• Januaribruden

    Hur mycket förväntas man lägga på bröllopspresent?

    Ska på bröllop snart och det är en vän till mig som gifter sig, men ingen nära vän. Vi sparar massor och har inte mycket över. Var jobbigt att betala möhippan tom. Dem har önskat sig bidrag till bröllopsresan och vi skulle vilja lägga 500 kr men är det aldeles för lite? Eller försåtr dom? De har säkert lagt 2-3000 på oss (mat och dryck på deras bröllop)
    Tacksam för svar!


  • Svar på tråden Hur mycket förväntas man lägga på bröllopspresent?
  • Bettina

    Vi fick 500kr av de flesta, några la 200 kr.
    Blev jätteglad för det 

  • ElinFalk85

    Hej!
    jag är själv student (fattig) och skulle inte lägga mer än så på en present. 500kr är väldigt mycket pengar för mig.
    när jag och min blivande gifter oss ska vi också önska oss pengar. jag vet att några av dom somkommer inte har det så bra ställt, själva studenter t ex, så då förväntar jag mig inte så mkt pengar. av mina föräldrar förväntar jag mig mer eftersom dom har det bra ställt.

    hur mkt dom väljer att lägga per person är upp till dom.

  • Silketuss

    Om man kräver av sina gäster, att de ska lägga mer än de själva anser sig har råd med, så kräver man alldeles för mycket. Oavsett om det handlar om familj, nära vänner eller bekanta... En gåva är alltid en gåva, och det är inte mottagaren som bestämmer vad som är rimligt, det gör givaren. Femhundra är fullt tillräckligt, tycker jag. Förhoppningsvis är brudparet så väl uppfostrade, att de inte visar eventuellt missnöje med er gåva, iaf. För det vore verkligen väldigt ouppfostrat att göra det. 

  • fru2011kanske

    Vad bra att du fick hjälp i tråden!