent?
  • Bettina

    Vi fick 500kr av de flesta, några la 200 kr.
    Blev jätteglad för det 

  • ElinFalk85

    Hej!
    jag är själv student (fattig) och skulle inte lägga mer än så på en present. 500kr är väldigt mycket pengar för mig.
    när jag och min blivande gifter oss ska vi också önska oss pengar. jag vet att några av dom somkommer inte har det så bra ställt, själva studenter t ex, så då förväntar jag mig inte så mkt pengar. av mina föräldrar förväntar jag mig mer eftersom dom har det bra ställt.

    hur mkt dom väljer att lägga per person är upp till dom.

  • Silketuss

    Om man kräver av sina gäster, att de ska lägga mer än de själva anser sig har råd med, så kräver man alldeles för mycket. Oavsett om det handlar om familj, nära vänner eller bekanta... En gåva är alltid en gåva, och det är inte mottagaren som bestämmer vad som är rimligt, det gör givaren. Femhundra är fullt tillräckligt, tycker jag. Förhoppningsvis är brudparet så väl uppfostrade, att de inte visar eventuellt missnöje med er gåva, iaf. För det vore verkligen väldigt ouppfostrat att göra det. 

  • fru2011kanske

    Vad bra att du fick hjälp i tråden!
    Vi gifte oss för en vecka sedan och 500kr/par var nog snittsumman bland vännerna ch det blev jag superglad över!! Vi fick ihop till en drömresa till NY, med fickpengar och allt, och jag hoppas mina vänner känner att de är delaktiga i att ge oss en upplevelse vi inte har råd att fixa själva! Och alla som bidrog med pengar, oavsett hur mycket, var ju med och bidrog!

  • Kattpoet

    Man ger efter sin  ekonomis  förmåga och inte mer och om nu bruden skulle bli sur för att ni ger 500 kr så är hon inte en person ni ska ha i vänkretsen.

    Vi fick 100 kr av en vän, vi visste att det var mer än det paret hade råd med,  vi tackade  och var väldigt glada för vad  vi fick och sedan så såg vi till att de fick med sig hem  godis till barnen eftersom vi visste att det blev nog inget lördagsgodis för det ungarna på ett pga oss.

     

  • Ihöst
    Kattpoet skrev 2011-08-27 10:46:15 följande:
    Man ger efter sin  ekonomis  förmåga och inte mer och om nu bruden skulle bli sur för att ni ger 500 kr så är hon inte en person ni ska ha i vänkretsen.

    Vi fick 100 kr av en vän, vi visste att det var mer än det paret hade råd med,  vi tackade  och var väldigt glada för vad  vi fick och sedan så såg vi till att de fick med sig hem  godis till barnen eftersom vi visste att det blev nog inget lördagsgodis för det ungarna på ett pga oss.

     
    Vad söta ni verkar vara =)
  • lyckliga jag

    Det är ingen glädje att få pengar eller presenter som är värt så mycket att man vet att de som gav det kanske inte har råd med.
    Det man ger någon ska istället komma från hjärtat.
    Jag vet att när jag gifter mig nästa år så är det ett par som inte har råd att ge något pga arbetslöshet och sjukdom, men jag är glad att dom kommer och vill vara med på våran dag. Det är vänskap för mig och det är värt så mycket mer.

  • Kattpoet

    Ihöst vi gör så och hoppas när vi inte har pengar folk gör samma sak för oss och hitintills har det funkat.

  • Syrinx
    lyckliga jag skrev 2011-08-27 11:28:01 följande:
    Det är ingen glädje att få pengar eller presenter som är värt så mycket att man vet att de som gav det kanske inte har råd med.
    Det man ger någon ska istället komma från hjärtat.
    Jag vet att när jag gifter mig nästa år så är det ett par som inte har råd att ge något pga arbetslöshet och sjukdom, men jag är glad att dom kommer och vill vara med på våran dag. Det är vänskap för mig och det är värt så mycket mer.
  • Ihöst
    Kattpoet skrev 2011-08-27 14:09:06 följande:
    Ihöst vi gör så och hoppas när vi inte har pengar folk gör samma sak för oss och hitintills har det funkat.
    Självklart, alldeles rätt tänkt! =) Tyckte att det med godis till barnen var så gulligt tänkt.
  • Kattpoet

    Det ger jag till barn som inte förväntar sig det,  barn som har föräldrar som sätter sig i skuld bara för att  ge barnen allt får inte sån behandling.

    Och jag gillar de två barnen  jätte mycket. 

  • Lysdioda

    Om du vet var de ska åka på resa så kan du hellre växla in en summa pengar i den valören, och då kan du välja att få jämna snygga sedlar i stället.

    Jag tycker 500 kr är mycket, särskilt om man varit med och möhippat och ska lägga ut pengar på boende, taxi och resa.

    Men, vi var väldigt förvånade över att så många var så generösa när vi gifte oss, vi hade dessutom skrivit i inbjudan att vi mest av allt önskade att alla kom och var med på festen och gav oss det som minne.

    Tanken med en pengagåva är dock ALDRIG att den ska täcka vad man tror att ens plats kostar, så mycket har jag förstått av Magdalena Ribbing.

Svar på tråden Hur mycket förväntas man lägga på bröllopspresent?