• Tessin

Tilltugg till välkomstskålen?

Vi kommer att gifta oss kl 13 och middagen kommer att börja ca 16.30. Tycker ni att man bör ha något tilltugg till välkomstskålen då? Om ja, har ni några förslag på vad?

• Svar på tråden Tilltugg till välkomstskålen?
  • Kicka

Ja det tror jag nog att gästerna skulle uppskatta. Olika snittar kanske? Väldigt enkelt att göra. Varför sånt glapp mellan vigsel och middag? Har ni några planer för underhållning under tiden?

• Tessin

Vi kommer fotograferas i ca 1,5 h efter kyrkan (hinns inte med innan) så det är därför det bli lite utdraget. Våra toastmastrar ska försöka underhålla gästerna med  bla tipspromenad.
    Menar du tunnbrödsrullar då?

• Nikkita

Ja det tycker jag absolut att ni ska ha. Olika kanapéer brukar uppskattas. Ska ni fotograferas eft vigseln eftsom ni har ett sådant stort glapp i tiden? Tänk på att hitta på någon underhållning så gästerna har något att fördriva tiden med Glad

• Kicka

Några exempel.

- snittar på tunnbröd med pepparotsost, renkött alt hamburgekött och ruccola. (supergott)
    - Mini "korgar" fyllda med tex skagenröra toppad med lite rom, alt tonfiskröra med chilicreme fraishe.
    - crosstini med fetaostkröm toppad med oliver.
    -skivad baugette med chevréost och ringlad honung.

De är superenkla att göra. Korgarna är ju såna man kan köpa i vilken mataffär som helst. Tror det kostar runt 20 kr för 12 st. Glöm inte att pensla lite smör i botten på dem och ev lägga lite sallad i botten. Så slipper de bli degiga.

• nötmix

Vi kommer köra på jordgubbar, chips, nötter och basilika&osthjärtan. 

Recept (80 hjärtan)
    Ingredienser
    100 g kallt smör
    3 + 1/2 dl vetemjöl
    1/2 tsk bakpulver
    4 dl riven västerbottenost
    1 kruka basilika (ca 2 dl)

Osthjärtan med tydlig smak av basilika. Använd ett litet kakmått med hjärtform och tryck ut små kakor. Förvara dem torrt i burk med lock.

1. Sätt ugenen på 200 grader. Mixa snabbt ost och basilika till en grön massa i matberedaren. Tillsätt smör, mjöl och bakpulver och kör snabbt ihop till en deg.
    2. Kavla degen på en mjölad bänk till ca 1 cm i tjocklek. Stansa ut hjärtan med ett pepparkaksmått. Lägg hjärtanen på plåt med bakplåtspapper och grädda dem högt i ugnen 10-12 min.
    3. Låt svalna och förvara i tättslutande burk eller i frysen.

• Aleta

Det är väldigt lång tid att vänta. Jag skulle uppskatta att få veta det och kanske istället ta och vila lite på hotellrummet en stund om det fanns möjlighet till det.
    Dessutom kommer man att vara utsvulten. Man måste ha ätit lunch vid 12-tiden och ofta blir det bara något litet eftersom man ofta har rest, ska göra sig iordning osv.

Något rejält tilltugg och någonstans där man kan sätta sig ner rekommenderar jag. Tyvärr så minns jag ett bröllop med läng väntan som ett mardrömsbröllop (vilket jag givetvis inte har sagt till brudparet). Det fanns bara några små kex att äta på och ingenstans att sitta och vila en stund. När brudparet kom var man vrålhungrig och trött, inte så kul tyvärr. (Det fanns olika aktiviteter och underhållning, men eftersom boendet var jättenära så hade man kunnat gå dit och vilat en timme om man vetat att väntan skulle bli så lång.) 

• gutebrud

Varför inte ha brödsnittar och olika röror som gästerna kan ta på själva.

• 2011bröllop

Vi ska ha lite ost , korv , vindruver mm

• hysch

Var på ett bröllop nu i somras där vigseln var kl 12 och middagen kl 17, hade absolut behövts snittar där! Flera av gästerna fick huvudvärk och så. Fruktspett kan vara bra också, som ett komplement till matigare snittar som folk tipsat om ovan.

• Aleta

Man skulle också kunna ställa fram en stor fruktskål med bananer, äpplen och päron eller liknande så att de som blir riktigt hungriga eller får blodsockerfall kan få snabbproviantering.

• Tittij

Vi kommer baka macaroons i våra temafärger cerise och orange. Men med tanke på ert glapp kanske det behövs nåt lite matigare.

• Fracklands

Vi hade exakt samma "problem". Vigsel 12.30, middag ca 17.

Vi kommer att servera följande till champagnen:

Crostini med olivtapenad

Halloumi/bacon/soltorkad tomat på tandpetare

Gräslökspannacotta med löjrom

Svamppaj i små fyrkanter

Svar på tråden Tilltugg till välkomstskålen?