• Anonym

    Arbetslös - känner mig värdelös och får ont i magen när jag tänker på vårt bröllop som kommer kosta...

    Ja, vart ska jag börja? 
    Jag undrar väl om det finns någon mer blivande brud som också är arbetslös och som känner sig smått värdelös ibland? Sambon står för det ekonomiska, jag går hemma och vill bidra men får inget jobb, samtidigt som vi sparar till bröllopet. Ska jag ha dåligt samvete som dragit igång detta med bröllopet? Våra föräldrar säger att vi är knäppa som lägger pengar på detta - men ska vi kämpa på och spara och gifta oss ändå? Även fast jag har dåligt samvete? Gör vi rätt eller fel? Åh... ibland känns det så jobbigt. Men detta är vad jag drömmer om och min sambo med, vi längtar till vårt bröllop, men ibland känns allt bara eländigt och tomt. Förstår ni hur jag menar?... 

  • Svar på tråden Arbetslös - känner mig värdelös och får ont i magen när jag tänker på vårt bröllop som kommer kosta...
  • Anonym (förstår dig!)

    Jag förstår absolut att det känns lite tråkigt att du inte har full lön just när ni planerar bröllop, men strunda i vad andra tycker om att ni borde lägga pengarna på hög.. Kör på ett bröllop om ni kan spara att du inte gör det förgivet i någon "jag är en prinsessa och min partner får dra lasset"- anda tycker jag är ett sundhetstecken och visar bara att ni har en sund relation

  • Caribbean wedding

    Jag är arbetslös sedan ett år tillbaka och kände skuldkänslor till att börja med, men jag ser de bra sidorna istället.


    Utan mig hade exempelvis sambons ekonomi varit totalkörd då han verkligen inte kan hålla i pengar, och jag städar hemmet och tar allmänt hand om honom. Men sen har vi det knappast ekonomisk svårt ändå, och det kanske bidrar lite till att skuldkänslorna lättar, att han slipper slita som ett djur.


     


    Men man kan verkligen inte skylla på sig själv för att man är arbetslös, maknaden idag är omöjlig och det tar tid, men det kommer. Och om det känns jobbigt, prata med din M2B.

  • förlovadflicka
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-08-02 15:31:05 följande:
    Men om det var så så skulle jag letat mer jobb. Annars skulle jag ju inte kunna överraska han med olika äventyr osv heller, vilket är en kul grej i ett förhållande! Det är viktigt för mig att kunna bidra med min del och känna att han även kan ha de pengar han får över att göra roliga saker för oxå vilket han är så värd!
    Jag jobbar hemifrån så mycket jag kan nu eftersom jag bara bor kvar i den här staden två månader till och det gör det rätt svårt att leta jobb två timmars bilväg bort. Roliga saker är vi vana vid att göra utan att ha mycket pengar, jag överraskar honom med brev, lappar, piknikar och utflykter. Pengar är inte viktigt för oss, mer ett nödvändigt ont :)
  • Topsy

    Tuta och kör.Lägg taket efter era egna förutsättningar ekonomiskt.Det finns ju massor som man kan göra lite då och då så att allt inte kostar samtidigtFlört
    Lycka till!

  • Anonym

    Tack för alla goa svar! Det värmer! 

    Jag försöker också att göra det mesta hemma så han slipper slita ut sig och vi hittar också på saker utan att det kostar massor. Vi grejar massor tillsammans inför bröllopet  och han är väldigt förstående inför min situation. Jag har ingen tidigare utbildning utan blev av med jobbet som timanställd för ett tag sedan - har levt på besparingar (inte bröllopspengarna) tills nu - det är därför det känns av mer nu också. 

    Just nu är jag på bra humör igen, det är skönt att veta att man inte är ensam utan att fler väljer kärleken och den stora dagen även när det krisar med jobb/pengar.  

