• mikkos

Festlokalen har endast utedass...

Vi har fastnat för en lokal som består av en gammal skeppargård och som har själva festlokalen inrymd i ladan. Ladan i sig har jag inte några "problem" med, det är högt i tak ovanför dansgolvet och väggarna är murade. Små fönster längs långsidorna med djupa fönsternischer. Tror det kommer bli jättefint och mysigt då det är dukat och dekorerat sedan. MEN! Så är det ju det där med utedass som känns sådär...

Hur skulle ni som gäst på ett bröllop ställa er till att det endast finns utedass vid festlokalen?

• Svar på tråden Festlokalen har endast utedass...
  • förlovadflicka

Var på en bröllopsfest som hölls några månader efter att de gift sig, där var utedass och jag visste inte det- fick nästan panik, är så bakterierädd så det finns bara inte! Och tänk om man behövt byta tampong, man kunde ju inte tvätta händerna annat än med våtservetter. Vill inte verka fånig men jag hade velat veta att det inte fanns toa innan...

• Aleta

Jag vet inte hur fina toalettvagnar det finns i Sverige, men jag var på ett superlyxigt bröllop i England där toavagnarna var som en dröm! Lyxbadrum!

Själv har jag inga som helst problem med ett trevligt och snyggt utedass.  

• Pinkgrape
    förlovadflicka skrev 2011-07-30 18:56:38 följande:
    Var på en bröllopsfest som hölls några månader efter att de gift sig, där var utedass och jag visste inte det- fick nästan panik, är så bakterierädd så det finns bara inte! Och tänk om man behövt byta tampong, man kunde ju inte tvätta händerna annat än med våtservetter. Vill inte verka fånig men jag hade velat veta att det inte fanns toa innan...
    Men det är ju ganska lätt ordnat om brudparet är lite tänkta (som TS verkar vara), då man kan ladda upp med både vanliga våtservetter och antibakteriella våtservetter och även vatten om det finns utrymme för det :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • AnnaJacob

Jag håller med de andra om att det helt beror på hur utedasset ser ut. Ni kan ju verkligen pimpa det med tyg i taket, härliga doftljus, kanske lite totkade och färska blommor som också luktar gott! =)

Jag vet annars att det finns bajamajor som är vattentoaletter, med riktigt handfat och allt. Jag har varit på en fest där de hade sådanna, och de är hur fina som hellst, och det känns som en riktigt toalett. Så kanske ni skulle ta och hya en sådan. Jag vet att de som de hande på den festen jag var på kostade ca 1200 kr för två stycken, så det är ju inte superbilligt, men kanske värt det om ni nu hittat drömlokalen!?

• Sörön10

Ett fräscht utedass hade jag inte rynkat på näsan åt! Se till att det finns bra möjligheter att tvätta sig och sånt bara! Det låter urmysigt tycker jag! Dock uppvuxen med utedass hela somrarna så det kanske påverkar.

• tout lamour lamour

2008 var jag på ett bröllop som hölls ute i en gammal slottsruin, jättefint var det och de hade två "bajamajor" som stod brevid varandra i ett litet partytält. I partytältet stod även en bänk med två fina handfat med vatten i, som det flöt blommor i, brevid fanns det fina tvålar, handdukar och ljuslyktor på bänken. Det var väldigt vackert och mysigt där inne, jag hörde inte en enda person klaga på att det var "dass".

• AnnaJacob
    tout lamour lamour skrev 2011-07-30 19:21:08 följande:
    2008 var jag på ett bröllop som hölls ute i en gammal slottsruin, jättefint var det och de hade två "bajamajor" som stod brevid varandra i ett litet partytält. I partytältet stod även en bänk med två fina handfat med vatten i, som det flöt blommor i, brevid fanns det fina tvålar, handdukar och ljuslyktor på bänken. Det var väldigt vackert och mysigt där inne, jag hörde inte en enda person klaga på att det var "dass".
    Är jag kanske jag som är lite dum, men flöt det blommor i vasken? Det vill säga att det inte var rinnande vatten, utan att vattnet stod i vasken hela kvällen!? För det måste ju vara sjukt ohygieniskt??
  • Julibrud2011

Är väl inga som helst problem!! Har också varit på ett bröllop med dass.
    Man kan ju se till att det finns många dunkar med vatten så att det byts ut, och en flaska handsprit från apoteket, sån med pump, så blir händerna garanterat rena!!

Det är ju faktiskt värst för bruden, om hon har en stor klänning...

• mikkos

Tack för alla svar, känns genast bättre nu! Tror inte gästerna bryr sig såå mycket egentligen, men nu ska ju alla vara festklädda.. Som någon sa, kanske blir värst för mig ändå.. =)

• pimory
    AnnaJacob skrev 2011-07-30 19:25:53 följande:
    Är jag kanske jag som är lite dum, men flöt det blommor i vasken? Det vill säga att det inte var rinnande vatten, utan att vattnet stod i vasken hela kvällen!? För det måste ju vara sjukt ohygieniskt??
    tänkte jag med.. hm doppa händer i ngns annan "kissvatten" haha hade jag aldrig gjort..

men annars tycker jag att det är okej med dass om jag är onykter :P
  • tout lamour lamour
    AnnaJacob skrev 2011-07-30 19:25:53 följande:
    pimory skrev 2011-07-31 18:04:37 följande:
    tänkte jag med.. hm doppa händer i ngns annan "kissvatten" haha hade jag aldrig gjort..

Haha, nej det fanns dunkar med vatten brevid med sådan där kran nertill, som stod på bordet. De vackra emaljhandfat som stod med vatten och blommor i var enbart som utsmyckning. :)
  • Lilique
    Aniara4 skrev 2011-07-30 10:16:15 följande:
    /.../

Men känns det inte lite otryggt att lämna tända ljus i en träbyggnad?
    Finns ju såna däringa "värmeljus" med lampor i, som alltså inte brinner på riktigt (: De kan vara riktigt fina och oftast så "flammar" lågan, så det ser mer verkligt ut - och man behöver inte oroa sig för att bränna ner något.
  • Sebastiána

Är inte så förtjust i utedass och jag vet att en del av våra gäster säkert inte kommit om vi haft det (de har en del problem som gör att de gärna vill ha en fräsch och modern toalett med bra tillgång till rent vatten osv).

• pimory
    tout lamour lamour skrev 2011-08-01 11:46:43 följande:
    pimory skrev 2011-07-31 18:04:37 följande:

Haha, nej det fanns dunkar med vatten brevid med sådan där kran nertill, som stod på bordet. De vackra emaljhandfat som stod med vatten och blommor i var enbart som utsmyckning. :)
    haha ja men då så :)
Svar på tråden Festlokalen har endast utedass...