Just nu tänker jag särskilt på en kompis. Vi har känt varann i 20 år och haft mer kontakt ibland och mindre i perioder. När vi träffas pratar vi länge och djupgående om livet och känslor och relationer, fast vi kan förstås umgås mer lättsamt också. Men det har nog alltid varit så att jag har berättat liiiiiiite mer för henne än hon berättar för mig. Jag tycker väldigt mycket om henne, och jag tror att hon gillar mig också. Hon säger alltid att vi borde träffas oftare, och beklagar att hon sällan har tid. Hon har väldigt många vänner men verkar inte riktigt inse själv att hon är så populär. De senaste åren har hon dessutom haft småbarn, vilket förstås gör det svårare att upprätthålla många vänskapsrelationer
Jag tror henne när hon säger att hon skulle vilja träffas oftare. Men jag vet också att hon hinner träffa andra vänner oftare, även om det säkert inte heller är så ofta som de och hon skulle vilja. Så jag är ju helt enkelt inte så högt prioriterad. Det här har tagit lång tid för mig att förstå. Jag har funderat på om hon egentligen inte vill vara kompis med mig, men så är det ju uppenbart inte. Det är bara det att andra vänner kommer före.
Det är ju inte så att jag inte har några andra vänner, men inte så många som jag kan prata så på allvar med och få ut så mycket av samtalen.
Vi skickade ut Save the date till de närmaste i god tid före bröllopet, och hon svarade inte. Det var förstås inget att svara på heller, egentligen, det var ju bara en upplysning om att ni kommer att få en inbjudan till det här datumet. Kort därefter insåg jag plötsligt att hon just haft sin 40-årsfest och att jag inte varit bjuden. Det fick vår relation att kännas väldigt sned, och jag hade inte lust att bjuda henne på bröllopet längre. Men eftersom jag skickat STD var jag ju tvungen att fullfölja och skicka inbjudan. Delvis till min förvåning tackade hon ja, och när vi senare pratade i telefon lät hon väldigt glad och sa att hon såg fram emot det. Och jag tror hon menar det.
Jag tror mitt problem är att jag känner mig som en efterhängsen lillasyster i vår relation. Att hon nästan tycker lite synd om mig och känner att hon borde "ställa upp" och vara snäll mot mig. Jag tror egentligen inte att det är så, men känslan är svår att skaka av sig.
Det är egentligen inget stort problem, det är väl ok att ha lite mer avlägsna vänner som man träffar mer sällan, men jag kände att jag ville lufta problemet lite.