• Arland­a2011
    Äldre 31 Jul 20:54
    7635 visningar
    23 svar
    23
    7635

    Schalins Himla eller ska jag låta en guldsmed göra en kopia. Kan det blir lika bra som Schalins?


    Har varit i kontakt med en guldsmed som kan göra Schalins Himla med Top Wesselton diamanter för 8.300.
    Det billigaste jag fått av någon som säljer Schalins är 9.800:-
    Tror ni den kan bli lika snygg om man låter en guldsmed göra den för hand`?
  • Svar på tråden Schalins Himla eller ska jag låta en guldsmed göra en kopia. Kan det blir lika bra som Schalins?
  • Arland­a2011
    Äldre 31 Jul 22:56
    #11

    Någon annan som har erfarenhet av att låta en guldsmed göra en kopia`?

  • liley
    Äldre 1 Aug 08:32
    #12
    Arlanda2011 skrev 2011-07-31 22:15:37 följande:

    Det är en guldsmed i Stockholm. Han har ingen hemsida utan fick hans namn av en kompis. Hennes ringar gjorde han kanonsnygga!
    Jag bor själv ca 40 mil ifrån Stockholm så jag litar på att han kommer att fixa ringarna utan att jag kan titta förbi och prova.


    Du får gärna inboxa mig också ang. vilken guldsmed det är! Är också på jakt efter att designa en ring.
  • Sebast­iána
    Äldre 1 Aug 09:07
    #13

    En seriös guldsmed gör väl inte någon kopia...

    Man kan ju designa sin egen ring och låta sig inspireras av andra ringar. Jag såg en ring som jag väldigt gärna ville ha, men som tyvärr kostade 14.000:-. Liiite mer än jag tänkt lägga på ring. Sedan tittade jag på ringar även hos en annan guldsmed och där frågade jag om jag kunde designa en egen och det gick bra, så jag tog såklart idén från den första ringen och modifierade en annan ring de hade så att den skulle påminna om den första. Helt likadan är den inte, men det är bara bra tycker jag. Min förlovningsring är inte lika hög som originalet och vigselringen skulle gärna matcha plus att jag ville ha en smalare ring = mindre diamant och mindre guld = betydligt billigare. Min ring blev 10.000:- billigare och jag fick en som jag verkligen ville ha

  • Arland­a2011
    Äldre 1 Aug 10:25
    #14

    Det blir väl en egen variant av Himla då jag ska ha den i en rak skena men i övrigt vill jag att den ska se likadan ut. Jag har nu bestämt mig för att låta den guldsmed jag varit kontakt med göra ringarna då han tidigare gjort mycket fina ringar.

  • Belove­d
    Äldre 1 Aug 12:03
    #15

    Om ni funderar på egendesignade ringar vill jag ge mina varmaste rekommendationer till Anders Fors guldateljé i Mälarhöjden, Stockholm. Där kan man tillsammans med guldsmeden designa helt egna ringar i ett designprogram i datorn. Alltså får man helt och hållet exakt vad man vill ha! Mer genuint och personligt blir det ju inte, enligt mig. Som jag förstått det kan de även designa andra smycken minst lika effektivt, och trovärdigt. Bilderna man får av det framarbetade förslaget är otroligt autentiska, precis som ett foto. Om ni är nyfikna kan ni kika på hans hemsida, där finns det fler bilder. Vi väntar med spänning på våra ringar nämligen! :)

    http://www.vigselring.nu

  • Arland­a2011
    Äldre 1 Aug 12:57
    #16

    Vet att han gör jättefina! Men har redan bestämt att jag vill ha en som är exakt som Himla men i rak skena så då känns det bättre att gå till en som är lite billigare :)

  • Börmen
    Äldre 1 Aug 16:08
    #17

    Hej! Jag skulle också gärna vilja veta vilken toppensmed du hittat! Har du möjlighet att inboxa mig? Vore sååå tacksamFlört

  • Arland­a2011
    Äldre 1 Aug 16:30
    #18

    Måste höra med honom om det är ok att jag ger ut hans telefonnummer. Då han inte arbetar med detta heltid.

  • Mls
    Äldre 21 Aug 21:46
    #19

    Vart hittade du orginal ringen för 9800kr?


    Arlanda2011 skrev 2011-07-31 20:54:00 följande:


    Har varit i kontakt med en guldsmed som kan göra Schalins Himla med Top Wesselton diamanter för 8.300.
    Det billigaste jag fått av någon som säljer Schalins är 9.800:-
    Tror ni den kan bli lika snygg om man låter en guldsmed göra den för hand`?
    Vart hittade du orginalringen för 9,800kr?
  • Arland­a2011
    Äldre 21 Aug 22:13
    #20
    Mls skrev 2011-08-21 21:46:40 följande:
    Vart hittade du orginal ringen för 9800kr?Vart hittade du orginalringen för 9,800kr?
    Smyckanet
  • Mls
    Äldre 21 Aug 22:42
    #21
    Arlanda2011 skrev 2011-08-21 22:13:09 följande:
    Smyckanet
    Hittar ingen info på Smyckanet, har du en webaddress?
  • Arland­a2011
    Äldre 22 Aug 10:46
    #22
    Mls skrev 2011-08-21 22:42:32 följande:
    Hittar ingen info på Smyckanet, har du en webaddress?
    Hade stavat fel

    www.smyckenet.se
  • Arland­a2011
    Äldre 22 Aug 10:52
    #23

    Jag fick ringern för ord 13.757 och sedan 30% rabatt så priset av dom landade på ca 9600 men valde att göra en likadan hos en guldsmed.

Svar på tråden Schalins Himla eller ska jag låta en guldsmed göra en kopia. Kan det blir lika bra som Schalins?