• Anonym (girigt?)

    hjälp, är jag snål?

    Vi kommer att gifta oss i vinter och ska börja skriva inbjudnings kort. Vi kommer att ha ca 60 gäster, bröllopsmiddag/ fest på finare restaurang. Det kommer att kosta oss 1200 per kuver, vilket är heltt okej för oss! Ungefär hälvten av gästerna kommer att resa ca 20 mil och förmodat få övernatta i stan.. Kan vi ändå önska oss presenter, eller blir det girigt??

  • Svar på tråden hjälp, är jag snål?
  • Vi2alltid

    Jag förstår inte riktigt, kommer gästerna själva betala kuvertavgiften på 1200kr?

  • Anonym (girigt?)

    Oj.. Nej, vi betalar såklart för festen.. Därför det känns lite tråkigt om vi inte kan önska oss presenter när själva festen blir så dyr.. Menade att gästerna måste övernatta och betala boende själva, då kanske vi inte ska önska oss något mer än deras närvaro?

  • KirsiLaa

    Nej, det är inte girigt att önska sig presenter. Det är ju ändå helt upp till varje gäst om de vill ge något eller inte. 

    Gösterna har också valet att tacka nej om de tycker att det blir för kostsamt att betala boende och ge present (som inte behöver kosta speciellt mycket).  


  • Vi2alltid

    Att gästerna måste övernatta är ju tämligen vanligt, och ingen direkt anledning till att inte önska sig något. Om inte det är så att ni har valt ett ställe där gästerna är mer eller mindre tvungna att övernatta för att det är svårt att ta sig till stan tex; och att de i så fall inte får möjlighet att själva välja boende.


    Om du tror att det är en känslig fråga så skulle jag kanske råda dig att inte skriva något om presenter i inbjudan. Vi önskade oss tex pengar till resa, men vi skrev inget om det i själva inbjudan. Istället skrev vi det på vår hemsida, och vi bad mamma, som gästerna skulle OSA till, att tala om vad vi ville ha OM NÅGON FRÅGADE. Det fungerade jättebra!

  • marinao

    De bröllop jag har varit på som legat många mil bort har vi alltid givit present ändå, det hör lixom till. Klart att det kan bli dyrt med boende för gästerna men ett tips till dig är att kolla upp lite billigare hotell och vandrarhem och skicka med som billiga alternativ till boende i inbjudan. Lycka till

  • Vi2alltid
    BrudiMaj2012 skrev 2011-08-12 15:39:25 följande:
    Tack så väldigt mycket för era svar! Vi2alltid, vilket bra vis ni löste det på! Tror att vi gör samma sak! TACK!
    Va roligt, gör det! Jag kan säga att de flesta frågade vad vi ville ha :) Lycka till!
Svar på tråden hjälp, är jag snål?