• Äldre 15 Aug 14:34
    6430 visningar
    6 svar
    6
    6430

    Vi ska byta till ett nytt gemensamt efternamn, TIPS TACK :)

    Hej, vi har tänkt att byta efternamn till ett helt nytt gemensamt då vi gifter oss, eftersom mitt efternamn är lite vanligt och tråkigt, men min blivande makes efternamn är egentligen från hans styvpappa. Vi känner inte riktigt att vi vill ha det efternamnet, även om det är fint och speciellt, för det har egentligen inget bindande till just oss. Vår dotter är också 1år nu och vi vill passa på att byta innan hon väl börjar bli medveten om sitt namn. Det är ju en identitet och vi vill inte förvirra henne sen.
    Nu är det så att vi behöver massa förslag på nya efternamn Har jättesvårt för att komma på något.
    Inget vanligt svensson,eriksson osv. men heller inget absolut för konstigt modernt.
    utan nåt mitt i mellan Gärna fint att skriva.
    Har ni förslag?

  • Svar på tråden Vi ska byta till ett nytt gemensamt efternamn, TIPS TACK :)
  • Albatr­ossan
    Äldre 15 Aug 14:41
    #1

    Vad heter ni nu då?
    Jag läste om några som hette typ Johnsson och Petterson som slog ihop sina och bildade nya namnet Jopevi. Johnsson, Pettersson, vi. Det var väl gulligt!

  • fru201­1kansk­e
    Äldre 15 Aug 14:41
    #2

    Ett tips är att titta lite vilka namn som finns längre bak i släkten.

  • anders­son197­0
    Äldre 15 Aug 14:45
    #3

    Har du några förslag alls på vad det kan innehålla?
    Kvist, Gran, Skog; Stjärna, Sol eller nåt alls?

  • anders­son197­0
    Äldre 15 Aug 14:46
    #4

    Pst...har för mig att det finns en sida, hos de man gör sin namnändring/ söker om nytt, ska ha en lista på lediga namn....

  • anders­son197­0
    Äldre 15 Aug 14:48
    #5
  • Äldre 15 Aug 15:12
    #6

    Svarar alla hittills på ett här:

    Ohh, va konstigt det kommer kännas att byta namn överhuvudtaget man blir nervös att man kommer ångra sig, men vi vill ju verkligen ha samma namn hela fmailjen och tycker inte styvpappans passar oss just.
    jag heter faktiskt eriksson. så lite trökigt.

    ja att sätta ihop namnet skrev en polare också..fast e klart då kommer ju hans nuvarande efternamn med ändå..
    men va lite fräckt med vi i...

    ja du..får fråga blivande maken om vad han känner för att ha med för stil i namnet..

    Ska kolla den sidan som skrevs med förslag..men nu vaknade lilltjejen får bli senare..

Svar på tråden Vi ska byta till ett nytt gemensamt efternamn, TIPS TACK :)