• Äldre 12 Aug 07:31
    1935 visningar
    5 svar
    5
    1935

    nervöst att berätta för familjen

    Nu har ju min sambo friat på riktigt och vi har börjat kolla datum för bröllopet i vår. VI har ännu inte berättat för någon om detta. vet inte riktigt hur man ska berätta heller för skulle ju vilja att alla får veta på en gång men det år ju inte så lätt... Saken är den att jag är lite nervös över vad min mamma och min pappa ska säga! ;e gifte sig i min ålder och är nu skillda sen länge,det känns även som om jag är för ung enligt mamma. men jag är 25 han 26 och vi har en dotter tillsammans så egentligen känns det somö en självklarhet att gifta sig. hans mamma däremot kommer bli jätteglad det är jag säker på eftersom. Vi va på bröllop förra året på hennes gubbes barn gifte sig,samma ålder som vi. sen blir jag nervös och osäker på mig själv nu när det väl är bestämt! TÄnk om vi inte passar ihop eller att jag vill vara med honom resten av mitt liv!? Men det kan man ju aldrig veta? Hur har ni känt det? Vi har ju som sagt varit tillsammans 4 år,varit förlovade 3 år och har en dotter på 1 år. Vi planerar ju även att bli gravida igen efter bröllopet i vår! Är det normalt att känna såhär?

  • Svar på tråden nervöst att berätta för familjen
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 12 Aug 12:37
    #1

    För ung? De flesta som gifter sig är ju i din ålder? Själv är jag nitton och tycker inte det är för ungt (i detta fallet iaf) alltså man får vara väldigt omogen för att det ska vara för tidigt att gifta sig när man är 25 och har barn...

  • RosaMa­ggan
    Äldre 12 Aug 12:45
    #2

    Vi samlade våra föräldrar och berättade eftersom vi tyckte det var viktigt att de fick veta samtidigt och vi gärna ville berätta för dem när vi träffades (inte över mail eller telefon). Sen berättade vi för alla andra när det passade.

    Om din mor skulle tycka att det är dumt kanske hon kan hålla inne med det just då i alla fall. Ni är inte extremt unga och om ni har barn tillsammans så är det väl nästan underförstått att ni ser er framtid som gemensam.

    Lycka till!

  • Aleta
    Äldre 12 Aug 12:45
    #3

    Det är ett betydligt större steg att skaffa barn ihop än att gifta sig!

    Gifter man sig så kan man alltid skilja sig. Har man barn ihop så har man det tillsammans resten av livet oavsett om man bor ihop eller ej. 

    Sedan vet jag inte hur det är för alla andra, men jag vet att jag och min man båda vill och vet att vi kommer att vara tillsammans resten av livet. Det var jag däremot inte så säker på med min första man och det är vi ju inte heller idag. Kanske blir man mer säker med åren, men om ni redan har barn ihop har ni ju som sagt redan bundit er för resten av livet på ett eller annat sätt. Ett litet giftermål ska väl inte vara något problem.
     

  • Äldre 12 Aug 13:01
    #4

    Det med att vara ung..
    Ni har rätt i att 25/26 inte är för ungt, det är bara det att jag alltid sagt att jag ska gifta mig vid 30 :)
    Så för mig blir det 5 år tidigare än jag alltid "tänkt".

    Det jag är rädd för är att om vi gifter oss sen skiljer oss efter nått år.
    Det skulle kännas så himla pinsamt på ett sätt..att man gjort ett sånt misstag och slängt sig in i en seriös relation.

    Men vi vill ju ändå vara tillsammans och vi har en jättebra relation (inge stora bråk och elaka ord).
    Så antar att man inte kan bli så mycket säkrare egentligen :)

  • Vi2all­tid
    Äldre 12 Aug 13:18
    #5

    Att fundera och vända på saker och ting är fullt normalt! Men jag anar en större osäkerhet än så i dina inlägg.... varför inte vänta lite, tills det känns lite säkrare? Man behöver inte ha bråttom!

Svar på tråden nervöst att berätta för familjen