• Anonym

Inte inbjuden till möhippan.

Jag måste bara få skriva av mig..

En av mina närmaste vänner ska gifta sig, i fredags fick jag sms från hennes blivande man om att hennes syster ska ordna möhippa men har inte mig på facebook och därför har jag inte fått någon inbjudan.
    Jag får veta det här två veckor efter osa och med två veckors varsel. Möhippan ska inte hållas i närheten utan det är lång resväg, och dagen efter ska jag på dop (vilket jag givetvis hade kunnat tacka nej till om jag hade fått veta om möhippan i tid..).
    Jag blir så besviken och försöker att skriva ett mail till den ansvariga för möhippan men det blir bara argt och dåligt formulerat.
    Jag vill inte belasta den blivande maken med detta, då jag anser att det inte är på hans ansvar att se till att tärnan bjuder in alla.
    Och jag blir så ledsen och irriterad över att vuxna människor använder argumentet att vi inte är vänner på facebook, och tycker att det är helt rimligt.

Tack för att du läste, har du några tips så mottager jag dessa tacksamt.  

• Svar på tråden Inte inbjuden till möhippan.
  • Fröken Emma

Skönt att ni iaf fått kontakt, men det försvarar henne inte. Även om dom allra flesta har fb så är det inte ALLA!
    Hoppas hon har lärt sig att inte vara så trångsynt!

• passionsblomman

Jag tycker det är så otroligt synd och onödigt att den här typen av historia verkar upprepa sig jämt och ständigt nuförtiden!

Det enda jag kan tänka mig som förklarar hur allt skruvats till något helt annat än det från början var, är följande:

Vi gifter oss senare i livet numera. Då har vi större och mer spridd krets av människor som ingår bland våra vänner och nära. Fler kockar gör att det underlättar om en eller ett par tar huvudansvar  och dessutom verkar det utomlands vara så att det hör till "Tärnuppdraget" att se till att hippa fixas.

MEN det är ju -som redan sagts-inte alls så det är "man gör". "Man" drar alla vänner tillsammans ihop en överraskningsfest för sin väninna-hon har inte ett smack med saken att göra och verkligen inte någon bestämmanderätt medelst lista. Den där listan har väl tillkommit då man börjat be gummen om hjälp för att få tag i varandra, och då har brudarna börjat hjälpa gummen mad sin egen lista.

En tråkig förändring tycker jag, då folk ofta sitter och upplever sig "oinbjudna" till något de själva borde varit med och ordna. Och brudar nojjar, surar och petar i vilka som ska vara med och inte-fast detta är en av de få saker runt bröllopet som detfaktiskt inte skulle behöva bry sig om alls.

Att man sedan kan bli utanför för att man inte har FB, är ju något som skulle kunna hända i vilket sammanhang som helst, och det kräver kanske en del nytt inom vett och etikett runt hur vi tycker att man ska informera och hur mycket besvär man ska orka göra sig i olika lägen. Jag tycker folk messar i lägen där jag absolut själv skulle åtminstone ringa upp osv. Det är ett intressant ämne och jag tror det är rätt olika beroende på bla ålder hur man tänker där.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Anonym (Ledsen)

Nästan samma sak hände precis idag. Vi är 3 tjejer som umgåd jättemycket när vi kan. Jag bor utomlands och kan inte bara åka hipp som happ, men såklart ville jag vara med på hippan. Nu har jag precis fått reda på av den andra tjejen i gänget att en av brudens andra kompisar (hade inte någon aning om vem som skulle fixa hippan, eller om det ens skulle bli en med tanke på att bröllopet var väldigt hastigt ordnat) om att hippan är den 10e, och jag kan inte boka om mitt flyg som är den 14e. Vet att det inte är brudens fel men jag känner mig bara så jäkla utanför. har liksom ingen lust o ha henne som tärna på mitt bröllop senare nästa år då jag inte kommer vara någonting på hennes bröllop. känns lite barnsligt o tänka så men men

• Syrinx
    Anonym (Ledsen) skrev 2011-08-27 14:07:41 följande:
    Nästan samma sak hände precis idag. Vi är 3 tjejer som umgåd jättemycket när vi kan. Jag bor utomlands och kan inte bara åka hipp som happ, men såklart ville jag vara med på hippan. Nu har jag precis fått reda på av den andra tjejen i gänget att en av brudens andra kompisar (hade inte någon aning om vem som skulle fixa hippan, eller om det ens skulle bli en med tanke på att bröllopet var väldigt hastigt ordnat) om att hippan är den 10e, och jag kan inte boka om mitt flyg som är den 14e. Vet att det inte är brudens fel men jag känner mig bara så jäkla utanför. har liksom ingen lust o ha henne som tärna på mitt bröllop senare nästa år då jag inte kommer vara någonting på hennes bröllop. känns lite barnsligt o tänka så men men
    Jag hoppas att jag missförstår dig! Du vill alltså inte ha bruden, som är en mycket nära vän till dig, som tärna på ditt bröllop nästa år? För att hennes andra vänner har ordnat en möhippa för henne? Isåfall är det inte bara lite barnsligt att tänka så, utan väldigt barnsligt. 

