• Mariia­a81
    Äldre 31 Jul 12:06
    13658 visningar
    22 svar
    22
    13658

    Kan han ha svart slips till mörkblå kavaj?

    Precis som rubriken lyder; Tycker ni att brudgummen kan ha en svart slips till en mörk,mörkblå kostym (nästan svart kostym)? :) Vad ska era blivande ha på sig förresten?

  • Svar på tråden Kan han ha svart slips till mörkblå kavaj?
  • Silket­uss
    Äldre 31 Jul 12:40
    #11

    Men för att vara riktigt petig, så kan man ha både svart och vit slips på begravning. Det är de närmaste manliga släktingarna som bär vit slips, övriga bär svart. Alltså är det inte så konstigt att många förknippar svart slips med begravning. Och det finns ju så väldigt många andra färger att ha på slipsen, så det borde gå att hitta ett alternativ till just svart, eller?

  • Tårtsm­ula
    Äldre 31 Jul 12:42
    #12
    Silketuss skrev 2011-07-31 12:40:04 följande:
    Men för att vara riktigt petig, så kan man ha både svart och vit slips på begravning. Det är de närmaste manliga släktingarna som bär vit slips, övriga bär svart. Alltså är det inte så konstigt att många förknippar svart slips med begravning. Och det finns ju så väldigt många andra färger att ha på slipsen, så det borde gå att hitta ett alternativ till just svart, eller?
    Det är bra att du är petig! Jag gillar sånt! Det är då man lär sig!
  • Silket­uss
    Äldre 31 Jul 12:48
    #13
    Tårtsmula skrev 2011-07-31 12:42:25 följande:
    Det är bra att du är petig! Jag gillar sånt! Det är då man lär sig!
    Ja, det är sant! Jag gillar också att lära mig mer.  Men jag kunde ha lagt in lite smileys i inlägget, så hade det inte sett så stelt och kanske tom surt ut! :-/  Det är svårt det där, när man skriver...man hör ju inte tonläge och ser inte ansiktsuttryck på den som skriver. 
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 31 Jul 13:50
    #14

    Om jag inte bryr mig om etikettregler utan bara ger min spontana tanke så låter det så här: Det låter inte speciellt snyggt... Han kanske kan ha silvrig eller guldig väst och slips? Min blivande ska ha guldig väst ovh kravatt, jättefint :)

  • Mariia­a81
    Äldre 31 Jul 14:11
    #15

    Eftersom både jag och min kille kommer att ha ett ganska så enkelt bröllop och ha ganska så enkla och moderna kläder så har min kille bara en vanlig kostym, alltså ingen väst undertill, men tack ändå för förslaget :)

  • Äldre 31 Jul 14:33
    #16

    Jag tycker inte heller man ska ha svart slips. Här är några tips för blå kostym som jag hittade på tieroom:

    " Blå kostym: En lugn grund med marinblå kavaj och bruna läderskor tillåter tongivande accessoarer. Lila är en mycket tacksam färg att kombinera. Passar lika bra till brunt och grått som blått. En blå slips passar även alltid ihop med en blå kostym, men den bör vara ljusare eller mörkare än själva kostymen. Silvergrå slips mot blått är mycket passande liksom elegant kontrasterande nyanser av gult, brunt eller rött. Det är dock viktigt att det är klara färger."

    www.tieroom.se/matcha-din-slips

  • OomphG­irl
    Äldre 31 Jul 18:21
    #17

    till morkbla kostym tycker jag att en morkrod slips passar bra. Alternativt en ljus eller duvbla i ett klassiskt monster

  • ångerm­anland­sbrud
    Äldre 31 Jul 19:31
    #18

    Vi gifte oss enkelt på en hembygdsgård i september. Min man hade mörkgrå kostym, vit skjorta och en orangemönstrad slips för att knyta an till blommorna i min bukett och brudnäbbens klänning. Snyggt och lagom festligt. Satsa på färg i stället för svart.

  • Äldre 31 Jul 20:16
    #19

    Förutom att man endast har svart slips på begravning så tycker jag inte heller att det låter så snyggt. Ta upp en färg från din bukett som han passar i.

  • Äldre 31 Jul 20:54
    #20

    Min man hade en mörkblå eller om den var svart kostym när vi gifte oss och vi skjorta och jag hade en vinröd klänning vi lyckades hitta en slips som matchade min klänning i färgen perfekt. Och min bukett hade jag röda, vita och blåa rosor, Så tanken var om vi inte lyckades hitta en slips i samma färg som klänningen skulle han ha en slips i en av rosfärgerna.


    Så jag rekomenderar att plocka upp en av färgerna från buketten. Färslagsvis den ni gillar bäst båda två :)

  • krassl­an
    Äldre 3 Oct 23:26
    #21

    nej det skär sig det kan han inte ha!=)

  • Margau­x
    Äldre 4 Oct 00:12
    #22

    orange eller röd kanske? Svart tycker inte jag låter som en snygg match....

Svar på tråden Kan han ha svart slips till mörkblå kavaj?