• Erika83

Ska ni fotografera er före eller efter själva vigseln?

Hej!

Hur ska ni göra med fotograferingen? Jag funderar påom man ska fotograferas före vigseln eller efter?

Fördelen med att fotograferas innan är ju att mitt smink ser ut som det ska (ingen mascara som runnit o dyl.)
    Men o andra sidan så vill jag ju inte att min blivande man ska se mig (min brudklänning) innan vigseln... Solig

Hur tänker ni?

Tacksam för svar! Cool

• Svar på tråden Ska ni fotografera er före eller efter själva vigseln?
  • teddy66

Vi har bokat med fotografen före. Men funderar nu att ta några efter med bilen vi ska åka i.
    Fick dock ett tips av min blivandes, kollegas fru. När de gifte sig så tog de både före och efter. De före blev dåliga för de var så himla nervösa för allt och slappnade av mer efter själva vigseln. 

• marimekko86

INNAN vigseln fotas vi. Dels för att vi har sen vigsel (kl 16.00), har hört av många också att det är mysigt att vara ensamma en stund först innan vigseln också,nervositeten släpper litegranna och så är man ju som snyggast då.!

Har inget behov av att se honom först i kyrkan. Vi kommer nog vara ihop ganska mycket under dagen

• TessJeppsson

Jag var på ett bröllop och vi fick vänta 2 1/2 timme innan brudparet kom tillbaka efter vigseln. Det var en lång väntan.
    Jag håller med både Aleta och Willofield. Båda har bra erfarenheter av detta.
    Och det är ju så olika hur man vill ha det. Fotograferar ni er innan så kan ni ta era foton i lugn och ro utan att känna er stressade av att en massa gäster väntar på er. Fotografierna kan komma att bli mycket bättre. Kanske kommer vara mindre stressade och må bättre. Bröllops-fotosession är  ju en av höjdpunkterna tycker jag. När ni ska njuta och ha roligt av att bli fotade. De bilderna ska ni ha livet ut och det kommer betyda mycket.

Tycker man det är viktigt att inte ses innan själva vigseln är det ju perfekt att göra som Willofield att ha en andra fotograf som fotograferar gästerna under tiden. På så sätt blir det ingen väntan för gästerna  och ni känner er inte stressade under er fotografering. 

Varför inte ta en kortare stund innan vigseln, kanske i anslutning till kyrkan? Om det finns vacker natur eller en park i närheten av kyrkan OCH sedan efter vigseln när ni ska åka till platsen ni ska ha middag och fest. 

• förlovadflicka

Vi har fotografering innan, dels för att sminket inte runnit då som du sa, men också för att det är skönt att träffas innan och hinna slappna av tillsammans. Han kommer chockas av min skönhet ändå (inte så att jag är ego, han har bara låga krav ;P) så det gör inget att det inte är på vigseln ;)

• Flodis Hjärtat

Vi fotas innan och sedan en kortis efter, men det är mest för att det tar så kort stund att ta sig till fest stället. max 10 min och jag vill ju få ut ngt av limousine färden!

• Happy72

Jag har hela tiden sagt att vi skulle fotas innan men sen såg jag min väninnas bilder från deras bröllop där de fotograferades efteråt....Det fulständigt lyser om dem av rusig lycka...lite blanka om kinderna men sååå vackra!
    Vi tar våra bilder efteråt, under tiden serveras lite skumpa och mingelmat åt gästerna...

• durrasflikka

Efteråt ska våra bilder tas. Just för att jag vet att jag kommer vara nervös och inte kan slappna av. Vi ska fixa något att göra för gästerna, men vet inte vad än.

• Pinkgrape

EFTER!

Dels för att vi fick tidig tid i kyrkan, kl.13.00 och det blir för tight om tid för att hinna fotas före.

Dels för att det ska bli skönt att göra det efteråt, då nervositeten släppt och vi kan slappna av och vara ännu gladare på bilderna :) Våra gäster kommer åka hemåt en sväng mellan vigsel och middag, vilket går utmärkt, då alla bor här i samma stad som bröllopet är.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape

Kan ju tillägga att vi kommer vara ensamma en stund före vigseln ändå, ca 45 min i brudkammaren i kyrkan :P Där kan vi stå tillsammans och vara nervösa. Kommer dessutom träna på att gå hela vägen fram till altaret + upp för trappen utan att snubbla på klänningen. Kommer nog pröva knäböja också och känna på det. Min syster, som är en av tärnorna, ska också få pröva fixa med släpet på min klänning. Ja, vi har fullt upp innan vigseln alltså :P hehe

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • SnuttisSessan

vi fottade oss innan vigseln.

Det var jättebra för allt med hår och make up var fint och man kände sig som en prinsessa :)

För oss var det mysigt att fotas innan vigseln men vigseln var lika pirrig och känslosam som jag tror den varit om vi fotats efter :)

Så kör på innan ;)

• Rosi

VI kommer att fotografetas efter vigseln... För jag vill inte han ska se mig förens jag kommer till vigselplatsen... =)

• AnnaAK

vi kommer fotas hela tiden tror jag.. Vi har vinterbröllop och ska fotas ute, så det görs innan. sen ska vi vara på ett slott och fotas i lokalerna innan gästerna kommer dit, vi har vigsel och fest på samma ställe. Men sen kommer vi ha en eller två fotografer med oss hela dagen/kvällen då det är fotointresserade kurskamrater till min m2b som är med på vigsel, middag och fest med uppdrag att fota.
    Ni kanske kan få det så att fotografen stannar under vigseln och lite efter så att ni även får några foton då, ifall det inte blir för dyrt.

Sen kan jag tipsa om min svägerska som hade med sig "fotograf" hela dagen från att hon vaknade. Det var min m2b syster som är duktig på att fota som hängde med från finfrukost till frisör och stod bakom och fotade när de blev fotade på riktigt.. lite backstage, så deras riktiga fotograf fanns med på vissa bilder. sen va hon även med och fotade nervositeten innan de gick in i kyrkan. det blev jättefina avslappnade bilder och ett fint minne som hon  gjorde till fotobok.

• BlackWIngedAngel
    teddy66 skrev 2011-08-02 22:04:45 följande:
    Vi har bokat med fotografen före. Men funderar nu att ta några efter med bilen vi ska åka i.
    Fick dock ett tips av min blivandes, kollegas fru. När de gifte sig så tog de både före och efter. De före blev dåliga för de var så himla nervösa för allt och slappnade av mer efter själva vigseln. 
    Vi hade också tänkt dela på fotograferingen. Bilderna ihop med brudföljet tänkte vi ta före och bilderna på bara oss tänkte vi ta efteråt, på väg till lokalen. Det är nämligen ganska kort väg mellan kyrkan och lokalen så i och med att vi startar först och vill anlända sist så passar det bra med en liten fördröjning längs vägen så att gästerna hinner om oss.
  • epeb

vi fotas efter, för han kommmer inte se mig alls innan jag kommmer in i kyrkan :) 
    vi har mingelmat, tipsrundor osv för gästerna, och räknar med att fotas ca en timme. vigseln och festen är på samma gård så vi slipper ha någon restid och det är otroligt skönt! :) 

Svar på tråden Ska ni fotografera er före eller efter själva vigseln?