  • Hoffsennanen Tottoplex
    förlovadflicka skrev 2011-08-02 16:02:18 följande:
    Jag jobbar hemifrån så mycket jag kan nu eftersom jag bara bor kvar i den här staden två månader till och det gör det rätt svårt att leta jobb två timmars bilväg bort. Roliga saker är vi vana vid att göra utan att ha mycket pengar, jag överraskar honom med brev, lappar, piknikar och utflykter. Pengar är inte viktigt för oss, mer ett nödvändigt ont :)
    Okej! Ja då e det inte lätt. Åh nej pengar är verkligen inte allt. Det är väl bara att jag skulle känna mig dålig om jag inte tjänade in min del. Men Jag har aldrig stått utan bra inkomst och kanske ändrar man uppfattning då men kul att det funkar för er
  • förlovadflicka
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-08-02 20:13:37 följande:
    Okej! Ja då e det inte lätt. Åh nej pengar är verkligen inte allt. Det är väl bara att jag skulle känna mig dålig om jag inte tjänade in min del. Men Jag har aldrig stått utan bra inkomst och kanske ändrar man uppfattning då men kul att det funkar för er
    Vi har varit rätt fattiga hela vårt förhållande förutom sista åtta månaderna så då har man nog ett annat perspektiv ja :) Fast jag hade ju inte sagt nej till att kunna ge honom massa dyra överraskningar så klart ;)
  • bellalicious

    Förstår precis vad TS menar, jag är student och min M2B jobbar och sparar undan till vårat bröllop. Jag har visserligen lagt utan större av min lön när jag har haft extra jobb (slutade för ca2 månader sedan pga av en helt tokig chef) så jag vet att jag har hjälpt till väldigt mycket till bröllops sparandet..


     


    Fast M2B säger att hans pengar är våra pengar så känner jag mig ibland ja, världelöst för att jag inte har ett jobb och bidrar till mer. Men det är väl bara i ens huvud.. pengar är som ni skriver inte allt, kärlek är så mycket mer :)

  • ElinFalk85

    Jag förstår dig! jag är student och kommer att spara ihop till 1/3 del av kostanden för vårt bröllop. Nu har jag turen att ha en generös och snäll man som tjänar bra. som många andra har skrivit så är arbetsmarknaden omöjlig idag, så kämpa på =)

  • Anonym

    Är jag den enda som anser att arbetsmarknaden inte är så hemsk?

  • förlovadflicka
    Anonym skrev 2011-08-11 15:27:34 följande:
    Är jag den enda som anser att arbetsmarknaden inte är så hemsk?
    Börjar bli bättre iaf... Men fortfarande rätt dålig :P
  • Anonym

    Jag hade väntat om bröllopet är så viktigt :) Vad gör ett år till eller från om ni är lyckliga? Då blir det kanske erat drömbröllop och ni kan unna er det NI önskar. MEN, det mysigaste bröllopet jag har varit på var ett där gästerna tog med sig en tapas rätt och sin egen dricka istället för presenter. Eftersom ni har varit tillsammans så länge så har ni säkert det ni absolut behöver :)


    Det är ju också viktigt att vara klar över att det viktiga är kärleken och att må bra! Lycka till :)

  • MiaBella
    Anonym skrev 2011-08-02 14:53:20 följande:
    Ja, vart ska jag börja? 
    Jag undrar väl om det finns någon mer blivande brud som också är arbetslös och som känner sig smått värdelös ibland? Sambon står för det ekonomiska, jag går hemma och vill bidra men får inget jobb, samtidigt som vi sparar till bröllopet. Ska jag ha dåligt samvete som dragit igång detta med bröllopet? Våra föräldrar säger att vi är knäppa som lägger pengar på detta - men ska vi kämpa på och spara och gifta oss ändå? Även fast jag har dåligt samvete? Gör vi rätt eller fel? Åh... ibland känns det så jobbigt. Men detta är vad jag drömmer om och min sambo med, vi längtar till vårt bröllop, men ibland känns allt bara eländigt och tomt. Förstår ni hur jag menar?... 
    Du ska inte tänka på vad andra säger och tycker du eller Ni ska göra...Ni vill gifta Er och vill spara till det - gör det då! Folk har så mycket åsikter om alla andra och tycker och ska ge råd vad alla andra ska göra...Nu är du i en situation där du är arbetslös - och? Du ska absolut inte känna dåligt samvete för detta! Jag har nyss tagit examen från Uni. och har inte heller hittat ett jobb riktigt än...men det är ju inget jag kan hjälpa - och inte du heller. Nästa gång kanske det är våra blivande Makar som är arbetslösa och  Vi som jobbar ;) Livet är såhär...svängigt...gäller bara att göra det bästa av situationen och gör det som känns rätt för Er!:D Lycka till och fortsätt se framemot Ert Bröllop! Solig
Svar på tråden Arbetslös - känner mig värdelös och får ont i magen när jag tänker på vårt bröllop som kommer kosta...