• Tårtsmula

    Testat kvaliteten på rosor från Hötorget!

    I tisdags köpte vi en ytterligare bunt om 20 rosor från Hötorget för att kolla hur det egentligen är med kvaliteten. Det har ju diskuterats en hel del kring rosor från torg eller från florist. När jag öppnade packningen var det 18 rosor eftersom två hade tappat sin ros. Det är egentligen det enda jag kan klaga på. Rosorna har varit jättefina i flera dagar. Inte förrän igår börjar dom se vissna och ledsna ut. Till vår dukning kommer det att gå åt ungefär 250 rosor och då köper vi ca 160 från Hötorget för 10 kr per ros. Resterande, som inte finns att köpa från torget, köper vi från florist för 25 kr per ros. Min slutsats är att rosor från torg funkar utmärkt och det är mycket, mycket billigare! Så alla som kämpar med att hålla nere kostnaderna -gå till torg innan ni går till florist!

  • Svar på tråden Testat kvaliteten på rosor från Hötorget!
  • GeneralElectric

    Jag skulle köpa en bukett blommor på Hötorget häromveckan. Inte för att ha på något bröllop, utan bara som en enkel gåbort-present inför en middag.
    Det var strax före stängning, fem i sex, så de höll på att packa ihop och det var verkligen prutningsläge. Jag såg några lagom stora buketter, som inte hade några prisskyltar kvar men som jag skulle få för 40:- – 45:-. Jag bestämde mig för en av dem – men när jag ville betala med VISA-kort (hade inga kontanter alls med mig) blev priset plötsligt 60:-...
    Samma sak hände i nästa stånd jag gick till.
    Det handlade knappast om att de vill undvika kreditkortsavgifterna, utan om att de vill undvika kortbetalningar överhuvudtaget. Svarta affärer är lättare att sköta när det bara handlar om kontanter. Jag insåg plötsligt att priset var lite för lågt, och hade ingen lust att köpa.
    Men blommorna var säkert helt OK.

  • passionsblomman
    GeneralElectric skrev 2011-07-31 18:02:26 följande:
    Jag skulle köpa en bukett blommor på Hötorget häromveckan. Inte för att ha på något bröllop, utan bara som en enkel gåbort-present inför en middag.
    Det var strax före stängning, fem i sex, så de höll på att packa ihop och det var verkligen prutningsläge. Jag såg några lagom stora buketter, som inte hade några prisskyltar kvar men som jag skulle få för 40:- – 45:-. Jag bestämde mig för en av dem – men när jag ville betala med VISA-kort (hade inga kontanter alls med mig) blev priset plötsligt 60:-...
    Samma sak hände i nästa stånd jag gick till.
    Det handlade knappast om att de vill undvika kreditkortsavgifterna, utan om att de vill undvika kortbetalningar överhuvudtaget. Svarta affärer är lättare att sköta när det bara handlar om kontanter. Jag insåg plötsligt att priset var lite för lågt, och hade ingen lust att köpa.
    Men blommorna var säkert helt OK.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Tårtsmula
    GeneralElectric skrev 2011-07-31 18:02:26 följande:
    Jag skulle köpa en bukett blommor på Hötorget häromveckan. Inte för att ha på något bröllop, utan bara som en enkel gåbort-present inför en middag.
    Det var strax före stängning, fem i sex, så de höll på att packa ihop och det var verkligen prutningsläge. Jag såg några lagom stora buketter, som inte hade några prisskyltar kvar men som jag skulle få för 40:- – 45:-. Jag bestämde mig för en av dem – men när jag ville betala med VISA-kort (hade inga kontanter alls med mig) blev priset plötsligt 60:-...
    Samma sak hände i nästa stånd jag gick till.
    Det handlade knappast om att de vill undvika kreditkortsavgifterna, utan om att de vill undvika kortbetalningar överhuvudtaget. Svarta affärer är lättare att sköta när det bara handlar om kontanter. Jag insåg plötsligt att priset var lite för lågt, och hade ingen lust att köpa.
    Men blommorna var säkert helt OK.
    Jag tror inte att kortköp är etablerat inom torghandel. Ta med dig kontanter nästa gång. Men, visst, blommorna är jättefina!
  • FelizLane

    men jag däremot gjorde en brudbukett med hötorgsblommor. Köpte på torsdagen skulle göra buketten till lördagen. Fick kasta MÅNGA rosor som hade gulnat i kanterna på dessa två dagar... Tur var köpte jag extra. Hade köpt dom här vita stora långa rosorna. 

  • Emblas Mamma
    FelizLane skrev 2011-07-31 21:56:02 följande:
    men jag däremot gjorde en brudbukett med hötorgsblommor. Köpte på torsdagen skulle göra buketten till lördagen. Fick kasta MÅNGA rosor som hade gulnat i kanterna på dessa två dagar... Tur var köpte jag extra. Hade köpt dom här vita stora långa rosorna. 
    fast. mina rosor var gulnade i kanterna samma dag,
    coh dom var köpta hos en florist.

    Dock så gjorde det inte så mycket då jag inte är så galet noga med småsaker,
    dessutom var mina inte helvita så det syntes inte lika mycket.
    Men ändå lite surt när man lagt så mkt pengar :)
  • Aniara4
    Tårtsmula skrev 2011-07-31 21:43:19 följande:
    Jag tror inte att kortköp är etablerat inom torghandel. Ta med dig kontanter nästa gång. Men, visst, blommorna är jättefina!
    Jag tror du missade poängen.
  • GeneralElectric
    Tårtsmula skrev 2011-07-31 21:43:19 följande:
    Jag tror inte att kortköp är etablerat inom torghandel. Ta med dig kontanter nästa gång. Men, visst, blommorna är jättefina!
    Aniara4 har rätt, tror du missade poängen. De tog nog kort, i alla fall sade de ju det – men *av någon anledning* ville de inte det (om de inte fick lägga 50 procent på priset, alltså).
  • Tårtsmula

    Jag läste inlägget lite för snabbt och därav mitt "goddag yxskaft-svar"

    Jag betalar helst med kort. Ett skäl är just för att veta att pengarna inte går rätt ned i fickan. När det gäller blommorna på hötorget så tror jag att kortköp hindrar deras flexibilitet och därför vill dom undvika det. Men visst, självklart kan en annan del också vara att redovisningen av försäljningarna till skatteverket är lite si så där.

    Jag skrev inlägget för att berätta att jag har ännu en gång gjort ett kvalitetstest av rosorna och jag ville berätta att de funkar hur bra som helst. Sen om misstänkt svarthandel hindrar från att köpa så har jag full respekt för det.

  • Millan W

    Jag kommer köpa vita och röda långa rosor att ha när vi gifter oss nästa lördag och jag kommer inhandla dom på hötorget ,, Tänkte försöka kolla i årsta om man kunde få köpa ett gäng där ,

  • passionsblomman
    Millan W skrev 2011-08-13 07:43:58 följande:
    Jag kommer köpa vita och röda långa rosor att ha när vi gifter oss nästa lördag och jag kommer inhandla dom på hötorget ,, Tänkte försöka kolla i årsta om man kunde få köpa ett gäng där ,
    Det får man inte. Man ska ha ett registrerat företag och det ska handlas med blommor i det företaget. Om grossisterna säljer på minut till "vanligt folk" kan de åka dit rejält. Det är verkligen det värsta branschen vet med allt folk som springer och försöker deala. Handla på torget om ni vill det, men låt åtminstone branschen ha sina inköpsställen ifred.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Testat kvaliteten på rosor från Hötorget!