Om bröllopet är hastigt ordnat har det förmodligen inte funnits så mycket tid att ordna en möhippa och dessutom blir det ju svårare att hitta ett datum som alla kan. Det är väl jättetrevligt att bruden har vänner som hinner få ihop en möhippa till henne på kort tid - men det är ju ingenting som hindrar att du och ditt tjejgäng ordnar en egen hippa till bruden! Alternativt att du bjuder ut henne på middag eller ett mysigt minispa hemma hos dig, som en egen grej eftersom du nu inte har möjlighet att vara med på den möhippan som ordnas.

Det är ju förmodligen inte bruden som har sagt till sina andra vänner "Hörni, x (alltså du) kommer inte med flyg förrän den 14e, ordna en hippa före dess för jag vill inte att hon ska vara med!" Det tror du väl inte heller? Varför skulle du då vara sur på bruden och "straffa" henne för att hennes vänner ordnar en möhippa för henne? 
  • plin

Jag tycker att om man vill vara med på en möhippa är det ens eget ansvar att kolla upp och snoka runt. annars är det kanske lätt hänt att det aldrig blir någon möhippa över huvud taget

• aniara

Sen är det ju inget som hindrar att man ordnar en egen möhippa heller. Vad är det som säger att bruden bara kan få en möhippa? Idag är det nog ganska vanligt med flera möhippor, jag vet flera som har haft det. Möhippan är som sagt inte en present till bröllopsgästerna utan till bruden. Vill man som bröllopsgäst "hippa" bruden så får man vara beredd på att man kan behöva vara med och organisera det själv. Anser jag.

• Anonym (Missat)

Vi missade ett bröllop där brudgummen är gammal barndomsvän med sambon då de skickat inbjudan via Facebook....

• Anonym (Ledsen)
    Syrinx skrev 2011-08-27 14:30:46 följande:
    Jag hoppas att jag missförstår dig! Du vill alltså inte ha bruden, som är en mycket nära vän till dig, som tärna på ditt bröllop nästa år? För att hennes andra vänner har ordnat en möhippa för henne? Isåfall är det inte bara lite barnsligt att tänka så, utan väldigt barnsligt. 

Om bröllopet är hastigt ordnat har det förmodligen inte funnits så mycket tid att ordna en möhippa och dessutom blir det ju svårare att hitta ett datum som alla kan. Det är väl jättetrevligt att bruden har vänner som hinner få ihop en möhippa till henne på kort tid - men det är ju ingenting som hindrar att du och ditt tjejgäng ordnar en egen hippa till bruden! Alternativt att du bjuder ut henne på middag eller ett mysigt minispa hemma hos dig, som en egen grej eftersom du nu inte har möjlighet att vara med på den möhippan som ordnas.

Det är ju förmodligen inte bruden som har sagt till sina andra vänner "Hörni, x (alltså du) kommer inte med flyg förrän den 14e, ordna en hippa före dess för jag vill inte att hon ska vara med!" Det tror du väl inte heller? Varför skulle du då vara sur på bruden och "straffa" henne för att hennes vänner ordnar en möhippa för henne? 
    Ja jag vet, det är jättebarnsligt! Det är inte så att jag inte förstår hur allt hände, utan mer så att jag är lite ledsen för att jag hade hoppats på att få reda på när av tjejen som fixade hippan själv och inte i tredje hand. Men jag vet ju såklart att det kan hända den bästa. Men som sagt jag vet att det är barnsligt, och självklart kommer jag inte vara sur länge. Jag vet ju inte ens vem man ska vara sur på! Det som irriterar mig mest är att jag har försökt o få tag på bruden i ca 1.5 vecka nu för att fråga om dresscode/present osv då vår inbjudan verkar ha tappats bort, men jag får inget svar och hon ringer inte upp. Förstår om hon är upptagen men 2 minuter har man över.
  • Trivia

angående möhippa så tycker jag att man kan höra sig för själv också. Jag tog själv kontakt med systern till en kompis till mig som skulle gifta sig långt innan inbjudan till hippan kom ut för att kolla om hon hade tänkt att anordna något. I annat fall skulle jag ordnat en själv. Man kan ju inte bara sitta och vänta på att få en inbjudan och sedan bli ledsen/besviken om den inte kommer.

