• Fröken Emma

Vem planerar?

Ett år kvar o vi har just börjat planera. Budget...
    Vi kommer "donera" pengar till både M & S. Men hur mycket? 5 eller 10 tusen...

Jag har två vänner som jag hoppas tar tag i planeringen för möhippan, men ingen av dom kommer vara tärna, då vi inte kommer ha tärnor o marsalker. möjligen får alla barn vara med i följet.
    Kan jag säga det till dom att dom är ansvariga?

• Svar på tråden Vem planerar?
  • Aleta

Menar du att ni ska betala för möhippa och svensexa?
    Har aldrig hört talas om att någon har gjort det!

En möhippa och svensexa är traditionellt en fest som vänner anordnar i smyg för de som gifter sig. Som blivande brud/brudgum har man ingen aning om man överhuvudtaget får någon alls.

Det är i Sverige inte tärna/marskalk som är ansvarig för att ordna något utan de kan ofta vara de som drar igång planeringen eftersom de står paret nära. (Att tärnor ska ordna fest är något vi har lärt oss från utländska filmer.)

Det finns inte heller några inbjudna gäster till en möhippa/svensexa, den enda gästen är bruden/brudgummen alla övriga är med och planerar och ordnar efter förmåga samt delar på kostnaderna. 

Har man fått en bröllopsinbjudan i handen så bör man som gäst fundera på det där med möhippa/svensexa och om man inte hör något av de som står närmast brudparet så får man själv se till att dra igång något. 

Möhippa och svensexa kan ni med andra ord släppa tankarna på helt. Ni kan hoppas att ni får något, men att lägga sig i och börja styra upp tar helt bort hela idén med det hela. Det är inget man kan förvänta sig att få utan något extra som man får vara oerhört glad över om man faktiskt får. 

• Aleta

Det är inte heller så att det alltid är endast bjudna gäster som vill fira en och vara med på möhippa/svensexa. 
    I mitt eget fall var det ca tjugo andra vänner som även de dök upp och var med i olika grad under min möhippa. Helt otroligt roligt och jag blev väldigt tacksam över att känna så många underbara människor.

• Fröken Emma

Det är tänkt som ett bidrag så att alla kan vara med. Vet själv när jag har planerat möhippa, att som nära vän är man berädd att lägga lite mer, än vad ex granne o arbetskamrat har.

Ja, det är klart att alla kan vara med, men vi bjuder alla vi umgås med, till bröllopet. så det känns inte som om det är nån utanför det som vill vara med på möhippan.

Och det är klart att det ska vara en överaskning. men men, nu blir det inte så, och för min bästa vän var det heller inte så.
    Och jag skulle bli så fruktansvärt besviken på mina vänner om det inte skulle bli, så därför hjälper jag dom på traven.

• Aleta

Be din man hjälpa dem på traven istället.

Svar på tråden Vem planerar?