• Mariiaa81

Tips på gott och prisvärt mousserande vin efterfrågas!

Hej!

Precis som rubriken lyder så behöver jag få tips på ett gott och prisvärt mousserande vin som passar till brudskålen :) Om någon vet hur många flaskor man behöver köpa till 53 drickande gäster så får ni hemskt gärna dela med er av den infon också :)

Ös på med tips!

• Svar på tråden Tips på gott och prisvärt mousserande vin efterfrågas!
  • Vott

Jag tycker Chapel Hill sparkling chardonnay är ett av det mest prisvärda bubblet på systembolaget (som någon sa är det det billigare på systemet och så himla krångligt att åka förbi ett sånt och köpa ca 9 flaskor kan det väl inte vara?).

Asti Cinzano är gott men det sparar man till efterrätten. Att ha det till välkomstdrink förstår jag inte riktigt man börjar väl aldrig en middag med sött? 

Vi kommer antagligen ha Rotari Rosé, 99 kr, då det är en av mina favoriter och så är det roligt att det är rosa också. Skrattande

• Mariiaa81

Tack för tipsen! :) Någon som druckit J.P Chenet Brut? Gott?

• _koko_

Vi hade prosecco pizzolato på en fest häromveckan och fick många positiva kommentarer. Tom min sambo som aldrig gillat vitt eller mousserande drack ett par glas! Gillar också att den är ekologisk.

• wiii

Rotari är gott både som rosé och vitt.
    Båda kostar 99:- 

• Oberon

Det finns en ny cava som är fantastiskt prisvärd, Jaume Serra finns som rosé 65 kronor och vanlig vit 60 kronor. Jättegod!!

• labbalabba

vi kommer också att köra på Prosecco la Robinia, gott och inte superdyrt :) funderade också på Chapel hill för jag tycker att det är galet prisvärt och gott men till slut blev det prosecco istället för det känns lite roligare.. Asti skulle jag aldrig välja som välkomstdrink, möjligtvis till tårta eller efterrätt...

jag har inte druckit JP Chenet mousserande men tycker att deras andra viner är ganska så intetsägande och vattniga så därför skulle jag inte våga chansa på det utan att ha smakat först...

• Darling Daisy

Det allra bästa när det gäller att välja bubbel är nog att köpa hem och prova, som någon klok själv skrev här ovan. Vi gjorde så och hittade på så sätt ett vanligt och ett alkoholfritt som vi gillade. Vi valde just bubbel som vi själva gillade, det kändes viktigt för oss att vi skulle tycka om att skåla i drycken till "vår" skål. Om våra gäster tyckte det var för sött eller torrt eller så, så behövde de ju inte dricka upp Varken jag eller mannen är överförtjusta i bubbel och jag brukar lämna ganska mycket i glaset när jag är gäst, men tänkte inte göra så på vårt egna bröllop!  

Det blev chapel hill sweet sparkling och chapel hills alkoholfria. Även nån flaska mousserande jordgubbsvin, alkoholfritt, fick följa med.

Sen var vi nog lite tråkiga när det gällde övrig dryck. Hade inga alkoholfria viner, de som inte ville/kunde dricka fick välja på mineralvatten, lättöl och läsk. Finns säkert några som hade uppskattat ett alkoholfritt vin...  

• Jag han
    Vi har precis köpt Chapel Hills mousserande rosèvin. Vi provsmakade tillsammans med grannarna och vi tyckte alla att den var god. Tror den kostade runt 60 lappen.
  • friiddaa

Vi hade lite vin provning här hemma förra helgen. Vi ville ha ett rosa mousserande vin som inte kostade så mycket. Vi provade Chapen Hills rosa, inte god alls! Och valet föll på De Vergy 60 kr. Väldigt fin flaska också vilket jag tyckte var viktigt =)

• sofi 88

Vi köper alltid prosecco så om inte min käre far som är lite av en vinexpert kommer med något bättre förslag blir det nog den till brudskålen också.

Chapel hill har jag druckit några gånger när proseccon varit slut på bolaget men jag gillar den inte alls, tycker den är för söt eller sliskig på något sätt. Asti är också alldeles för sött för mig men jag gillar torra viner och dricker mest rött så det är ju helt klart en smaksak.

Lycka till TS och hoppas du hittar något du blir nöjd med!

• 1700tal

Alldeles nyss öppnade vi en Dedicato Prosecco, ett italiensk mousserande köpt i tyskland. Mycket, mycket gott. Inte jättebilligt, runt 50-lappen i tyskland men väl värt pengarna.

• Fröken 25

Anna de Codorniu. Mycket prisvärd cava för 89 kr. Vi kommer att servera den tillsammans med snittar på vårat bröllop nästa lördag!

• thean

"Rasberry sparkletini by Verdi" heter vår provflaska på kylning, köpt i tyskland dock. Fick den på ett annat bröllop o gillade den då (är inte förtjust i riktig champange alls). har provat samma märke men en grön flaska  som var god också. Såg dock nu att det "bara" var 5% alkohol i vinet... men det bubblar och smakar bra så... =)

• Emma83brud

Vi gillar Cape crown från Sydafrika.
    Flaskor till 53 gäster... Beror lite på om det blir lite mingel tid eller bara en skål.
    Bara en skål hade jag nog nöjt mig med 8-10 flaskor. Men är det även lite mingeltid i väntan på brudparet m.m. hade jag nog ökat på till 12-14 flaskor

• hysch

Förutom några redan nämnda skulle jag vilja lägga till Marqués de Monistrol, inns både som vitt och rosé för runt 75 kr/flaska. Gillar man sötare sorter är Jakobs Creek god, men aningen dyrare, 90-100 nånting om jag inte missminner mig.

• Fracklands
    Fröken 25 skrev 2011-08-05 16:35:33 följande:
    Anna de Codorniu. Mycket prisvärd cava för 89 kr. Vi kommer att servera den tillsammans med snittar på vårat bröllop nästa lördag!
    Precis samma här. Anna de Cordoniu. Gifter oss nästa lördag!!!
  • ClaraH
    sofi 88 skrev 2011-08-05 15:13:35 följande:

Vi köper alltid prosecco så om inte min käre far som är lite av en vinexpert kommer med något bättre förslag blir det nog den till brudskålen också.

Chapel hill har jag druckit några gånger när proseccon varit slut på bolaget men jag gillar den inte alls, tycker den är för söt eller sliskig på något sätt. Asti är också alldeles för sött för mig men jag gillar torra viner och dricker mest rött så det är ju helt klart en smaksak.

Lycka till TS och hoppas du hittar något du blir nöjd med!

Då har du nog tagit den söta varianten som man vanligtvis har till efterrätter. Den vanliga är torr, absolut inte söt. Vilken prosecco brukar ni köpa?
Svar på tråden Tips på gott och prisvärt mousserande vin efterfrågas!