Idag är det ju liksom inte självskrivet vilka som ska vara med på möhippan. De senaste jag har varit på har både brudens mamma och svärmor varit med. Själv skulle jag inte vilja ha med dem på min möhippa. Även om jag tycker om dem (min mamma och svärmor alltså). Därför tycker jag också att det är helt okej att nämna för sin bästa vän/syster eller vem man nu tror kommer hålla i hippan vilka man önskar ha med.

Hur som helst. Bra att ni har fått kontakt nu. Synd bara att ni inte tog kontakt med varandra tidigare.

• marimekko86

Mina två bästa vänner planerade min möhippa (som var i torsdags ). En annan vän till mig + mina systrar har inte facebook MEN dem ansträngde sig och tog reda på deras nummer osv. Så gör man väl?!

Min blivandes vänner ringde mig och bad om gästlista och frågade mig vilka de skulle tänka på att bjuda, förutom de mest självklara. Så gör man väl!?

Nu kan hon ju ha gjort ett ärligt misstag, annars har hon varit lat. Min åsikt.!

Tycker synd om dig TS eftersom det var en nära vän till dig, förstår ju att du gärna velat närvara på hippan, och din vän som gifter sig kommer säkert sakna dig om du inte är där...vilken soppa.!

• hedvig007

Jag håller med passionsblomman! Är inte poängen med möhippa att vännerna ska överraska den blivande bruden?

Vi ska ha ett mycket litet bröllop och inte har jag någon tärna heller. Det blidde möhippa ändå och de flesta som var med på den är inte bjudna på bröllopet.

• Sebastiána

Om jag visste en kompis som skulle gifta sig hade jag tagit kontakt med några andra av hennes kompisar och hennes syster och frågat om de tänkt hitta på något. Varför bara sitta och vänta på en inbjudan? Det finns bara EN gäst på en möhippa och det är bruden.

• Sebastiána
    Pinkgrape skrev 2011-08-14 20:16:01 följande:
    Jag skrev då ner namn och nummer åt min tärna (som är en av de huvudansvariga för möhippan) och det var då ingen som tyckte det var fel. Måste ju vara hur bra som helst, då händer ju inte sådana missar som det skrivs om i TS här. Inget annat har jag fått veta om möhippan alls.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Hur vet du

1) att det blir en möhippa
    2) att tärnan är huvudansvarig?

Jag hade ingen aning om någonting. Jag hoppades att min syster skulle dra i gång något, men jag var inte alls säker på att det skulle bli något eller att det skulle vara just hon (men hon är gift med toastmastern som sagt att han ville ha kontaktuppgifter till samtliga inbjudna). Vilken superöveraskning det blev när de kom och kidnappade mig!!!

Förövrigt kan också sådana som inte är bjudna på bröllopet eller som är bjudna men inte kan komma på bröllopet vara med på möhippan. Jag känner flera som fått mer än en hippa: en av kompisarna och en av de på jobbet. Andra möhippor, som när min syster skulle gifta sig, har vi frågat alla möjliga som bruden känner om de vill vara med och fira henne.
  • Sebastiána
    Anonym skrev 2011-08-14 12:32:28 följande:
    Jag måste bara få skriva av mig..

En av mina närmaste vänner ska gifta sig, i fredags fick jag sms från hennes blivande man om att hennes syster ska ordna möhippa men har inte mig på facebook och därför har jag inte fått någon inbjudan.
    Jag får veta det här två veckor efter osa och med två veckors varsel. Möhippan ska inte hållas i närheten utan det är lång resväg, och dagen efter ska jag på dop (vilket jag givetvis hade kunnat tacka nej till om jag hade fått veta om möhippan i tid..).
    Jag blir så besviken och försöker att skriva ett mail till den ansvariga för möhippan men det blir bara argt och dåligt formulerat.
    Jag vill inte belasta den blivande maken med detta, då jag anser att det inte är på hans ansvar att se till att tärnan bjuder in alla.
    Och jag blir så ledsen och irriterad över att vuxna människor använder argumentet att vi inte är vänner på facebook, och tycker att det är helt rimligt.

Tack för att du läste, har du några tips så mottager jag dessa tacksamt.  
    Argumentet att ni inte är vänner på Facebook är det sämsta ursäkten jag hört!
Svar på tråden Inte inbjuden till möhippan.